1944
Sök

skilnad mellan en turbo topp och en vanlig topp

2 Inlägg
30 januari 2006
Trådstartare
#1
skilnad mellan en turbo topp och en vanlig topp, kan man turbokonvertera utan att byta topp på en bensinare o isåfall varför behöver man byta topp

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 januari 2006
#2
en turbotopp är designad med tanke på att luften skall laddas in istället för att sugas. en turbotopp ger därför ett lägre kompressionsförhållande än en sugtopp eftersom luften redan är delvis komprimerad när den kommer in i motorn...
man kan turbokonvertera med vanlig sugtopp men man får ofta sänka kompen något, t.ex genom att slipa ur toppen eller använda tjockare topplockspackning...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
30 januari 2006
#3
volvo har vad jag vet samma top på sug å turbo (530 & 531)... det e ju kolvarna/stakarna som är komp sänkta i volvo...


736 Inlägg
30 januari 2006
#4
Hmm, är det sant att man vinner några hästar på att slänga på en 531 top istället för en 530 på alla b200 och b230. Även sugisar... även om man inte gör något annat med motorn?


10 287 Inlägg
31 januari 2006
#5
Saltkylda avgasventiler i turbotopparna (och givetvis andra kammar).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök