2334
Sök

ny bromsok verkar inte!

57 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Hej,

Bytte bromsok VB p.g.a. ingen bromsverkan på väntersida, med handbromsen dragen kunde man lätt få snurr på däcket.

Köpte ny bromok från Biltema och luftade oket ett antal gånger men verkan blir inte optimal, tror inte den går igenom besiktningen.

-e detta normalt för en ny bromsok?
-vad göra?

Bil: Audi A4 1,6-96

Tacksam för svar.

/D

550 Inlägg
3 februari 2008
pumpade du ut kolven innan du drog i handbromsspaken ????

3 235 Inlägg
3 februari 2008
Pumpa med bromspedalen, och sen också med handbromsen. Den måste vara självjusterande, så man måste pumpa tills den tar i.
Du märker det om du drar handbromsen upp, och sen ner. Först kommer den att gå väldigt högt upp, men efter att du upprepat några gånger kommer den att ta i i lägre och lägre läge.

Hoppas det löset ditt problem.

57 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
Tackar så mkt för svaren!

en följdfråga på det...

-Jag antar att jag inte behöver öppna bromsslangen och pumpa med handbromsen och lufta eftersom det måste justeras mekanisk (jag menar att jag har ju redan luftat ut bromsen men inte justerat handbromsen).

Mvh
/David

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 februari 2008
justerar man inte handbromsen  genom två skruvar som sitter vid handbromsen eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

2 164 Inlägg
4 februari 2008
Man justerar alltid vid oket eller vid de hjul där handbrosen verkar om de är i trumbromsar eller via oket på skivan.

Man ska ALDRIG röra juster skruvarna vid handbroms spaken om inte vajern är slak eller man precis har bytt.

MVH

F

57 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
tack för svaren!

Fredrik-79, kan man få en mer utförlig beskrivning på hur man justerar "vid oket"?

Jag har försökt juster med handbromsen genom att pumpa, men forfarande ingen optimal verkan.

tacksam för svar
/D

Sök