Ska jag laga bilen innan jag säljer den?

Beregon
3 april 2008 · 16 Inlägg

Hej allihop.

Har en (15 år) gammal  SAAB 9000 CSE som jag tänkte sälja någon gång till sommaren.

Tyvärr verkar det som att den har gett upp lite det senaste året:
Bromsskivor och broms klossar måste bytas (bilen vibrerar när man bromsar), fram rutan har fått en drygt 1,5 dm lång spricka (man känner den dock inte med fingret) och vänstra backspegel är lite sned, men fortfarande användbar.
Bilen är dock besiktigad och skattad...

Frågan är som följer, är det någon idé att försöka byta broms klossar och bromsskivor själv innan jag säljer bilen? Kommer jag få igen för mödan? Och spelar det någon roll om jag säljer bilen i maj/april eller om jag säljer den i juli?

Tack,

hummer89
3 april 2008 · 442 Inlägg

Byt det tycker jag. Som köpare vill jag att sånt är fixat så man slipper tänka på det när man just köpt en.. MEN om det är såna som vill känna pengar och fixar det själv så låt det va men om du kan byta dom själv borde du göra det men om du lämnar in den så sälj den som den är.. smile

luunggan
3 april 2008 · 956 Inlägg

tycker att du ska fixa bromsarna med. Finns ju att köpa till en billig peng på biltema och har man inte tummen mitt i handen och lite verktyg så går det att göra relativt fort. Sen sprickan i framrutan kanske man kan ta ut på försäkringen.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
zzzoder
3 april 2008 · 358 Inlägg

Om bilen är i fint skick och du kan mecka själv... laga bromsarna (matrial från biltema el meca!)

Om bilen är i mindre bra skick så kommer det inte vara lönt att laga upp den innan. Svensson familjer vill ha en "fin bil som går bra.." för en billig peng. Om den då är besiktad + skattad + inga fel förrutom en liten spricka i rutan.. jackpot!

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2008 · 13 754 Inlägg

bromsarna skulle jag fixa en sån sak gör att folk backar

jag skulle nog inte köpa en bil som det skakar som fan när man bromsar

eller jo det skulle jag väll men tror knappast någon som inte är bilnörd skulle köpa en bil som är olustig att bromsa med då dom ser massor av pengar springa iväg när det i själva verket går att kasta ihop för en mindre summa  under 1000:- med belägg och skivor fram

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Beregon
4 april 2008 · 16 Inlägg

Okey, det verkar som  att jag får fixa skiten då.

En annan sak som jag glömde säga är att jag tror några sladdar glappar bakom ratten, eftersom farthållaren inte fungerar längre och belysningen bakom fartvisaren varvmätaren etc lägger av ibland..

Har bara trafikförsäkring på bilen, så jag kan väl inte få ut något för fönstret på försäkringen?

v8rickard Gammelbilsnörd
4 april 2008 · 450 Inlägg

Beregon skrev:
Okey, det verkar som  att jag får fixa skiten då.

En annan sak som jag glömde säga är att jag tror några sladdar glappar bakom ratten, eftersom farthållaren inte fungerar längre och belysningen bakom fartvisaren varvmätaren etc lägger av ibland..

Har bara trafikförsäkring på bilen, så jag kan väl inte få ut något för fönstret på försäkringen?

Nej det kan du inte d, att byta ruta kostar ca 3000 utan försäkring, dvs skit i det... Sen skulle jag ge dig det rådet att besikta bilen om du tror det finns möjlighet att den går igenom, mkt lättare sälja då. Om inte sälj den så snart som möjligt så att det inte bara e några få veckor kvar innan körförbud...

gym-mange
4 april 2008 · 46 Inlägg

Beregon skrev:
Okey, det verkar som  att jag får fixa skiten då.

En annan sak som jag glömde säga är att jag tror några sladdar glappar bakom ratten, eftersom farthållaren inte fungerar längre och belysningen bakom fartvisaren varvmätaren etc lägger av ibland..

Har bara trafikförsäkring på bilen, så jag kan väl inte få ut något för fönstret på försäkringen?

helt rätt trafik omfattar ej glas

Volvo XC60 "Ocean race d4" (2015)
dstr
4 april 2008 · 146 Inlägg

Det finns ju 2 kategorier köpare - de som meckar själva och de som inte meckar själva.

Jag som meckar själv vill inte skruva i onödan på den sortens bil. Isåfall ska jag ha köpt den riktigt billigt.

De som inte meckar själva vill inte behöva lämna in den på reparation det första dom gör.

så vill du få ut maximalt med pengar så bör du laga bilen, annars är det bara att sälja den billigt.

Senast redigerat av dstr (4 april 2008)

Germax
4 april 2008 · 12 086 Inlägg

Saker som är billigt och syns mkt på bilen ska man byta, det ger ett bättre intryck. Allt annat ska man ge fan i, man får aldrig igen pengarna. När man mekar själv slutar det nästan jämt med att man inte får ett skit betalt för arbetet man gör, har man tur får man igen pengarna på reservdelarna. Alltså, sälj billigt ist.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang