3586
Sök

Fel på lås Saab 9000.

39 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Har under ett tag haft problem med låset på min saab 9000. Då jag låser upp med fjärr låses endast 3 dörrar upp, ibland bara två. den fjärde dörren fungerar inte alls. Någon här som har någon aning om hur man ska gå tillväga för att lösa problemet. Då en verkstad inte är att föredra just nu behöver jag tips på hur jag ska kunna åtgärda problemet själv.

Peugeot 205 GTi LeMans

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
5 februari 2008
#2
Det beror knappast på larmet skulle jag tro...
Låser den upp alla dörrar om du använder nycklen....?
Annars sitter felet i respektive dörr som inte låses upp..
Troligtvis erg i kontakterna.
Ta isär rengör och sätt ihop...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

4 299 Inlägg
5 februari 2008
#3
Hmm, kolla styrdonet till c-låset. begangnat kostar inte allt för många kronor. Min hade problem me de, låste upp alla dörrar ibland, ibland 3 och ibland inte alls så jag fick låsa upp förardörren me nyckel.

Så testa byta styrdonet, e de inte de så e de låsmotorerna som sitter i dörrarna.

/Jacob


2 600 Inlägg
5 februari 2008
#4
kan det inte vara så att motorn är kass om det inte funka att låsa upp me nycklen då ?  eller som överstående sa el kontakt som inte få kontakt redigt tongue

gör som jag kör gubba racer=)

39 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#5
Rallyhalle skrev:
Hmm, kolla styrdonet till c-låset. begangnat kostar inte allt för många kronor. Min hade problem me de, låste upp alla dörrar ibland, ibland 3 och ibland inte alls så jag fick låsa upp förardörren me nyckel.

Så testa byta styrdonet, e de inte de så e de låsmotorerna som sitter i dörrarna.

/Jacob

OKej, vart sitter styrdonet?

Peugeot 205 GTi LeMans

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
5 februari 2008
#7
det är antagligen c-lås motorn som börjar bli dålig eller så går låset för tungt jag hade samma problem på min 240 och det hjälpte att byta motorer


4 299 Inlägg
5 februari 2008
#8
LeManz skrev:
Rallyhalle skrev:
Hmm, kolla styrdonet till c-låset. begangnat kostar inte allt för många kronor. Min hade problem me de, låste upp alla dörrar ibland, ibland 3 och ibland inte alls så jag fick låsa upp förardörren me nyckel.

Så testa byta styrdonet, e de inte de så e de låsmotorerna som sitter i dörrarna.

/Jacob

OKej, vart sitter styrdonet?

Den sitter under ratten. Finns en lucka där me plastclips, bakom den finns som en vit låda me öppna delen neråt. På den ska den sitta. Själva styrdonet är en svart liten låda.

/Jacob


1 207 Inlägg
5 februari 2008
#9
Ibland har jag exakt samma problem. Men jag tror det är kylan som är största boven, som man brukar säga.

39 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#10
Mmm får nog ta och testa att byta styrdon. Dock hittar jag inte vart den sitter:/ (trots förklaring).....har någon en bild att tillgå? Vore mkt hjälpsamt.

Peugeot 205 GTi LeMans

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
7 februari 2008
#11
oops blandade ihop det med honda..
Under ratten ska det vara till vänster om rattstången från sätet sett.
Pilla loss den och kolla vad som står på.
Jag har ev en eller 2 såna liggande som du kan få billigt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

4 299 Inlägg
7 februari 2008
#12
Har tyvärr ingen bild på vart styrdonet sitter, men jag har en bild på själva styrdonet. Kan göra de lite enklare att leta wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/250706_odky74.jpg

Den sitter alltså under ratten till vänster om rattstången som BMTeech sa.


39 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
#13
tack så mycket! gjorde det mkt lättare

Peugeot 205 GTi LeMans

39 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#14
Bytte idag styrdonet, utan resultat. Tyvärr. Måste väl då vara motorerna som är slut, alt. glapp då höger dörr öppnas ibland, ibland inte. Däremot är vänster dörr bak stendöd.

Peugeot 205 GTi LeMans

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 februari 2008
#15
koppla loss motorn och mät med potensiometer om den får ström.
Får den det är motorn kass.
Är den det har jag sån en hög oxå smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"


Sök