Ska byta motorolja i bilen men har aldrig gjort det förut. Oljor verkar leva sin egna lilla värld med massor olika benämningar. så vad ska ja välja för motorolja i min VR6 2.8.
Kommer väll inte köra bilen stenhårt. De e första bil och ah måste väll ta de lugnt så länge de går så man inte blir av me kortet
Skulle rekommendera Mobil 1 Rally Formula SAE 5W-50. Har använt den i alla mina bilar sen ca 10år tebax och är en av världens bästa oljor för personbilar. Förrutom i en del skrothögar som läkt olja, i dom har jag använt det billigaste jag hittat.
Skulle rekommendera Mobil 1 Rally Formula SAE 5W-50. Har använt den i alla mina bilar sen ca 10år tebax och är en av världens bästa oljor för personbilar. Förrutom i en del skrothögar som läkt olja, i dom har jag använt det billigaste jag hittat.
Vad betyder 5W-50?
5W-50W är viskositeten på oljan, vet inte om jag stavade rätt nu men nån får väl rätta mig i så fall.
Nå kan säga så här: desto lägre den första siffran som i detta fall är 5W så desto mer kyla tål den utan att bli seg, som här uppe går det helt enkelt inte att använda skitoljor för nån morgon kan det vara -40 ute och då går motorn inte igång eller runt, speciellt inte o man glömt sätta i motorvärmaren.
Och sen den andra siffran 50W betyder att den tål mkt värme tex på sommaren när det är varmt och motorn går varm så att oljan inte blir för tunn.
Så enkelt är det.
Var fria att rätta mig om jag har fel, fast det lär ju nån göra ändå men det är såhär jag uppfattat det.