4851
Sök

Volvo V70, vad heter de tre generationerna ijänkligenn?

945 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
Enligt rubrik.

Volvo V70 finns i tre olika generationer.

Generation 1 baserad på 850.

Generation 2 en helt ny modell (New model) som inte delar plattform med tidigare generation.

Generation 3 en helt ny modell som inte delar plattform med tidigare generation.

Så.
Vad skola dessa tre benämnas?
Hur resonerar jag som upplevt lanseringen utav samtliga generationer i vuxen ålder och minns vad Volvo benämnde fordonen då.
Gen1: V70
Gen2: V70N
Gen3: V70II

Fas2, som diverse ungdomar som inte har börjat köra bil pga för låg ålder, kallar Generation 3 är helt felaktigt då en fas är en uppgradering/uppdatering/face lift utav befintlig generation.
Exempelvis V70N från my -05 med klarglasstrålkastare eller V70II från my -12 med sensus.
En fas är alltså inte en ny generation.

Är då en V90 byggd på SPA en V90 fas2?
Detta baserat på ungdomslogiken med v70fas2 eftersom den första generationen V90 baserad på 900-serien då borde vara fas1.

Hur resonerar ni?
Är det inte vettigare att benämna generationerna
Gen1
Gen2
Gen3
om man inte vill använda
V70
V70N
V70II

V70III finns inte, trots att diverse oseriösa reservdelsnasare benämner bilen så.

Diskutera.
Kom med tankar.
Bidra med egna idéer på vad som bör göras för att få till en enhetlig benämning.
MB har exempelvis sina karosser likt W123 W124 W210 osv, precis som BMW med e30 e36 e46.
P20 P2 P3 för Volvon?

Kör på, men ha en trevlig ton och inga jvl påhopp pojkar.
Senast redigerat av The-GOAT (för 3 timmar sedan)

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

* Voff voff *
11 326 Inlägg
för 1 timme sedan
Så länge folk inte säger bara "fas" eller "fasen" så är jag okej med "fas2" även om det i sak är helt snurrigt. wink
Senast redigerat av Brådhis (för 1 timme sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 285 Inlägg
för 51 minuter sedan
Jag benämner dom alltid som Volvo.

Dvs
V70
V70N  (New)
V70II

Antar Volvo inte förutsåg en tredje variant

Om någon kallar t.e.x en V70N 2005 för V70N fackligt är väl ok om det är relevant.

Sök