Komplett bilstereo?

chidint
24 januari 2008 · 6 Inlägg

Har en Audi 80s från 87 som saknar allt i musikväg, dvs att det inte finns några högtalare eller liknande utan endast 2 hål fram där man ska kunna placera 2 högtalare. Jag är själv grymt oteknisk vad gäller detta och har inte en aning om vad som måste inhandlas för att få ett hyffsat ljud.

Har kollat runt lite på netonnet och hittar där kompletta system för ca 1300 kr, men då saknas baslåda vilket jag antar att man måste ha? Jag har egentligen inga höga krav men vill ha ett godkänt ljud. Vad ska jag titta efter?

mvh samuel

Nisse-h
24 januari 2008 · 202 Inlägg

Börja med att besöka någon bilstereohandlare, så kan du nog få hjälp.

Puttson
24 januari 2008 · 296 Inlägg

börja med att hitta en bra huvudenhet   sen kan du ju fara runt å lyssna på högtalare  men komihåg att är dom i demo ställ var grymt skeptisk för så bra förutsättningar kommer du aldrig få.   
men vad lyssnar du på för musik ?     
nått audi freek kanske vet vad de ska vara för storlek på högtalarna 5,25"  eller 6,5" ?
köp ett 2-vägssystem   och börja med å driva de på stereon  sen kanske du satsar på en bas med steg  eller ett steg till framsystemet   (jag rekomenderar de sista )   beror helt på vad du vill ha. mycket bas eller bara lyssna på gammla godingar utan techno basen,..... 

Lycka till /patrik

Nisse-h
25 januari 2008 · 202 Inlägg

Puttson skrev:
börja med att hitta en bra huvudenhet   sen kan du ju fara runt å lyssna på högtalare  men komihåg att är dom i demo ställ var grymt skeptisk för så bra förutsättningar kommer du aldrig få.   
men vad lyssnar du på för musik ?     
nått audi freek kanske vet vad de ska vara för storlek på högtalarna 5,25"  eller 6,5" ?
köp ett 2-vägssystem   och börja med å driva de på stereon  sen kanske du satsar på en bas med steg  eller ett steg till framsystemet   (jag rekomenderar de sista )   beror helt på vad du vill ha. mycket bas eller bara lyssna på gammla godingar utan techno basen,..... 

Lycka till /patrik

Vad är det för bra förutsättningar att dema i en butikslokal???

Puttson
26 januari 2008 · 296 Inlägg

Nisse-h skrev:

Puttson skrev:
börja med att hitta en bra huvudenhet   sen kan du ju fara runt å lyssna på högtalare  men komihåg att är dom i demo ställ var grymt skeptisk för så bra förutsättningar kommer du aldrig få.   
men vad lyssnar du på för musik ?     
nått audi freek kanske vet vad de ska vara för storlek på högtalarna 5,25"  eller 6,5" ?
köp ett 2-vägssystem   och börja med å driva de på stereon  sen kanske du satsar på en bas med steg  eller ett steg till framsystemet   (jag rekomenderar de sista )   beror helt på vad du vill ha. mycket bas eller bara lyssna på gammla godingar utan techno basen,..... 

Lycka till /patrik

Vad är det för bra förutsättningar att dema i en butikslokal???

förde första är att du har högtalaren riktad rakt mot dig bara någon dm  i från dig,
sen så är det ju stor skillnad på ha högtalare i rummet å i bilen helt olika förutsättningar. 
prova ta den dator sub å stoppa in den i bilen !?     så får du se vilket resultat de blir...

devilspath junsele
26 januari 2008 · 248 Inlägg

4" högtalare uppe på instrumentbrädan. om du inte vill komplicera saker och ting och göra något liknande ...sågar lite i kartfacket och gör hål i dörrsidan osv... http://i132.photobucket.com/albums/q21/skogge/bilar/Mobilkort17.jpg
http://www.garaget.org/archive/24129/43855/43855-669140.jpg

Senast redigerat av devilspath (26 januari 2008)

chidint
28 januari 2008 · 6 Inlägg

vad tror ni om att endast köpa detta paket från netonnet? Isf blir det bara två högtalare fram. Kommer ljudet bli kasst...utan bas eller högtalare bak? Har som sagt inga större krav men lite kvalitet vore ju kul

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=103417

Nisse-h
28 januari 2008 · 202 Inlägg

Puttson skrev:

Nisse-h skrev:

Puttson skrev:
börja med att hitta en bra huvudenhet   sen kan du ju fara runt å lyssna på högtalare  men komihåg att är dom i demo ställ var grymt skeptisk för så bra förutsättningar kommer du aldrig få.   
men vad lyssnar du på för musik ?     
nått audi freek kanske vet vad de ska vara för storlek på högtalarna 5,25"  eller 6,5" ?
köp ett 2-vägssystem   och börja med å driva de på stereon  sen kanske du satsar på en bas med steg  eller ett steg till framsystemet   (jag rekomenderar de sista )   beror helt på vad du vill ha. mycket bas eller bara lyssna på gammla godingar utan techno basen,..... 

Lycka till /patrik

Vad är det för bra förutsättningar att dema i en butikslokal???

förde första är att du har högtalaren riktad rakt mot dig bara någon dm  i från dig,
sen så är det ju stor skillnad på ha högtalare i rummet å i bilen helt olika förutsättningar. 
prova ta den dator sub å stoppa in den i bilen !?     så får du se vilket resultat de blir...

"förde första är att du har högtalaren riktad rakt mot dig bara någon dm i från dig" Du kan väl backa en bit. Och ljudet låter väl bättre i en bil jämfört med en lokal???

Puttson
28 januari 2008 · 296 Inlägg

nisse-h:  visst nog äre bara backa men du får ju tänka att man oftast har högtalarna vid fötterna.
bilen akustik är inte densamma som ett rum /lokal    om du vill ha bas i en lokal så behöver du ju inte lika mkt effekt men dom kör med större element   i en bil har du inte samma peak.  jag är inte så duktig på det där men finns säkert många här som har håller på med billjud och hemmaljud som kan förklara bättre,

chidint: jag ser inte att den har nån lågnivå-utgångar  och det är ju inte nå bra om du vill bygga ut ljudet senare med bas och steg till framsystemet.  ja tycker du kan börja med bara framsystem. kolla om du kan få plats med 6.5"     vilken budget ungefär hade du tänkt dig ?   en schysst stereo å ett par bra 2-vägs kit kan man komma långt på smile

chidint
29 januari 2008 · 6 Inlägg

Vill inte lägga allt för mycket pengar, hade hoppats kunna få en bilstereo och två hyffsade högtalare för 1500 eller så. Du kanske kan tipsa om något bra?

BilstereoSEX
29 januari 2008 · 210 Inlägg

Puttson skrev:

Nisse-h skrev:

Puttson skrev:
börja med att hitta en bra huvudenhet   sen kan du ju fara runt å lyssna på högtalare  men komihåg att är dom i demo ställ var grymt skeptisk för så bra förutsättningar kommer du aldrig få.   
men vad lyssnar du på för musik ?     
nått audi freek kanske vet vad de ska vara för storlek på högtalarna 5,25"  eller 6,5" ?
köp ett 2-vägssystem   och börja med å driva de på stereon  sen kanske du satsar på en bas med steg  eller ett steg till framsystemet   (jag rekomenderar de sista )   beror helt på vad du vill ha. mycket bas eller bara lyssna på gammla godingar utan techno basen,..... 

Lycka till /patrik

Vad är det för bra förutsättningar att dema i en butikslokal???

förde första är att du har högtalaren riktad rakt mot dig bara någon dm  i från dig,
sen så är det ju stor skillnad på ha högtalare i rummet å i bilen helt olika förutsättningar. 
prova ta den dator sub å stoppa in den i bilen !?     så får du se vilket resultat de blir...

Hej du !

Har du varit i en butik över huvud tagit ???

Nästan alla ställ har för små lådor !

Även om man som du har .....har högtalarna vid fötterna
så kan man få kanon ljud i bilen......bara man har rätt prylar !!!!!

Det låter oftast bättre i en bil ....om man monterar som man ska !

Bas.....du har ju mindre med luft i en bil ......så det krävs betydligt fetare bas i en butik !

MVH  B i M

Puttson
29 januari 2008 · 296 Inlägg

BilstereoSEX skrev:
Har du varit i en butik över huvud tagit ???


Även om man som du har .....har högtalarna vid fötterna
så kan man få kanon ljud i bilen......bara man har rätt prylar !!!!!




MVH  B i M

1:   nä har nog alldrig hänt     (dum fråga dumt svar)
2: ja jag har inte sagt att du inte kan få bra ljud i bilen  !?   men ja ville säga att det är helt andra förutsättnigar  om du lyssnar i butik eller bil.   men klart kan du stoppa ditt framsystem så bra som i en butik.  så okey   

......bara man har rätt prylar !!!!!        jaja då ska ja köpa de värsta sakerna å då får ja värsta ljudet klappat å klart big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang