4371
Sök

höga avgasvärden. tips vid kontroll/åtgärd

1 723 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Hade höga avgasvärden förra året:

CO 1,0 (0,5)
CO 2500 1,2 (0,3)
HC 137 (100)
Lambda 0,97 (0,96-1,25)

Hade den inne på kontroll men verkstan kom inte fram till något. De kollade bl a kallstartsventil, bränsletrycket, tempgivare. Katten är ny så det är inte troligt att det är den iaf.

Det de kom fram till (kanske inte så oväntat) är iaf att den går fett. Vid öppen vevhusventilation gick CO, CO 2500 och HC ner till normala värden. Lambdan gick däremot upp, men ändå godkänt värde.

Den ryker lite vid start så ventiltätningarna är säkerligen slut, de ska bytas inom kort.

Det sitter headers som är lindade med avgasbandage. Detta kan visst leda till att headersen spricker, kan det då sugas in tjuvluft mellan avgaspulserna som ger lambdan en för syrerik blandning och kompenserar med att höja soppan?

Alla tips tas tacksam emot. Vill lösa problemet, inte tanka etanol. Den drar lite för mycket soppa och över litern ska den inte ligga på vid jämn landsvägskörning i 90 km/h (nu, 1,1-1,2l/mil)

89s Trans Am med 350 TPI
Senast redigerat av falloutboy (8 maj 2007)

956 Inlägg
9 maj 2007
Är bilen servad nyligen.?..Hade samma problem på min vr6..Servade den å avgas värderna gick ner som fan..HC låg på 250..nu ligger den på 60

eldus veldus

1 723 Inlägg
9 maj 2007
Trådstartare
den var servad innan besiktningen.

ska serva den igen innan årets besiktning. stiften byttes förra året och såg nästan nya ut.

4 586 Inlägg
19 juli 2007
falloutboy skrev:
den var servad innan besiktningen.

ska serva den igen innan årets besiktning. stiften byttes förra året och såg nästan nya ut.

testa med lite e85 den ska fungera

190 Inlägg
19 juli 2007
Gissningsvis så är det nog spruckna headers sad. Ta bort bandagen på ena sidan och kika (aptight och blodiga knogar, jag vet), men då kan du åtminstone se ifall dem är spruckna.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

1 723 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
jag kikade på mina avgsvärden på en sida på nätet, kommer inte ihåg adressen, och enligt den så ska det vara tändsystemet som ger dåliga värden. Så jag har köpt tändkablar, rotor och fördelarlock... hoppas det hjälper.

rota i headersen hoppas jag ja slipper!

1 723 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare

1 246 Inlägg
20 juli 2007
Finns en fulväg oxå, tanka miljöbensin, finns att köpa i 5 liters dunkar på bemmanade bensinstationer. Kostar väl en 200:- kanske, men du får 0 värden på allt i avgaskontrollen!

Sök