200HK med turbo VS. 200HK utan turbo

Omega_Ludde
2 november 2007 · 34 Inlägg

Tackar för denna mycket bra förklaring..... vhar velat få fram just detta men jag har hela tiden fått försvara mej imot anklagelser om att jag inte kan..... tråkigt.

Återigen jag har inget emot varken turbo eller N/A tycker om bilar helt enkelt att jag har en N/A beror på att jag fastnat för en kaross sominte byggdes med turbo.
Ooch det är ren fakta även om L/O bygges med den så är den bara en liten produktion(950st) och kan inte spegla restan av alla miljoner bilar som gjort av denna modell

Opel Omega Evolution 500 "Evo 500 -1 av 321st tillverkade" (1991)
Opel Omega 3000 24v "38k och lite till." (1990)
Opel Omega Evolution 500 "Evo 500 -nr 2-" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 november 2007 · 10 427 Inlägg

Omega_Ludde skrev:

steifan skrev:
Men har ni kommit fram till vilken bil som är snabbast än då?

Sugistrimmad S60 2.4i med ~200kusar vs original S60 2.4t ? tongue

Välj sugisen.... släng på en turbo senare om du känner för det.... då kan den bli ännu roligare=)

MVH

Det var ju inte direkt jag som skapade tråden.

Skulle inte ens vilja ha en S60 om jag fick en tongue

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Omega_Ludde
2 november 2007 · 34 Inlägg

steifan skrev:

Omega_Ludde skrev:

steifan skrev:
Men har ni kommit fram till vilken bil som är snabbast än då?

Sugistrimmad S60 2.4i med ~200kusar vs original S60 2.4t ? tongue

Välj sugisen.... släng på en turbo senare om du känner för det.... då kan den bli ännu roligare=)

MVH

Det var ju inte direkt jag som skapade tråden.

Skulle inte ens vilja ha en S60 om jag fick en tongue

Sorry då tog väll fel på någon annan då?

BMWKimmo Mekaniker
2 november 2007 · 472 Inlägg

Wezzli: Kan du något om hur en motor funkar över huvud taget?

Både sugmotor och turbomotor har sin charm.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
Jimm
2 november 2007 · 1 661 Inlägg

Eisenhut skrev:

Hardjim skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Erkänner du nu hardjim att du kämpat för något som är fel ? wink
Tack för bra samarbete Eisenhut och firefreak : )
Nu har vi ställt skåpet där det ska stå.
MVH Fredrik

Verkar som att nån precis flyttade det skåpet du ställde och att du kröp in i det och låste innifrån.
MVH//Jimmie

Oj, här har hänt mycket sen sist...

Först av allt Jim. Jag kan på ett sätt köpa ditt resonemang. En turbobil har en bättre effektkurva för acceleration, det kan jag ge dig. Men jag tycker också du glömmer en viktig detalj, och det är responsen. När du växlar med en turbobil, som tex i min gamla Skyline så har du alltid effektförlust pga att turbon ska bygga upp laddtryck igen. Ser du inte detta som ett problem så har du inte åkt i en ordentlig sugmotorbil.

När jag körde mot en polare i sin vässade Civic VT från 50-150 så vann jag självklart, men det var så uppenbart att jag tappade mycket tid på mina växlingar, inte för att jag växlade långsammare, men han hade max effekt direkt när han gick på gasen vilket jag inte hade. Kontentan av detta var att det såg ganska kul ut när vi körde, varje gång jag växlade så kom han ifatt, men när jag fick ladd så drog jag ifrån igen.

Bortser man från detta så har turbobilen ett övertag, helt klart.



Sen när vi kommer till påhopp. Du vet ingenting om mig.
Jag kan svara på några av dina spydiga frågor. Jag är 22 år gammal och jag har hållt på med bilar i snart tre år. Jag har byggt ett par bilar till både mig och mina vänner och det innehåller allt: Motor, chassie, bromsar mm mm. Motorbyggen har det blivit några stycken, inte av endast mig utan vi har alltid jobbat ihop. Endast Hondas sugmotorer har då byggts varav samtliga levererar över 100 hk/l. Jag har även varit med och mappat ett antal Hondor (jag har inte mappat, men jag har varit med och lärt mig), detta både på landsväg och i bromsbänken. Personerna som hjälpt mig kan klassas som allt annat än nybörjare på sitt område. Att komma och påstå att jag är totalt okunnig är enlig mig ett stort fel från din sida. Behandla folk med respekt.


Vi kan ju ganska enkelt se ett mönster i denna diskussion/bajskastning. Dom som kör turbobil anser det är guds gåva till människan, och dom som kör N/A tycker att det är bäst. Det är ju egentligen inte speciellt konstigt men det är tråkigt när det byggs upp sådana här läger. Jag har som sagt tidigare kört turbobil men jag gick tillbaka till sugmotorsidan. Detta av helt andra anledningar än grunden till denna diskussion. Den stora anledningen till att jag numer kör N/A är att jag inte hittat något bra sätt att hålla nere den otroliga värmealstring som en turbo faktiskt ger ifrån sig vid stora påfrestningar. Jag har byggt min bil så att den aldrig ska säga ifrån på en bankörning att det är dags att åka ut och kyla. Bromsar skall uppgraderas i vinter och en oljekyl skall monteras, därefter är mitt mål nått. Hade jag däremot haft turbo på min bil så hade jag inte ens med en fullsizekyl och en 25radig oljekyl klarat mer än 5 varv runt knutstorp innan jag hade fått slå av på tempot och köra ut och kyla.

Hade jag däremot byggt en bil för endast acceleration så hade jag inte tvekat en sekund på att bygga turbo, jag har övervägt detta men nackdelarna var för många ur det perspektivet jag skall använda min bil till.

Jag tror jag har fått ut det jag vill få sagt.

Nu orkar jag snart inte förklara längre. Spelar igen roll vad man säger.
Och det var DU som började va otrevlig. Nej, jag känner inte att jag tappar när jag växlar iallfall, har aldrig upplevt det som ett problem heller. Men det kan ju skilja från bil till bil.

Ja, jag har åkt och kört rediga sugmotorer, iallfall likvärdiga med min bil. Sedan vad du menar med redig vet inte jag. Jag har även raceat mot sugmotorer med mer effekt och vunnit. Men det ska jag inte säga att det är för att jag har turbo eftersom det inte va likadana bilar så det hör inte hit.

Bra att du slutligen är med på att turbobilen har ett överläga p g a effektkurvan, det var ENDAST detta jag sade ifrån början, sedan dess har jag förklarat och repeterat 7ggr och har fått 2 personangrepp så du får förstå att man blir otrevlig.

jag har aldrig sagt att du är totalt okunnig men eftersom du uppenbarligen endast mekat med sugisar så behöver du ju inte tjabba mot mig när jag säger hur en turbo effektkurva ofta ser ut och påstå att jag är dum i huvvet.

jag hade behandlat dig med respekt om du hade gjort detsamma. Men det gjorde du inte.
Det var tydligen jag som var ute på hal is.

Så ifalll du har mer tjafs som gäller mellan dig och mig så tar vi det på PM eller nåt för detta har gått överstyr.

Till tråden igen. Det sista du skriver handlar om att turbobilar inte klarar köra bana? helt ärligt? Det va droppen. Jag orkar verkligen inte ta en diskussion ang det också, jag säger bara detta: Du har fel. Läs på lite om du ska svara på varför du inte har det.

MVH//Jimmie

Wezzli Sidledesförare
2 november 2007 · 268 Inlägg

BMWKimmo skrev:
Wezzli: Kan du något om hur en motor funkar över huvud taget?

Både sugmotor och turbomotor har sin charm.

Ja, vad är det du inte förstår med vad jag skrev?

200 hästkrafter sugmotor + 1 bar laddtryck => Kärlek

Ska man bara ha 200 hästkrafter även med turbo så är det ju likest att man inte trimmar överhuvudtaget utan köper en Nissan Micra motor och lever billigt.

Senast redigerat av Wezzli (2 november 2007)

Man vet aldrig, före man vet
Jimm
2 november 2007 · 1 661 Inlägg

Omega_Ludde skrev:

Hardjim skrev:
NR 1: Men vi pratade faktiskt vassa bilar.

NR 2: Förresten, såg ditt långa inlägg om kompressorer. Du glömde nämna att kompressorn stjäl motoreffekt när den laddar, det gör inte en Turbo.

NR 3: Om du säger att turbo är tråkiga så har du aldrig kört en redig bil. fatta istället att det värsta du kan köra är en bil med stor motor och turbo.
Vad sägs om en Buggati Veyron med en 8liter V16 och 4st turbo och AWD.
Det foinns väl ingen som tror att den är trist att köra?

NR: 5 Och många bilar med stor motor är inte helt döda utan turbo. Många har ju 400hk sugis och stoppar på en turbo. Det är grejjer det.

Svar Nr 1: oki så vi säger att min bil inte har någon effekt alls.....
Konstigt att Irmscher(inte Opel) bygger en DTM bil utan effekt och sedan säljer den för 500 000 kr när den kom ut. Dessutom bygger man bara 320 av dessa så jag förstår inte vad du menar med vassa bilar.... det är ju iaf en teoretiskt påstående!


Svar NR 2: Sa jag någe annat lr????

jag försökte förklara vad som händer när man överladdar.... förstod du inte det????

överladdning går ut på att lura motorn att den är större än den igentligen är.

alltså ska man skaffa en bil som har lika mycket effekt när den är N/A och sedan överladdad den senare om man vill..... då får man det ultimata.

Svar NR 3: Men försök vara realistisk.... ingen av oss två kommer någonsin att få chansen att köra en sådan bil..... så ingen av oss kan relatera till en sådan bil av egen erfarenhet!
Klart att en sådan bil e grymt roliga att köra..... rakt fram ja! finns väldigt få vägar som man klarar att köra flat out med en sådan bil.
Och påstår du att du kört denna bil så tycker jag att du ska sluta ljuga!!!!

Svar NR 5: Men du kan inte påstå att en bil på 400 Hk med turbo och en sugis utan turbo också den på 400Hk skulle bli ifrånkörd oavsett om turbon funkar eller ej.
Det var liksom d den här tråden började med att killen ville veta vad som var bäst att köpa.

Och huruvida jag ogillar att köra bilar med turbo kan du ju lägga ner nu.... jag försöker bara säga att jag föredrar en sugis framför en turbo..... om, men bara OM(notera nu då) dom har samma effekt och samma prestanda(bakaxel,växellåda mm).

Sedan vad du kan om bilar skiter jag i nu.... du verkar vara typ 15 år gammal och snackar om lunarstom...... alltså lunarstorm e liksom inget man bryr sej om här...... men du kan inte lyssna på vad andra säger utan ditt e bara rätt rätt rätt.... du kanske borde skaffa dej ett konto på lunarstorm... om du inte redan har ett... de verkar ju veta vad som sägs där så.

Ha ett sånt jävla kul liv så hoppas jag inte ser dej "in real life".... skulle inte ens vilja träffa en sån besserwiser som du.

MVH

Och till er andra som läser detta förlåt om det blir långt.... den här tråden e bara pajkastning just nu. Jag överlåter till er andra att prata vett med Hardjim.. om ni lyckas.

NR1. Jag sade vassa bilar/kammar. ex BMW M, Japs GTI. (fjärde gången jag skriver detta

NR2. Nej, men du lade fram det som att det inte finns nån anledning att ha turbo.
        Visst att det bästa är att ha stor motor och sen turbokonvertera, men det är dyrt och svårt om man ska få en körbar bil. Dessutom ska den besiktas och försäkras osv.

NR3. nej jag har inte kört en sådan, inte ens sett en. Det har jag också skrivit. nej,  förmodligen kommerj ag inte köra en sån. Men du förstod inte ens vad jag menade?
Det goaste är stor motor OCH turbo. Slut om det.

NR5. va? Det tråden handlar om och det jag skrivit är att mellan 2 likvärdiga bilar vinner turbobilen.

Och jag sade att du borde chatta på Lunar p g a din låga nivå när du pratar om att säga saker face2face och vad fan du håller på med. Du kan heller inte alltid formulera dig så att man vet vad du menar. Bra att du inte vill "träffa" mig. Jag är hetro och upptagen.

buffys
2 november 2007 ·

Hardjim skrev:

Omega_Ludde skrev:

Hardjim skrev:
NR 1: Men vi pratade faktiskt vassa bilar.

NR 2: Förresten, såg ditt långa inlägg om kompressorer. Du glömde nämna att kompressorn stjäl motoreffekt när den laddar, det gör inte en Turbo.

NR 3: Om du säger att turbo är tråkiga så har du aldrig kört en redig bil. fatta istället att det värsta du kan köra är en bil med stor motor och turbo.
Vad sägs om en Buggati Veyron med en 8liter V16 och 4st turbo och AWD.
Det foinns väl ingen som tror att den är trist att köra?

NR: 5 Och många bilar med stor motor är inte helt döda utan turbo. Många har ju 400hk sugis och stoppar på en turbo. Det är grejjer det.

Svar Nr 1: oki så vi säger att min bil inte har någon effekt alls.....
Konstigt att Irmscher(inte Opel) bygger en DTM bil utan effekt och sedan säljer den för 500 000 kr när den kom ut. Dessutom bygger man bara 320 av dessa så jag förstår inte vad du menar med vassa bilar.... det är ju iaf en teoretiskt påstående!


Svar NR 2: Sa jag någe annat lr????

jag försökte förklara vad som händer när man överladdar.... förstod du inte det????

överladdning går ut på att lura motorn att den är större än den igentligen är.

alltså ska man skaffa en bil som har lika mycket effekt när den är N/A och sedan överladdad den senare om man vill..... då får man det ultimata.

Svar NR 3: Men försök vara realistisk.... ingen av oss två kommer någonsin att få chansen att köra en sådan bil..... så ingen av oss kan relatera till en sådan bil av egen erfarenhet!
Klart att en sådan bil e grymt roliga att köra..... rakt fram ja! finns väldigt få vägar som man klarar att köra flat out med en sådan bil.
Och påstår du att du kört denna bil så tycker jag att du ska sluta ljuga!!!!

Svar NR 5: Men du kan inte påstå att en bil på 400 Hk med turbo och en sugis utan turbo också den på 400Hk skulle bli ifrånkörd oavsett om turbon funkar eller ej.
Det var liksom d den här tråden började med att killen ville veta vad som var bäst att köpa.

Och huruvida jag ogillar att köra bilar med turbo kan du ju lägga ner nu.... jag försöker bara säga att jag föredrar en sugis framför en turbo..... om, men bara OM(notera nu då) dom har samma effekt och samma prestanda(bakaxel,växellåda mm).

Sedan vad du kan om bilar skiter jag i nu.... du verkar vara typ 15 år gammal och snackar om lunarstom...... alltså lunarstorm e liksom inget man bryr sej om här...... men du kan inte lyssna på vad andra säger utan ditt e bara rätt rätt rätt.... du kanske borde skaffa dej ett konto på lunarstorm... om du inte redan har ett... de verkar ju veta vad som sägs där så.

Ha ett sånt jävla kul liv så hoppas jag inte ser dej "in real life".... skulle inte ens vilja träffa en sån besserwiser som du.

MVH

Och till er andra som läser detta förlåt om det blir långt.... den här tråden e bara pajkastning just nu. Jag överlåter till er andra att prata vett med Hardjim.. om ni lyckas.

NR1. Jag sade vassa bilar/kammar. ex BMW M, Japs GTI. (fjärde gången jag skriver detta

NR2. Nej, men du lade fram det som att det inte finns nån anledning att ha turbo.
        Visst att det bästa är att ha stor motor och sen turbokonvertera, men det är dyrt och svårt om man ska få en körbar bil. Dessutom ska den besiktas och försäkras osv.

NR3. nej jag har inte kört en sådan, inte ens sett en. Det har jag också skrivit. nej,  förmodligen kommerj ag inte köra en sån. Men du förstod inte ens vad jag menade?
Det goaste är stor motor OCH turbo. Slut om det.

NR5. va? Det tråden handlar om och det jag skrivit är att mellan 2 likvärdiga bilar vinner turbobilen.

Och jag sade att du borde chatta på Lunar p g a din låga nivå när du pratar om att säga saker face2face och vad fan du håller på med. Du kan heller inte alltid formulera dig så att man vet vad du menar. Bra att du inte vill "träffa" mig. Jag är hetro och upptagen.

Men ge dig snart! Inse att ni tycker olika! Fan, det går la inte ens diskutera syltsmak med dig utan att du ska ha sista ordet!!! Lägg ner projektet nu, blev patetiskt för flera dagar sen....

Wezzli Sidledesförare
2 november 2007 · 268 Inlägg

Min polare sa att turbo är bättre

Man vet aldrig, före man vet
Izual
2 november 2007 · 4 571 Inlägg

Nu låser vi här eftersom det uppenbarligen spårat ur

Wezzli Sidledesförare
2 november 2007 · 268 Inlägg

Izual skrev:
Nu låser vi här eftersom det uppenbarligen spårat ur

Bra initiativ

Man vet aldrig, före man vet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang