Laddtrycks / luftrycksmätare på 850 t5

LullaxD
22 oktober 2007 · 15 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med min T5:a; när jag laddar turbon ordenligt så börjar bilen att "hacka" sig framåt. Det händer ungefär vid 4500 varv på trean och liknande på fyran osv. Ettan o tvåan fungerar fullt ut, utan "hacket". Det är som att motorn "slocknar" i en tredjedels sekund o hoppar igång igen och hela bilen typ gör en snabb o kraftig motorbromsning för att sedan hoppa igång igen. Det känns som om laddtrycks eller lufttrycksmätaren eller vad det heter krånglar och att den stumt bara laddar tills turbon inte klarar mer o slår ifrån. Eller om det är tändstiften som tänder fel? Eller kan det vara att turbon börjar "ta slut" eller fel på dump eller wastegate grejen?

Tacksam för alla tips tongue

mvh Lucas.

kimen12
22 oktober 2007 · 94 Inlägg

har exakt samma problem på min s70 turbo.

någon som kan säga vad de är?

_fillan_ med lem
22 oktober 2007 · 1 925 Inlägg

jag tycker det verkar som att den spikar

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
kimen12
22 oktober 2007 · 94 Inlägg

min spikar lite. kan de va därför?
volvo sa att man kunde köra utan problem o att man inte märkte någon skillnad

lingvarn
22 oktober 2007 · 9 Inlägg

bytte luftmängdsmätare på min för 2 veckor sen. symptomen på den var att ibland när man laddade fullt så "dog" bilen sen efter ett par secunder tände den igen men bluddrade o turbon laddade inte. lamba lampan lös me då. är inte billigt att byta sad hoppas de var lite hjälp iaf.

kimen12
22 oktober 2007 · 94 Inlägg

den laddar nästan för fullt så de är inte samma symtom som du har.
sen dör den ju bara i en halv sekund typ inte ens de
någon annan som vet?

LullaxD
23 oktober 2007 · 15 Inlägg

Har precis samma problem som dig kimen12. Jag tror det är så att min bil tjuvnyper luft till wastegaten, för han som hade bílen innan mig har pillat lite där, vilket resulterar i att turbon lyckas ladda mer. När den väl laddar för mycket tror jag det är styrsystemet så slår ifrån, för att undvika överladdning tongue Ska testa att mixtra lite med wastegaten för att se om det är det som är problemet. Det kan ju även vara krångel med laddtrycks mätare, så styrsystemet slår ifrån pga av att laddmätaren inte begränsar laddningen.

speedfreak racing Arbetsnarkoman...
23 oktober 2007 · 1 098 Inlägg

Tycker också det låter som en liten spikning?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Team_Bilradiohuset
23 oktober 2007 · 452 Inlägg

luftläckage på slangar vanligt fel då dessa torkar. eller tändkablar fördelar lock och rotor.

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet
Volvo C30T5 "C30 Nurburgring Edition" (2007)
Volvo S70 T5 "Dragrace edition" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang