skilnad mellan en turbo topp och en vanlig topp

760_Turbo
30 januari 2006 · 2 Inlägg

skilnad mellan en turbo topp och en vanlig topp, kan man turbokonvertera utan att byta topp på en bensinare o isåfall varför behöver man byta topp

TS_quattro fyrkrafsare
30 januari 2006 · 1 443 Inlägg

en turbotopp är designad med tanke på att luften skall laddas in istället för att sugas. en turbotopp ger därför ett lägre kompressionsförhållande än en sugtopp eftersom luften redan är delvis komprimerad när den kommer in i motorn...
man kan turbokonvertera med vanlig sugtopp men man får ofta sänka kompen något, t.ex genom att slipa ur toppen eller använda tjockare topplockspackning...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Xoff Volvo tönt... =)
30 januari 2006 · 2 344 Inlägg

volvo har vad jag vet samma top på sug å turbo (530 & 531)... det e ju kolvarna/stakarna som är komp sänkta i volvo...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
frasse4
30 januari 2006 · 736 Inlägg

Hmm, är det sant att man vinner några hästar på att slänga på en 531 top istället för en 530 på alla b200 och b230. Även sugisar... även om man inte gör något annat med motorn?

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Sharky
31 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Saltkylda avgasventiler i turbotopparna (och givetvis andra kammar).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang