Hur stor djupbas låda?

MaxMartin18 Professor
11 december 2007 · 17 Inlägg

Tjabba. Jag är riktigt sugen på att bygga en baslåda till mitt senaste köp.

Jag har nyligen köpt en kicker L712 och kicker ZX 750.1 slutsteget.

På dbakuten.se där jag köpte det står det:
''1st 12"L7 SPL/Djupbas låda 92L netto 1st port på 272cm² 37cm lång''

Är det något att bygga efter tror ni ?

Jag vill helst att lådan ska se ungefär ut som den här killen har byggt: http://www.garaget.org/?car=47673&image=455452 Hans ligger på 150l, fast han har ju då 15tummaren!

Som ni nog redan vet så vill jag att bassen ska gå djupt, och även prestera på max tongue

Ni som har erfarenhet av det får gärna komma med förslag hur jag ska bygga min låda.
Och även ni som inte har det smile

Senast redigerat av MaxMartin18 (11 december 2007)

Puttson
11 december 2007 · 296 Inlägg

du kan skicka iväg ett mail till dbakuten med dina max mått å vad du vill att basen ska spela     hgt å djupt smile

"För exakt lådvolym för din bil och musiksmak ta kontakt."

Puttson
12 december 2007 · 296 Inlägg

Puttson skrev:
du kan skicka iväg ett mail till dbakuten med dina max mått å vad du vill att basen ska spela     hgt å djupt smile

"För exakt lådvolym för din bil och musiksmak ta kontakt."

okej måste ändra mig här en polare skickade in ett mail till dom  och fråga vad dom rekomendera till en L5 12"  han skrev bilmodell musiksmak och att de skulle vara en sluten låda helst.  och han fick det exakta svaret   25-40L .....     men det finns många andra på de här forumet som är duktiga på räkna lådor    hoppas dom vill vara så vänliga å hjälpa dig smile

Lycka till

Jimsalabim Reservdelsman
12 december 2007 · 61 Inlägg

Vad är det för talspolar på den du köpt? Är det 2x2ohm eller 2x4ohm?

BMW 325d (2007)
Jimsalabim Reservdelsman
12 december 2007 · 61 Inlägg

Tjaadu... jag skulle nog bygga en 70liters låda med en 4" port som är 14cm lång.
Blir nog mumma :-)

BMW 325d (2007)
Phaetoon
12 december 2007 · 8 156 Inlägg

Jag har läst lite olika.

Rekommenderade lådor på http://www.soundcenter.se/
Slutet 25-57L
Portat 45-90L




Här är specen iaf:

30,5cm
Impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC
Max rek. slutstegseffekt 1500W peak
Max rek. slutstegseffekt 750W rms
Känslighet 87,1 dB 1W/1M
Frekv.omf. 20 - 100 Hz
VAS 65,55
Qts:0,465
Fs:33,1Hz
Xmax 14,1mm
BL faktor: 17.93 Tm

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Eddie_Boy
12 december 2007 · 584 Inlägg

ta 345 L. borde bli bra

MaxMartin18 Professor
12 december 2007 · 17 Inlägg

Puttson skrev:

Puttson skrev:
du kan skicka iväg ett mail till dbakuten med dina max mått å vad du vill att basen ska spela     hgt å djupt smile

"För exakt lådvolym för din bil och musiksmak ta kontakt."

okej måste ändra mig här en polare skickade in ett mail till dom  och fråga vad dom rekomendera till en L5 12"  han skrev bilmodell musiksmak och att de skulle vara en sluten låda helst.  och han fick det exakta svaret   25-40L .....     men det finns många andra på de här forumet som är duktiga på räkna lådor    hoppas dom vill vara så vänliga å hjälpa dig smile

Lycka till

Tack så mkt big_smile

MaxMartin18 Professor
12 december 2007 · 17 Inlägg

Corsa_GSi skrev:
Vad är det för talspolar på den du köpt? Är det 2x2ohm eller 2x4ohm?

det är en 2x2 ohms, Jag har ingen anning om vad det är för skillnad ? är 2x4ohm bättre så köper jag väl en sån big_smile

MaxMartin18 Professor
12 december 2007 · 17 Inlägg

Corsa_GSi skrev:
Tjaadu... jag skulle nog bygga en 70liters låda med en 4" port som är 14cm lång.
Blir nog mumma :-)

tja igen smile hur haqr du fått fram det? smile för sen när jag ska bygga, spelar det nån roll om vad jag ska ha för mått? t ex: på djupet, bara så att det är 70 liter elr?

MaxMartin18 Professor
12 december 2007 · 17 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/74256/207740_hm7479.jpg

Så här vill jag att min låda ska se ut ungefär smile är det någon som skulle villja hjälpa mej med mått o divärrse ändringar så säg till smile Det står 92 liter på dbakuten, är det något att gå efter ?

Jag vill ju oxå på peka att lådan ska få platts i min saab lol

Drönirettab
12 december 2007 · 21 761 Inlägg

70 liter netto, som Corsa_GSi skrev, borde kunna spela djupbas. Men jag vill hellre ha två st 4" rör som är 32cm långa om det sitter dämpmatta på väggarna, 35cm långa om det inte sitter dämpmatta.

Med bara ett 4"rör så finns risk för flåsljud vid hög ljudnivå.

bobboski
13 december 2007 · 50 Inlägg

de e ju kicker själva som rekomenderar en 92 liter (inte porten inräknad) stor portad låda, de vill ju ha en spaltport,men de e ju frivilligt. (spalten blir iaf 7,6cm X 34cm)
om du ville ha en SPL låda??
de står i instruktions boken som följde med basen......
sen kanske du vill ha andra tips, de vet ju inte jag:P

Volkswagen caddy mkI "white noise" (1989)
MaxMartin18 Professor
16 december 2007 · 17 Inlägg

bobboski skrev:
de e ju kicker själva som rekomenderar en 92 liter (inte porten inräknad) stor portad låda, de vill ju ha en spaltport,men de e ju frivilligt. (spalten blir iaf 7,6cm X 34cm)
om du ville ha en SPL låda??
de står i instruktions boken som följde med basen......
sen kanske du vill ha andra tips, de vet ju inte jag:P

Så det bästa måste ju vara att bygga en låda med spaltport o 92 liter då? har inte packat upp bassen, för kanske måste byta den mot en med 2x4ohms. men står det mått på en 92l låda i boken? för om jag vill ju gärna ha spaltport o då måste jag ju veta hur det ska se ut i resten av lådan smile du vet möjligt viss inte vad talspolarna spelar för roll, om jag har 2x2 eller om jag har 2x4 ? neutral

joliba_01
16 december 2007 · 424 Inlägg

http://www.kicker.com/06/tech-support/m … 0Brief.pdf

I denna pdf finns den information du behöver .

Lycka till big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !
Ford Mondeo "Berta" (2002)
Drönirettab
16 december 2007 · 21 761 Inlägg

När det gäller talspolarna så beror det på hur låg impedans som steget klarar av, enligt manualen till ditt steg så ska man inte ha lägre än 2 Ohms belastning. I så fall borde du byta basen till en med 2x4 Ohms spolar så att steget klarar av att driva basen.

Om du vill så kan du höra med dbakuten vad de säger, det är deras uppgift att kunna rekommendera grejor som fungerar ihop med varandra smile. Ska egentligen inte vara några bekymmer att få bra info från dem, de ska vara seriösa.

Senast redigerat av Drönirettab (16 december 2007)

thulle1
16 december 2007 · 733 Inlägg

jag byggde en 80 liters portad låda till min förra L7 12" porten var typ 7,6x36 och nästan 40 cm djup.... spelade rikitgt bra med 600 watt rms

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang