Chippad volvo s60 t5 men har fortfarande samma laddtryck?

race Race For Fun!
9 mars 2008 · 379 Inlägg

Jocke qvarnström som har itsfun tror att jag har någon läcka i någon slang och att det extra laddtrycket försvinner ut där men jag har gått igenom motorn och kan inte hitta någon tendens till det sad bilen går ju hur fint som helst bara det att den fortfarande laddar 0,7 bar..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
torpis Forummoderator
9 mars 2008 · 10 572 Inlägg

race skrev:
itsfun tror att jag har någon läcka i någon slang och att det extra laddtrycket försvinner ut

Precis därför man alltid bör ta bilen till firman som chippar så de gör jobbet och kollar så det funkar.


har du en läcka så blir det inte bra, bilen tittar efter 1.2bar i ladd och får bara 0.7, då krämar bilen på turbon mer och hoppas på 1.2bar, får den fortfarande bara 0.7 så försöker den ännu mer och turbon får jobba som tusan, övervarvar och går sönder.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Reichte86
9 mars 2008 · 509 Inlägg

men så kan det gå om man inte åka till autotech! tongue Hoppas det ordna upp sig för dig!

race Race For Fun!
9 mars 2008 · 379 Inlägg

men borde man inte se någon liten tendens till att den laddar mer rätt om där finns en läcka.. får nog felsöka ännu mer och se om jag kan klura ut det.. tror ju inte det är något fel på hans chip dock..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
torpis Forummoderator
9 mars 2008 · 10 572 Inlägg

race skrev:
men borde man inte se någon liten tendens till att den laddar mer rätt om där finns en läcka..

Jo, den borde fjonga upp till 1.2bar sen ner till 0.7 igen...   om bilen gick bra innan så förefaller det osannolikt att det är en läcka..

iaf gott att du har kontakt med dem och de försöker hjälpa dig smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
race Race For Fun!
9 mars 2008 · 379 Inlägg

ja han är trevlig som fan och försöker verkligen.. men om jag hade en läcka skulle den ladda 0.7 bar ens då??

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
torpis Forummoderator
9 mars 2008 · 10 572 Inlägg

race skrev:
ja han är trevlig som fan och försöker verkligen.. men om jag hade en läcka skulle den ladda 0.7 bar ens då??

Det beror på läckans storlek, provtryck systemet, det är fort gjort.  Lossa tryckröret vid turbon och blås med luft (dock max 2bar eller nått)  så kommer du höra var det läcker smile

jag brukar använda ett tryckluftmunstycke och täta med en trasa som jag lindar runt pipen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
race Race For Fun!
9 mars 2008 · 379 Inlägg

ja det var ingen dum idéwink får nog göra det så har ju jag gjort vad jag kan=)

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
race Race For Fun!
10 mars 2008 · 379 Inlägg

nu har jag provtryckt ic systemet och det verka hålla tätt=) provade även att skifta på två små slangar som går till en magnetventil tror jag det är i motorrummet.. den syns tydligt.. går in 3 slangar och har en kontakt någon slang kommer ifrån wastegaten osv... efter att jag skiftat dem så ladda den ca 1.2-1.3bar undrar om det var detta som har spökat?? för jag har haft de slangarna borta innan för jag bytte ut de gamla mot blå silicon.. kan ju ha satt tillbaka de fel :S men när jag trycker fullt i 5:an och börja få lite varv så stiger laddet upp till ca 1.2 - 1.3 som max sen sjunker den ner till typ 1.0bar verka bara vara i 5:e växeln den gör det.. någon som har en teori om allt hehe??

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
LazerHawke
10 mars 2008 · 1 268 Inlägg

race skrev:
nu har jag provtryckt ic systemet och det verka hålla tätt=) provade även att skifta på två små slangar som går till en magnetventil tror jag det är i motorrummet.. den syns tydligt.. går in 3 slangar och har en kontakt någon slang kommer ifrån wastegaten osv... efter att jag skiftat dem så ladda den ca 1.2-1.3bar undrar om det var detta som har spökat?? för jag har haft de slangarna borta innan för jag bytte ut de gamla mot blå silicon.. kan ju ha satt tillbaka de fel :S men när jag trycker fullt i 5:an och börja få lite varv så stiger laddet upp till ca 1.2 - 1.3 som max sen sjunker den ner till typ 1.0bar verka bara vara i 5:e växeln den gör det.. någon som har en teori om allt hehe??

laddtrycket har en heldel olika faktorer att jobba mellan antingen rikligt me luft (väderlek) samt bränsle och en heldel annat smile

race Race For Fun!
10 mars 2008 · 379 Inlägg

så det verka vara okey då eller hehe?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
torpis Forummoderator
10 mars 2008 · 10 572 Inlägg

race skrev:
så det verka vara okey då eller hehe?

Vi kan ta en repa med G-tech nån dag så ser du om du har utlvoad effekt.

Generellt så sänker man laddet på högre varv och går på med mer tändning istället då små turbos genererar massa värme när man ringer ur dem max...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
race Race For Fun!
10 mars 2008 · 379 Inlägg

jaha okey, men då stämmer det nog allt ändå.. ja det ska ju helst göra lite skillnad i hk med smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang