Ok att leka civilpolis?

Bostrom RS
21 september 2007 · 886 Inlägg

Om folk blinkar med helljusen i norrland tror man att det är nån man känner ;D

Focus RS
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
21 september 2007 · 548 Inlägg

Skriver det här med då så att alla ser! Ytterst olagligt då detta kallas "föregivande av allmän ställning" Kan ges fängelse på detta att säga sig vara ngt man inte är! Nu vill det sig att man stoppar och säger att man är typ, polis då men! Annars är det bara fasoner som ynglingar håller på med!

-Mike-
BMW 320i (2003)
christofferedil Yellow bug!
22 september 2007 · 1 640 Inlägg

master_lars skrev:
Det är alltid ngn som ljustutar åt mig för att min bil inte är den snabbaste på motorvägen... Det enda jag gör att att inte bry mig om dem.. lägger de på helljuset så lägger jag på dimbakljusen.. Skall tilläggas att jag gjort detta även på polisbilar.. De får nämligen inte köra för fort utan blåljus..

Visst har de stannat en, men då är det ju tur att man har en lagbok med sig i bilen.. Då blir piltarna lite obekväma...

Ja, på körkortsteorin har jag då fått lära mig att blåljus är helt frivilligt. Det är mer en varning för andra. Men vår lärare kanske hade totalt fel, vad vet jag. Du får gärna citera det ur lagboken.

Citerar här:

"I trafikförordningen regleras att förare av utryckningsfordon i trängande fall får använda blåljus, eller blåljus och siren påslagna samt med iakttagande av särskild försiktighet bryta mot trafikreglerna. Vid trängande fall menas när det föreligger fara för liv/hälsa eller betydande egendomsskada. Föraren av utryckningsfordonet får dock ej bryta/köra mot polismans tecken, järnvägståg, annat utryckningsfordon som kräver fri väg utan det är de trafikregler som gäller som tillämpas i dessa fall.
Säker körning och att Polisen kommer fram till det uppdrag man är på väg till i sin tjänste-utövning är dock alltid utgångspunkten för dessa sammanhang i utryckningskörning.
Polis i brådskande tjänste-utövning har även rätt, utan att påkalla fri väg med blåljus eller blåljus och siren påslagna, att vid behov underlåta att följa vissa trafikregler som annars gäller som till exempel hastighetsbestämmelserna.
Vid normal tjänsteutövning (så kallad patrullering) får även polisman i tjänst bryta mot vissa lokala trafikföreskrifter utan att ha blåljus eller blåljus och siren påslagna.
Sammanfattningsvis kan man säga att en polis i tjänsteutövning får överskrida hastighetsbestämmelserna i brådskande yrkesutövning, utan att ha blåljus eller blåljus och siren påslagna.
För mera information kan vår chef för Trafikenheten, Håkan Eriksson kontaktas. "

Så du bör nog inte hindra polisen något mer. smile


Och till trådskaparen:

Jag skulle gjort detsamma, har tom ett blåljus liggandes i bilen för skojs skull. Skämta med kompisar och så, men skulle aldrig kunna tänka mig att smälla upp det bakom en vilt främmande bil. Men helljusblinka lite har väl aldrig skadat.

Sen skulle jag aldrig göra som föraren av Golfen, stanna för att någon blinkar med helljuset och tutar. Skulle vänta till blåljus sattes igång då. Lätt hänt en mörk natt att någon kör upp bakom och leker civilare, sen när man väl stannar rånar de en. Skulle väl vara kul? tongue

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
Sebbson
22 september 2007 · 40 Inlägg

Jisses är den här tråden igång igen? Tycker det står samma saker i varje inlägg nästan "det är olagligt att leka civ polis" ev "om någon helljusblinkar utan att använda blåljus så är det ingen civ polis". Varför inte enas om att:

-Det var dumt gjort (men lite kul)
-Vi på garaget är jättestarka
-Att stanna någon och säga att man är polis är straffbart (om man nu inte är polis)
-Premartin tycker om att ge ynglingar 90kg kärlek (sorry var tvungen smile )

Tillägg får gärna inflikas.

Senast redigerat av Sebbson (22 september 2007)

Dagens Tanke: Om det inte är meningen att vi ska äta djur, varför är de då gjorda av kött?
MarcusL #2573
22 september 2007 · 1 489 Inlägg

Nattugglan skrev:

Jonni skrev:
Polisen MÅSTE använda blåljus när kör för fort, annars bryter dem mot lagen precis som du och jag.. Samma straff!

Dom har lagar och regler de måste följa, har en bekant till mig som åkte dit på en så löjlig grej, han hade en cykel på cykelställ som täckte över regskylten, blev böter på det, dom överklagade och tog det till rätten och efter det så tog hans far som är pensionär tag i saken och förföljde polisen/poliser i ett helt ÅR, antecknade, fotograferade ALLA fel poliserna gjorde, fortkörningar, regelbrott etc... Detta drog dom upp i rätten och vann med!

Så polisen får inte bryta mot regler smile

Jag frågade en polis om du fick köra fort utan blåljus och sirener.
då svarade han att dom fick göra det om tex en biltjuv håller på snor en bil eller om det är inbrott någonstans så tjuven inte springer iväg innan dom har kommit fram

Jo, tyst larm kallas det. Noll belysning medmera för att inte skrämma pågående bilinbrott, rån medmera..

Jag vet wink

• Även den starka måste ta i när han skiter
pippaaN
22 september 2007 · 987 Inlägg

haha, så jävla rätt big_smile

Sebbson skrev:
Jisses är den här tråden igång igen? Tycker det står samma saker i varje inlägg nästan "det är olagligt att leka civ polis" ev "om någon helljusblinkar utan att använda blåljus så är det ingen civ polis". Varför inte enas om att:

-Det var dumt gjort (men lite kul)
-Vi på garaget är jättestarka
-Att stanna någon och säga att man är polis är straffbart (om man nu inte är polis)
-Premartin tycker om att ge ynglingar 90kg kärlek (sorry var tvungen smile )

Tillägg får gärna inflikas.

i like it load
predmartin Tekniker
22 september 2007 · 22 Inlägg

big_smile haha ingen fara...blev bara så i stridens hetta lol

Sebbson skrev:
Jisses är den här tråden igång igen? Tycker det står samma saker i varje inlägg nästan "det är olagligt att leka civ polis" ev "om någon helljusblinkar utan att använda blåljus så är det ingen civ polis". Varför inte enas om att:

-Det var dumt gjort (men lite kul)
-Vi på garaget är jättestarka
-Att stanna någon och säga att man är polis är straffbart (om man nu inte är polis)
-Premartin tycker om att ge ynglingar 90kg kärlek (sorry var tvungen smile )

Tillägg får gärna inflikas.

-------------------------------------------------------------------
Audi RS4a 2001:a 470 hk - 600 Nm (Mål 600 hk)
Min sida: www.rs4.se
-------------------------------------------------------------------
Rlundgren Långtradarchaffis
22 september 2007 · 224 Inlägg

MKarlsson skrev:
Min Saab är ganska rolig på kvällarna, folk ha respekt för 9-5or.
Men det är tråkigt att dom aldrig vill gasa wink

Jo tack 9-5:or passar man sig gärna för på kvällarna, blev stoppad av civil polisen en kväll när ja va 14 år, cyklade på trottoaren, skjussade o hade inge lampor big_smile Dom blinkade med helljuset och körde upp på trottoaren och ja fick stanna, herrn kom ut o visa brickan för mig o ja trodde ja skulle göra i brallan, haha big_smile   Så respekt för 9-5or på kvällarna finns, haha.

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
daim
22 september 2007 · 67 Inlägg

fet respekt åt alla som kör 9-5 med tonade bakrutor jaaaa00000000000000000

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang