2600
Sök

Projekt v8 med "bi-turbo"

Åke
20 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Hej! jag funderar lite på ett bygge, Vet inte riktigt vilken bil det ska bli men kanske en volvo 240 - 75 ? ? ?

Det jag funderar på är iaf det här med att turbokonvertera en motor och det ska hålla.  Den motorn jag tänkte på är en cheva 350, men vet inte om ja ska använda förgasare eller insprut. I mina tankar måste det vara enklare med förgasare, men resultatet borde bli bättre med med sprut då man kan mappa? Sen hur är det med kompen? måste man kompsänka en motor när man turbokonverterar den, eller funkar det ändå? vart går gränsen på olika motorer och kompförhållanden? Nån sa att en "smågg-motor" hade lägre komp så det var bäst å bygga på en sån. Ideér och tips tack.. antar att om man har en nyrenoverad 350 med trim-kamm och portade toppar borde ligga på runt 300-350 kusar? och med en turbo på varje grenrör med lite lätt laddtryck på 0.8 -1.0 bar så får man nån hundring till?borde iaf räcka till att rita lite med tongue plus att grejjerna borde hålla om man inte laddar för hårt. och sen de där med Intercooler? hur stor behöver man igentligen ??

MVH mats

5 710 Inlägg
11 oktober 2007
matz_vega skrev:
Sen hur är det med kompen? måste man kompsänka en motor när man turbokonverterar den, eller funkar det ändå? vart går gränsen på olika motorer och kompförhållanden?

Vart gränsen går är väldans beroende på motorn grundkomp, vilket laddtryck man vill ha och hur varm luften är.
Det finns 2 sätt att ta reda på detta.....att testa eller att räkna på´t.

MVH Jonas
..............

leo_m83
11 oktober 2007
Jag skulle ha valt att räkna på det först innan jag gav mig på något sånt. varför? ju, för att det kostar inget och tar inget tid....

10 287 Inlägg
11 oktober 2007
Hej Mats och välkommen till Garaget. Jag hoppas att du inte tar illa upp men detta är ett stort och avancerat projekt och jag sluter mig till - av dom frågor du ställer - att du är nybörjare på tex turbokonvertering.

Jag skulle avråda dig. Vill du ha mera pulver ur en V8 - satsa på ett färdigt kompressorkit.

Vill du se på vad vi har byggt så se bla här (bilder från vårat garage och Jompa som bygger bi-turbo):

http://www.christellracing.se/?p=3&kat=1

P.S 1 bar ger ca 100% effektökning. Dvs från 300 till runt 600 Hkr...

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 230 Inlägg
11 oktober 2007
jag är väll inte bäst på detta men svarar iaf..

komsäkning är väll alltid bra.. om jag inte har helt fel så bör du väll ha en komp på runt 8-9 vet ej om det är samma på en v8 men på en vanlig 4a bör man ha det om du ska turbo konvetera.. om du ska ladda runt 1bar....

roligt bygge om du börjar med de:D

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Mr.
253 Inlägg
11 oktober 2007
Sharky skrev:
Jag skulle avråda dig. Vill du ha mera pulver ur en V8 - satsa på ett färdigt kompressorkit.

Vill du se på vad vi har byggt så se bla här (bilder från vårat garage och Jompa som bygger bi-turbo):

http://www.christellracing.se/?p=3&kat=1

Mvh
Göran

Den där motorn skulle sitta fint i min s40....

Köpes:
18T Turbo

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 oktober 2007
Svar NEJ!

Beroende på att 8:an troligen är med förknasare, inte 4V teknik, inte knacksensor osv osv...

Rojpen skrev:
jag är väll inte bäst på detta men svarar iaf..

komsäkning är väll alltid bra.. om jag inte har helt fel så bör du väll ha en komp på runt 8-9 vet ej om det är samma på en v8 men på en vanlig 4a bör man ha det om du ska turbo konvetera.. om du ska ladda runt 1bar....

roligt bygge om du börjar med de:D

Bestäm dig för vad du vill ha för laddtryck (1 bar borde räcka) och sen vad du ska ha/har i bilen: Crossflowmotor, 2/4V teknik, intercoler, vattensprut och vatten/luftkyld. Du når mig smidigast via PM

MVH Hampus

Sök