5970
Sök

Handbroms volvo 740

240 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Tja.. har problem me farsans 740 -89 manuell ingen utrustning nu..(läs ALLT och NOGRANT för ja orkar inte me svar som e fel pga slarv) den besiktades och fick nedslag på handbromsen (otillräcklig bromsverkan vänster) så farsan köpte nya belägg o nya skivor.. så satte han ihop allting.. kolla så allt va helt o inget kärvade.. men ingen broms alls fanns.. så han hitta en ny handbromsvajer i garaget som han satte dit.. spände  inne i bilen till max.. och nu finns minimalt me bromsverkan.. bromsen lägger sig an direkt men tar aldrig helt och hållet... bromsen tar även bättre bakåt än frammåt som knappt finns nån alls.. (ombesiktades för nåra timmar sen o den tar minimalt men otillräckligt på båda)

o ja har sök både här och resten av internet i princip och hittar bara folk me samma problem.. men ja tkr NÅN borde kunnat fixa de =S o dessutom kan ja direkt säga att man inte kan spänna i nåra hål i skivorna utan bara fram under mittkonsollen och inget läcker ut i trummorna

MVH Mattias
Senast redigerat av Accelsson (29 januari 2008)

Street Knight

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 januari 2008
det som expanderar så backarna flyttar sig kanske är slitet?

Jonas

375 Inlägg
29 januari 2008
Kan som föregående talare skriver. kan vara expandern.

Så ta loss bromsskivan och kolla att den expanderar tillräckligt, och kolla även att viren är spänd, bara rycka lite i den framför bromsskölden.

Spruta helst lite rostlösare på expandern ifall denna skulle vara rostig.
http://www.forumbilder.se/images/PICT2768(2).JPG

Och läckage kan det inte vara då handbromsen inte är hydraulisk.

Felet kan bara ligga mellan "kryckan" och till bromsbacken
Senast redigerat av Andreas_ace (29 januari 2008)

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
240 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
får dubbel kolla expandern helt enkelt.. tack så länge

noclaF: en helt obesvarad ja :S

Andreas_ace: läckaget va kanske inte menat från just handbromsen.. läste nånstans att de skulle kommit från bakaxelklumpen

Street Knight

474 Inlägg
31 januari 2008
hade liknande fel på min 740 GL när jag köpte den. Felet var då att vajern inte satt fast eller om den inte satt fast tillräckligt vid en typ krok eller vad det var på bakaxeln. Det var iallfall på det stället som vajern delar sig till höger och vänster. Det var farsan som fixade det så jag vet inte hur man ska förklara exakt. men han gjorde nån typ krok och satte dit och sen tog handbromsen bra som fan.
Om du/han/ni inte har kollat upp det så kan det ju vara värt att göra det.

Volvo S60 2.5T AWD

245 Inlägg
31 januari 2008
ärblecket mellan backarna för slitet så får man ingen bromsverkan heller(det mittemot expandern) brukar fixa dit det från 140(justerbar) eller svetsa i en loppa eller 2

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

2 118 Inlägg
31 januari 2008
Ruuska_ skrev:
hade liknande fel på min 740 GL när jag köpte den. Felet var då att vajern inte satt fast eller om den inte satt fast tillräckligt vid en typ krok eller vad det var på bakaxeln. Det var iallfall på det stället som vajern delar sig till höger och vänster. Det var farsan som fixade det så jag vet inte hur man ska förklara exakt. men han gjorde nån typ krok och satte dit och sen tog handbromsen bra som fan.
Om du/han/ni inte har kollat upp det så kan det ju vara värt att göra det.

samma fel har jag, sitter en plastring inne i den ? som för mig har blivit nött så den tar dåligt(bara vända på ringen så funkar de igen) ;P

D.i.l.l.i.g.a.f

812 Inlägg
31 januari 2008
fästet på bakaxeln kan vara trasigt fast den sitter kvar..  åk till biltema å köp deras reperations sats å se om de funkar bätre då..  är ju inte många kroner de kandlar om så de är värt ett försök..  lycka till..

man lever bara en gång..

huh?
10 427 Inlägg
31 januari 2008
pimpad740 skrev:
fästet på bakaxeln kan vara trasigt fast den sitter kvar..  åk till biltema å köp deras reperations sats å se om de funkar bätre då..  är ju inte många kroner de kandlar om så de är värt ett försök..  lycka till..

Samma sak finns även hos Volvohandlarna (jag köpte där)
Typ en avgasklämma med ett fäste på & en saxpinne för närmare hundringen wink

Man kan även få fel handbromsvajrar, för det finns minst två olika varianter
av alla två vajrarna tror jag wink Det kan ställa till det lite!

Hade kanonbra handbroms på GLEn till besiktningen 2006, då den
korta vajern var lite lätt skadad (en av trådarna som gått av, fick 2:a)
Sen har man fått lov att byta en jäkla massa för att få det fixat. Drygt med handbroms! tongue

Sök