8416
Sök

Växellåds problem på 9-5an

227 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
Börjar med att säga God jul...

Jo har ett tydligen vanligt problem med vxl lådan o problemet är att 2an hoppar ur och backen och femman är lite kärva men inte så farligt, ska tydligen va att de är ett lager som nypit...

Så jag tänkte höra om det är någon som har åtgärdat felet själv eller vet vart det här lagret sitter mer exakt än att det befinner sej i lådan..

Skulle gärna få tag i en sprängskiss eller liknande så man får lära sej lite mer om hur lådan ser ut..

Tack på förhand
Mvh Charlie

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

3 235 Inlägg
24 december 2007
God Jul!

Hmm..,om tvåan hoppar ur, så är nog lådan slut.
Hur mycket har den rullat?

På min golf III-94 hoppade 5:n ur, och efter några gånger gick det hål i växellådhuset, och det vara bara att skrota lådan. de på verkstan sa att om en växel hopar ur på höga varv, kan den komma åt själva huset och puktera det.

Skrapar det när du lägger i tvåan?

227 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
den har rullat strax över 16 men vxl hoppar enbart ur när man motorbromsar glömde skriva det

945 Inlägg
24 december 2007
synkringar?

blinka blått om du vill rejsa!

227 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
ska tydligen inte vara synkringar säger två saabnördar som jag känner men dom vet inte hur lätt/svårt de är o byta lagret, är bla dom som sagt att de är lager som nyper

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
25 december 2007
Hur är skickat på länkaget från spak till låda då??

//Per-Arne

227 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
man ser inte så jävla bra men vi har försökt kolla de och det såg bra ut, inga glapp eler liknande

761 Inlägg
28 december 2007
1. Justera länkaget
2. Du har troligtvis ett kasst motorfäste..

Det minst troliga i detta fall är nog interna fel i lådan, saabras brukar vara att huset spricker, inte helt heller ovanligt att femmans drev tittar ut genom sidan...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

246 Inlägg
29 december 2007
Länkaget är rätt känsligt på dom
En justering av det ..
Fast kolla att motorn sitter säkert o inga bussningar är slut..

2 164 Inlägg
29 december 2007
Byt synkringarna i lådan. De är inte ovanligt att de kan va de på 9-5an.

MVH

F

2 Inlägg
29 december 2007
Hej, haha nu har jag googlat mig hit, helt otippat! Fattar inte hur jag skall lägga in min fråga så jag hoppar in i er diskussion istället. Min Seat startar inte, och det hjälpte inte med grannens startkablar. Har varit lite trött på mornarna nu i två veckor, och idag var det inget liv alls. Går det byta batteri själv i en Seat Ibiza, ser lite rostigt ut kring det gamla batteriet. Aldrig bytt batteri sedan 2000 när jag köpte Sebban. Hjääääälp!

2 Inlägg
29 december 2007
Sebban_seat skrev:
Hej, haha nu har jag googlat mig hit, helt otippat! Fattar inte hur jag skall lägga in min fråga så jag hoppar in i er diskussion istället. Min Seat startar inte, och det hjälpte inte med grannens startkablar. Har varit lite trött på mornarna nu i två veckor, och idag var det inget liv alls. Går det byta batteri själv i en Seat Ibiza, ser lite rostigt ut kring det gamla batteriet. Aldrig bytt batteri sedan 2000 när jag köpte Sebban. Hjääääälp!

skittråkig sida, var är alla karlar när man behöver dem??? Får väl googla vidare. tjingeling.

buffys
29 december 2007
klart det går att byta batteri!

med lem
1 147 Inlägg
29 december 2007
Sebban_seat skrev:
Sebban_seat skrev:

skittråkig sida, var är alla karlar när man behöver dem??? Får väl googla vidare. tjingeling.

härligt tålamod:P 7minuter. klart man kan byta batteri, det tar nog bara 4minuter wink

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Sök