Hur många känner till sin bils livshistoria

Netzki
20 mars 2008 · 165 Inlägg

Levererad 930615 med 0 km på mätaren till nån i Landskrona. Där gick den ett antal år tills den bytte ägare och hamnade i Mora. Bytte sedan ägare igen och hamnade nere i Partille. Sommaren 2006 åkte jag ner och köpte bilen så nu har den hamnat i Dalarna igen.

Har alla besiktningspapper utom fyra sen den var ny. Dessutom ett handskrivet papper där första ägaren skrivit allt han gjort med bilen från 93-01. Plus en hel bunt med servicepapper från ny till nutid. Moraägaren verkar synd nog ha varit lite slarvig med papper. Vad jag vet var bilen helt orörd motor- och chassimässigt. Enda som var bytt till eftermarknads var baklysena. Så tror jag har rätt bra koll på vad min bil varit med om från att den var ny smile

paltodlarn
20 mars 2008 · 527 Inlägg

audin köptes ny av en disponent i boden -76,såldes antagligen via bilaffär till min mormor -78. hon körde inte så mycket med den, mätaren stod 7500 mil när min pappa fick den 2000 eller om det var 2001, sen kan man väl säga att jag tog över den när jag blev 18. För några år sen träffade farsan bilförsäljaren som sålde den -78 och han kom ihåg i stort sett allt om den, årsmodell, utrustning, färg, tidigare ägare, vem som köpte den o.s.v.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Niklas1987 NO
21 mars 2008 · 2 182 Inlägg

Inte så mycket å säga om min, föddes på Volvofabriken,och kördes för första gången på allmän väg 88/06/27. Den har gått som pendlarbil åt gubben som var general eller nått, brydde mig inte faktiskt, men en militär har haft den som pendlarbil iallfall.
Sen 20 år senare så bestämmer han sig för att sluta köra bil, då kommer jag spatserande ser den,köper den, och har den som pendlarbil.

End of story wink

Kan tilläga 20 felfria år hoss bilprovningen,(My brukis is fantastic wink )

Senast redigerat av Niklas1987 (21 mars 2008)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
AspeliN
21 mars 2008 · 65 Inlägg

Min volvo köptes av en bekant till min fars morbror -83 och ägdes av han i ett x antal år sedan köpte min fars morbor bilen och hade den i sin tur ett x antal år innan jag fick den av honom och rustade upp den big_smile

Volvo 244 TIC
fredde85
21 mars 2008 · 1 798 Inlägg

Jag vet ratt mycke om min 325 touring importerades 98 till kalmar från tyskland. Koptes sedan 99 till gotland samma person agde den till 2007 då ja kopte all service+grejer som gjorts finns i en parm darfor ar bilen också i ett mycket bra skick.

Senast redigerat av fredde85 (21 mars 2008)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Opelmadness German cars, quality and beyond
21 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Förra Rekorden jag hade, köpte jag av första ägaren. Den var såld i Näsby park, Täby, En Kardinalröd (Knallröd) 1971 års Opel Rekord Super Automatic. Jubileumsmodellen!
En av lite mindre än 1000 st byggda för export till Sverige.
Fick regnummer BB13700. Rullade i Upplands Väsby-Hällefors där dom hade sin "sommarstuga" Läs sommarhus.
Den fick en liten törn av frugan i huset som klämde den mot ett träd, dock inte direkt illa.
1987 blev bilens dörrar upplagade av en bilplåtslagare, sedan hade en av deras söner den att åka i till/från KTH.
Killen har även varit upp 7500 meter på Mt. Everest! Kul fakta. smile

1990 ställdes den undan, med 19300 mil på mätaren i deras varmgarage i Hällefors. Där hade den stått sedan dess med undantag för en höst och en vinter, då den ställdes på utlagda brädor under en presenning.

Fick ett samtal av första ägaren, han hade sett en gammal annons där jag ville köpa en sådan bil.
Han chansade.. Jag fick med farsan och en biltrailer och hämtade bilen.
3000 kr så var den min. Djur och RÖKFRI 70-talare! Fick med all originalutrustning, sånär som på ett extraljus som blev mos mellan bilen och det där trädet. hmm
Men den var levererad med General Motors TH 180 trestegs automatlåda, svart vinyltak, extraljus, snobbringar, extra blanklister, eluppvärmd bakruta, avbländningsbar backspegel och sist, men absolut inte minst Firestone dubbdäck från säljare på uppdrag från fabrik!
ALLT finns kvar än idag, men bilen sålde jag till polaren till förmån för min nuvarande Commodore '67.
Rekorden är dock inne på sin 4:e ägare nu. Går lika fint som den dagen jag köpte den.  smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Jag vet ingenting om min bil sad

Eller ja, jag vet ju att den e ihopsnickrad i trollhättan som dom flesta saabar men något mer direkt vet jag inte om den.

