Volvo 850R finns mig veterligt i olika årsmodeller med lite olika styrprogram och laddtryckskurvor.
Tänk på att en 850 har laddtryck som styrs från "chippet", du skall därmed inte pilla med laddtrycket själv.
Den mekaniska inställningen på wastegateklockan är bara för att ge ett sk grundladdtryck.
Pillar man själv med laddtrycket på wastegaten så händer två saker.
- Genom att styrprogrammen i moderna sprut med styrbart laddtryck är anpassat efter att programmet ställer ner trycket och istället ökar förtändningen på höga varv så löper man stor risk att knäcka motorn då styrprogrammet fortfarande höjer tändningen utan att kunna sänka laddtrycket.
- Om något blir fel, tex om sprutet räknar fram att avgastemperaturen är för hög, så backar sprutet laddtrycket av säkerhetsskäl. Detta sätter du då ur spel.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI