Jag upplever att min bil blir lite segare nu med 17" sommardäcken på. Skall det vara så?, och vad beror det i så fall på? Jag har funderat lite kring 17" are och bredare däck, men tycker att det inte borde göra så stor skillnad egentligen. Vinterdäcken har ju mjukare gummiblandning och borde gå trögare, får inte ihop det riktigt.
Sommar: BM Racing Cobra 17" Dunlop SP Sport, 225/45 R17.
Vinter: BBS 16" Nokian WR, 195/55 R16, (friktionsdäck).
Antagligen är det så att Sommar hjulen väger mer än vinter hjulen och därav går den aningens lite sämre! Låg vikt på hjulen kan ge en märkbar skillnad i prestanda..maoså kan högre vikt på hjulen ge försämrad prestanda
Jag orkar inte räkna. Men hur mycke skiljer det i rullomkrets? För med lägre hjul så får du en annan utväxling vilket gör att du får en acc-snabbare bil men den har lägre toppfart
kanske är psykist också den går sämmre bara;) varmare luft kanske har med saken att göra också;P. eller att dte hände något med motorn samtidigt som du satte på sommardäcken. otur har man ju ibland;)
det är helt normalt att det känns slöare. alla bilar som jag kört på både sommar/vinterdäck har varit lite trögare med sommarfälgarna. vinterfälgarna brukar väga en hel del mindre än sommarfälgarna.
Helt normalt, Varför tror du alla kör smala däck och plåtisar på dragrace och inte 19 tums lättmetal bling bling fälgar ? (kanske bredare däck fram/bak beroende på driften : )
Ja den är ju visserligen steg 3 chippad, än så länge. Vikten är ju ett faktum, 17" väger lite mer än 16".
Det är inte spykiskt... inte så mycket iaf. jag både ser och känner skillnad faktiskt. Men det kan ju vara så att om rullomkretsen inte är procentuellt samma så kan ju mätaren röra sig lite anorlunda och "ljuga" eller vad man skall säga.
Ju större hjul man har desto sämre acc får man. Det är ren fysik. Med en större fälg så flyttar man den tungabiten på fälgen längre ut från navet. Det krävs mer för att få snurr på den roterande massan pga hävarms effekten.
Därför kör man 13" hjul i F1 Dom får max ha 13" bromsar och fälgarna går ruskigt nära bromsarna för att få fälgbanan så nära centrum som möjligt.
Ju större hjul man har desto sämre acc får man. Det är ren fysik. Med en större fälg så flyttar man den tungabiten på fälgen längre ut från navet. Det krävs mer för att få snurr på den roterande massan pga hävarms effekten.
Därför kör man 13" hjul i F1 Dom får max ha 13" bromsar och fälgarna går ruskigt nära bromsarna för att få fälgbanan så nära centrum som möjligt.
Ok.. funderade på detta också. Nu är det än mer bekräftat. Det där med F1 kände jag inte till iofs.
känns som min går bättre med sommardäcken =p... sommardäcken är lika stora dock bredare...
Jo men det beror på att vinterdäcken oftast har högre rullningsmotstånd än sommardäck. Så byter man inom samma yum storlek så blir det ingen större skillnad.