6435
Sök

Luktar konstigt och darrande gång med last i bilen, volvo 740 gl

Stövarn
225 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Tjenare har upptäck att det är något som luktar ricktigt illa,blandning mellan bränd koppling,däck o nå med skit, har bytt upphägningen på kardanaxeln trodde den låg och nötte men lukten kvarstår:/
lukten kommer från bakdelen ungefär vid bakaxeln. det är ingen broms som ligger på och kopplingen slirar inte och det är inge glapp i kardan axeln.

sen har jag ett till problem och det är att bilen skakar på 2 växeln när man kör med 3-5 pers i bilen, känns skit knasigt så jag tänkte höra om någon vet vad det kan vara för fel, har hört mig för men det sägs att det kan vara många fel.

hoppas någon vet så jag inte behöver kosta på som satan för att få bilen och gå bra.

mvh/Ekblom

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

Mr White
1 072 Inlägg
3 december 2007
säkrligen så kan de vara kassa knutkors i kardan som kan skaka å durra.eller möjligen dålig hardyskiva.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
3 december 2007
Bränd olja i bakaxeln, kan lukta fan. Duret är nog en knutkors, som håller på att säga upp sig.

Lev livet, det kan ta slut fort

Stövarn
225 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
okok men knutkorset brukar väll glappa eller kärva om man vrider på det och sånt om det är trasigt?
gjorde det och allt var stabilt och inge kärvt:S

vad är hardyskivan för nå då?
Senast redigerat av Ekbl0m (3 december 2007)

Stövarn
225 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
har varit och kollat lite och det är inge fel på knutkorsen eller hareskivan, kan vara katten som är slut någon som vet vart det bruka fastna bitar från den lättast i systemet?

Mr White
1 072 Inlägg
3 december 2007
När katen är slut brukar de kunna luka som krut kan man säja..Men då skulle även landalampan lyst*motorlampan*

Stövarn
225 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
hmm ok ja det är något som den inte gör, men är det svårt att byta oljan i bakaxeln och vart sitter pluggarna på den? tänkte om man behöver en lift eller om det räcker med att krypa under.

945 Inlägg
3 december 2007
Ekbl0m skrev:
har varit och kollat lite och det är inge fel på knutkorsen eller hareskivan, kan vara katten som är slut någon som vet vart det bruka fastna bitar från den lättast i systemet?

när du ändå var under bilen, kollade du stödlagret då åxå?
durret kan vara mer än slitna knutar...kan va ett trasigt växellådsfäste tex....skakar växelspaken mycket?
Lukten och durrandet behöver absolut inte hänga ihop med varandra...men som sagt kolla upp stödlagret!
lycka till!

blinka blått om du vill rejsa!

Stövarn
225 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
okok ne gjorde jag inte, nja inte mer en vad en volvo ska göra tongue

945 Inlägg
5 december 2007
Ekbl0m skrev:
okok ne gjorde jag inte, nja inte mer en vad en volvo ska göra tongue

va då ska växelspaken skaka på volvo *S*..ok! annars så kan det vara tecken på att växellåds bussningarna behöver bytas. Lycka till
!

blinka blått om du vill rejsa!

Stövarn
225 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
haha ne inget specielt men alla låder skakar lite av sig:P okok ska kolla det sen:P

Stövarn
225 Inlägg
31 december 2007
Trådstartare
lådan durrar inge spec men troligen är det oljan som är slut, ska byta den när jag får loss pluggen:mad:
enda trasiga bussningen är i bakvagen, den som håller upp bakaxeln. men den borde inte göra så det luktar:P

687 Inlägg
1 januari 2008
Min 240 luktar bränt baktill ibland också,då är det kanske bränd olja i bakaxeln?

Stövarn
225 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
japp då var det mesta kollat, har lagt upp en annan tråd också  den heter  "Hjälp med 740 lukt. bakaxeln"
det jag har kollat och bytt
*Stödlager + hållar kardan axel
*hardyskivan
*knutarna
*packningarna runt kardan och bakaxel
*oljan så den inte är dålig
*avgassystemet + katten
*inga bromsar ligger på
*inga trasiga lager

men har fortfarande durret och lukten kvar, besiktigat med 0,0 som avgasvärden så vet fan inte vad som är fel:S

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
Stövarn
225 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
hehe nerå inte sänkt en;P men troligen så kan det vara underreds massa på ljuddämparen, ryker från den o luktar från någonting där så får väll köra o se vad som händer, blir nog simon till sommaren endå så:P

Sök