3 av fyra cylindrar går

Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Jaha. Jag har typ 0,4 nu å den går ändå inte på alla fyra.

Först bara en fråga; om brytaravståndet är fel varför skulle bara en cylinder sluta gå?

Nu när jag bytt dessa grejer och det fortfarande inte funkar. Vad är nästa steg? Vad är troligen fel?

En sak jag reagerat på är att när jag drar ur tändkabeln till tredje cylinder så ser jag blixtar från tändkabeln men det är bara ur den??? Kan man mäta med nåt instrument om den fjärde får nån ström alls genom tändkabeln?

Tacksam för alla svar.

Drönirettab
9 december 2005 · 21 761 Inlägg

Om det kommer blixtar fastän du håller kabeln i tomma luften och inte i närheten av någon metall så är det fel på kabeln.

Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Näheten av metal. Ja det är typ om jag håller den 5 cm ifrån metal...men bara den kabeln.

Har du nåt bra svar på de andra frågorna?

Plus en till fråga. Hur vet man att tänkablarna sitter på rätt plats på fördelningslocket? Jag litar inte allt för mkt på den som hade bilen före mig.

Drönirettab
9 december 2005 · 21 761 Inlägg

Om en kabel sitter fel så gör ju en annan också det och då skulle motorn bara gå på två cylindrar.

Du har iof rätt angående brytaravståndet men om fördelaraxelns ena kam är sliten så skulle det teoretiskt kunna bli så att brytarna inte öppnar tillräckligt för att kunna ge nästa impuls till tändspolen. Risken att det är så är nog väldigt liten dock.

Men tändkabeln verkar inte bra tycker jag, eftersom det bara är den som gör så.

Senast redigerat av Drönirettab (9 december 2005)

Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Den gick på två cylindrar tidigare idag en stund men sen gick den på 3. Det är den som har den konstiga kabeln. Men som sagt så går den ju iaf vilket är lite konstigt.

Sitter och kolla på internet nu å letar en bild på en annan sciroccomotor å ska se om alla kablar sitter likadant

Lindström Envis optimist
9 december 2005 · 454 Inlägg

Kablarna sitter rätt. Var ut å provade lägga fjärde kabeln i närheten av metal å då kom det blixtar så den får ju ström.

Varför går då inte cylidern?

Drönirettab
9 december 2005 · 21 761 Inlägg

Du får nog göra som det sagts tidigare, testa kompressionen och spreja startgas runt insugningsröret. Det står i rephandboken hur mycket komp det ska vara.

Förresten, är det en massa avgasreningsslangar på din motor. Kan kanske vara en spricka i någon som påverkar bränsleflödet till just den cylindern som inte vill gå.

Kirre
10 december 2005 · 2 122 Inlägg

Lindström skrev:
Nope har inte kollat fördelarlocket. Är rätt nybörjare än vad gäller motorn. Vad ska jag kolla?

inte mkt att kolla byt locket och rotorn

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
gulleponken
10 december 2005 · 174 Inlägg

de e nog att den läcker kompression nånstans då... ventilerna lr topplockspackningen...

Senast redigerat av gulleponken (10 december 2005)

Lindström Envis optimist
10 december 2005 · 454 Inlägg

Jag har löst det nu. Plockade ur alla tändstiften igårkäll och justerade brytaren en gång till. Bytte plats på alla tändstiften och rengjorde allt. När jag sedan startade gick alla men den cylindern som fått tändstiftet från den cylindern som tidigare inte fungerade gic dåligt.

Det är ju lite irriterande att även om man köper nya tändstift så är det inte säkert att alla fungerar. Så nu har jag varit å klagat och satt in det nya tändstiftet bara för att upptäcka att mitt elsytem fått spunk igen så nu blir det att hålla på med det igen....

Tack alla för de bra svaren!

MeloveGolf Vw trimmare
11 december 2005 · 2 995 Inlägg

Min gick på 3 Var insugspackningen som läckte in tjuv luft

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Lada Tuning Lada-missbrukare
11 december 2005 · 566 Inlägg

Hejj!! Jag hade problem med min bil angående att den inte gick på alla cylindrar.. Men där var det inte alltid SAMMA cylinder som var "oaktiv"...smile Utan den gick olika hela tiden...där var felet DET att lagret till rotoraxeln i strömfördelaren var glappt så att brytarspetsarna inte alltid öppnade eller att de öppnade för mycket istället...tongue Blev bara å köpa ny hela fördelaren..smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Kirre
11 december 2005 · 2 122 Inlägg

när man gör rent täntstift är det bästa start gas. stiften ser ut som nya

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
club01
18 december 2005 · 5 Inlägg

Toplocks packning som du säger Fordmustang kan vara trasig ja så att den går på 3 cylindrar. Broderns cadillac har en trasig toplockspakning fast inte så väldigt farligt så den går på 7cylindrar när den är kall. När den blir varmare och det expanderar så går den fint igen. Sen byta fördelar lock och ta en titt på kondensator och brytare är inte helt fel.

EDIT: Hehe såg inte att du fixade det. Men ifall till alla andra som har samma problem. Ta alltid en titt på tändning och soppa. Byt det enklaste som går att byta tendkablar fördelare m.m. Det brukar i 90% av fallen vara det felet.

Senast redigerat av club01 (18 december 2005)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang