5977
Sök

Overdrive??

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
Planetväxel, att under färd kunna ändra slutväxelutväxling med hjälp av en solenoid.

Har för mig att overdriven funkade så på de gammla volvolåderna? Skulle det gå att bygga något liknande till en audi? eller fanns det någon låda med den funktionen orginal?

Funderar nämligen på att kunna ha två utväxlingar i samma låda, en normal/långfärd/cruise och en rally/sport utväxling

Vad tror ni om det och är det möjligt, finns det någon firma man kan snacka med som är riktigt bra på växellådorna till audibilarna.

Jag är alltså inte ute efter en överväxel utan möjligenen att under färd kunna välja hög eller lågväxel så att säga.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
19 januari 2008
Trådstartare
*lyfter* Ingen som har några idéer??

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 311 Inlägg
20 januari 2008
låter som att det enklaste vore en fördelningslåda?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Intressant, vet du mer om denna?

/Magnus

Supraman
2 300 Inlägg
27 januari 2008
Det är inte att rekomendera att anväda m46 od till att ändra utväxling på annat än sista växeln.
Dom tål inte riktigt momentet som är på dom lägre växlarna.
Och med tanke på att det är en audi så blir det ingen billig lösning oavsett hur man gör.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök