4062
Sök

Borra luftburken, hur?

1 417 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
#1
Har funderat lite på att borra några hål i luftburken, under filtret, så att det fortfarande gör sitt.

Nu till frågan:
Gör det någon skillnad för bilen, om man fortfarande har samma insattsfilter kvar?
Och gör det här skillnad om man inte bråkar med luftmassemätaren, för den styr väl någon ventil i ett senare skede som släpper in mycket eller lite luft?

Alltså, räcker det med att borra lite, eller måste jag byta filter och grejja med lmm:en för att det ska bli skillnad.

Och då är det inte 50hk jag menar som skillnad, utan lite mer ljud och kanske lite bättre svar.

Det är en Escort 95 vi pratar om. Svart är den också wink


Mr,
219 Inlägg
28 februari 2006
#2
E det inte bättre att skaffa ett öppet filter då så du kan återställa sakerna vid senare tillfälle? Plus att ditt filter kan få mer skit än det kanske klarar av..


1 417 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
#3
Det har du rätt i. Men hur är det med skiten i ett öppet då, kommer det inte in mycket där med ?


Evolution Garage
394 Inlägg
1 mars 2006
#4
Jag har en gammal Ford Eskrot -86, och där tog jag bort den slangen som går från den runda luftburken på motorn (vet inte om det ser samma ut på nyare modeller) satte igen hålet, och sen borrade ett gäng hål runt hela luftburken..... bilen får samma mängd luft (om inte mer), men du sparar ju filtret eftersom det kommer luft från alla håll istället för bara där slangen sitter fast i luftburken.
Sen får man ju lite fränare ljud om man gillar sånt smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Mr,
219 Inlägg
1 mars 2006
#5
Holme skrev:
Det har du rätt i. Men hur är det med skiten i ett öppet då, kommer det inte in mycket där med ?

Inte mycket. Hänger på kvalite och hur mycket du tänkt spendera, dom filtren e ju mer gjorda för att tåla det extra dammet och stänket vilket inte ett org filter i burken utsätts för i samma grad..

Mvh Svärd



Sök