Har dock pappret från fabriken där alla tillval osv står uppskrivet, rätt kul att titta på faktiskt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Gonken Fortare än kvickt
21 mars 2008 · 241 Inlägg

jag hade en ford fiesta för ett par år sen som hade ägts av sultanen i brunei. den blev stulen under en kupp där ryska maffian kidnappade hans dotter och körde henne ända till perstorp i skåne. där hittade nån ung kille bilen i skogen, satte dit falska skyltar och sålde den till ingen mindre än kronprins hakon av norge. den kördes under hans och mette-marits smekmånad. under smekmånaden sprack toppen och paret tvingades lämna bilen i ett dike och ta en taxi till flygplatsen. bilen blev då stulen av en bärgare som renoverade bilen och sålde den till en rik börsmäklare i sthlm. han var emellertid inte nöjd med forden så han gav den till sin son, så att han kunde ha den som busbil. sonen ville inte heller ha den, eftersom det inte är kul att busa med framhjulsdrift, så han rullade ner den i mälaren. inte så långt senare fastnade den i ett fiskenät och drogs upp på torra land igen. den föll väl under lagen om driftgods eller vad det nu heter, så den tillföll upphittaren. han ställde den i värmegarage tills den blev torr, påbörjade en omfattande renovering och när den äntligen var klar, blev den totalt vandaliserad under ett inbrott i hans garage. trött på bilen (och livet) kopplade han en slang till avgasröret på den och begick självmord i den, genom att leda avgaserna in i kupén. den såldes därefter som dödsbo. nu hamnar bilen i händerna på ännu en yngling, som hinner äga den i en dag innan han smäller den i ett träd på fyllan. bilen skeppas till skroten, men av en händelse har skrotens ägare en väldigt svag punkt för gamla fiestor. återigen blir bilen renoveringsobjekt, och 2 år senare står den klar i mint condition. han säljer bilen på blocket och den hamnar i en äldre dams ägo. hon var 87 år gammal, och efter att ha ägt bilen i 6 månader, dör hon av ålder bakom ratten, lägger bilen i ett dike av bara fan och voltar ett antal gånger. bilen är repig, bucklig och ser ut som fan men går fläckfritt. nu är bilen dödsbo igen och jag köper den för 1800 kronor. nu vet jag inte vad det har blivit av den, men en jäkla historia har den iallafall!

Akta lacken pappskalle!
D_Jag
22 mars 2008 · 77 Inlägg

Min bil har varit tjänstebil på land rover sverige. samma ägare som jaguar. har kollat historiken och inga överraskningar där inte. kollade upp allt innan köpet. även pratat med en anställd på jaguar sverige innan köp av bil. Den är uttagen 2006 06 och ja köpte den 2007 04 05.
garanti till 2009 06. Vet allt om bilen. Den var stillastående 3 månader pga en liten fortkörning hos brukaren=)

Dont take life to serious, You never get out of it alive
Blue_celicA
22 mars 2008 · 243 Inlägg

Min Celica köptes 1988 av min far och har sen dess varit som en del av familjen.

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288
MiWi
22 mars 2008 · 442 Inlägg

Då ska vi se vad jag vet om min!

Min Beemer köptes ny våren -89 utav en kille i yngre medelåldern boendes vid Östermalm här i Stockholm. Utrustades med lilla M-paketet och var på sin tid förhållandevis häftig jämfört med sina konkurrenter.

1991 såldes den till en bilhandlare,som i sin tur sålde den vidare till en dam född 1921. Även hon bodde i Stockholms innerstad.

Bilen blev kvar hos henne flera år tills den efter drygt 10 år hamnade hos en person i övre medelåldern i utkanten utav Stockholm.

Han ägde bilen tills vintern 2007 då den såldes till en vän till honom. Den personen saknade behov utav bilen och satte ut den på annons.

En annons som jag nappade på.

5 ägare på bilen sedan 1989,fulldokumenterad (har originalbroshyrer till och med) samt att den hade gått 16 000 mil då jag inköpte den.

Tillräckligt med dokumentation för min del. smile

Senast redigerat av Mich (22 mars 2008)

D_Jag
22 mars 2008 · 77 Inlägg

Min bil har varit tjänstebil på land rover sverige. samma ägare som jaguar. har kollat historiken och inga överraskningar där inte. kollade upp allt innan köpet. även pratat med en anställd på jaguar sverige innan köp av bil. Den är uttagen 2006 06 och ja köpte den 2007 04 05.
garanti till 2009 06. Vet allt om bilen. Den var stillastående 3 månader pga en liten fortkörning hos brukaren=)

Dont take life to serious, You never get out of it alive
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang