Startmotorn slirar. alla kunniga kolla.

nthyrsson
2 januari 2006 · 257 Inlägg

Min startmotor krånglar. Plockade ur startmotorn ur motorn och kollade på den. försökte öppna den genom att skruva bort de 2 långa tunna insex skruvarna som sitter på startmotorns ena ände..
http://img322.imageshack.us/img322/1518/insex6ds.jpg

Men en av skruvarna satt fast. Vågade inte ta i ifall ja skulle vrida hela skruven för den är gängad bara de sista 2 cm. Försökte då värma på hela startmotorn me varmluftspistol för att få aluminiumen att vidga sig lite så ja eventuellt kunde få loss skruven. Smörjde me 5-56 samtidigt. men fick ingen respons. den satt där den satt.


Hur ska ja göra? Ser ni kunniga nått fel på den?
http://img322.imageshack.us/img322/2654/dscn46106ng.jpg

GRYMMT tacksam för svar //Swecc0

Darkie dARKiE
2 januari 2006 · 5 031 Inlägg

det finns en typ av "slag skruvmejsel" typ som en vanlig skruvmejsel som man slår med en hammare på "toppen" så att den vrider sig som om du skruvade själv, fast med ett starkt ryck istället för armkraft.. hmm.. hoppas du förstår.. ialf..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
nthyrsson
2 januari 2006 · 257 Inlägg

Darkie skrev:
det finns en typ av "slag skruvmejsel" typ som en vanlig skruvmejsel som man slår med en hammare på "toppen" så att den vrider sig som om du skruvade själv, fast med ett starkt ryck istället för armkraft.. hmm.. hoppas du förstår.. ialf..

ah vet precis va du menar. men problemet e ju den att jag vågar inte vrida för då kan ju skruven gå av innuti. den är ca 15 cm lång
http://img446.imageshack.us/img446/7783/skruv3fn.jpg

man känner hur skruven vrids när man försöker skruva. den liksom fjädrar tillbaka om man vrider. hur ska ja kunna få loss den?

//Swecc0

christer_s
2 januari 2006 · 57 Inlägg

åk du till skroten å skaffa en ny.. svårt å tro att du kan laga den om du hittar nått fel? även om du hittar nått fel så tror ja inte det är värt besväret..

© Christer
Audi S2 Sedan "RS-line" (1994)
Darkie dARKiE
2 januari 2006 · 5 031 Inlägg

okey bra att du förstår.. jag hade ialf värmt upp skruven och provat slå med den.  hade fått bära eller brista för min del! men hoppas du lyckas fixa det ialf /dakka

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
timpan_87
2 januari 2006 · 781 Inlägg

billigare på skroten å byta om du har en vanlig bil vill säga.. kuggarna är säkert slut i den lr nåt

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
2 januari 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, slirar kugghjulet på startmotorn mot startkransen på svänghjulet eller vad?(ett jäkla oljud) "skrrrrrrrrrrr"
Snurrar startmotorn fort eller sakta? - Tycker mig se ett "brännmärke kl. 12- halv 1" någon cm från yttre delen på starmotorn #Bild 2 i det översta inlägget. Ser ut som det har vart lite dålig kontakt mellan Starten o blocket. Om det inte är alltför jäkla krångligt att montera den igen så testa att dra åt fästbultarna ganska hårt.  Eller hur satt bultarna när du skulle bort med den? Hårt eller löst?

Senast redigerat av GT90 (2 januari 2006)

Drönirettab
2 januari 2006 · 21 761 Inlägg

Jag tycker också att det är enklast att fixa en annan på skroten.

eldflamez
2 januari 2006 · 76 Inlägg

köp en från skroten..

BMW 320i E21
Daniel
2 januari 2006 · 671 Inlägg

Varmluftspistol är nog för lite värme. Gasolbrännare och muttermaskin skulle jag använda.
Muttermaskinen ska givetvis vara på ett lågt moment men eftersom den slår på muttern är risken mindre att den går av.

Fast jag förstår inte riktigt vad du menar med slirar, snurrar startmotorn men den skickar aldrig fram kuggen till svänghjulet?

nthyrsson
2 januari 2006 · 257 Inlägg

Tack för alla svar. dålig förklaring av mig. men nu hoppas jag att vi ska få fart påden. startmotorn har funkat precis som den ska. skjuter in i motorn och snurrar. men den fick liksom inte tag i motorn. Men har plockat isär startmotorn i beståndsdelar nu och rengör allt. allt ser helt ut så ah kanske e en ordentlig rengöring som behövs. va vet ja=) sen får de bli en egen anordning me den sista skruven för ja drog av orginalskruven. Ska borra upp hålet och lösa problemet me en mutter.

nthyrsson
6 januari 2006 · 257 Inlägg

Problemet löst. hade inte med startmotorn att göra utan kopparbussningen som startmotorns axel snurrar och vilar i i motorblocket. Den hade blivit helt utsliten och försvunnit. Så startmotorn hade börjat slita på aluminiumet som motorn är gjord av och skapat ett ovalthål istället. nu ska de fixas till och sen hoppas vi på att de ska funka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang