2964
Sök

Saab 9000 stannar.

81 Inlägg
4 september 2005
Trådstartare
En bekant till mig har ett skumt fel på en Saab 9000 av första generationen. Manuell växellåda o 2.3 16 motor. Den startar o går fint på tomgång tills han lägger i backen, då stannar den. Händer även vid körning framåt, men inte alltid. Dippar motorn till noll i varvtal o går sen igen av sig själv. Känner någon igen problemet?

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Avstängd
1 106 Inlägg
15 mars 2006
Blyfoten skrev:
En bekant till mig har ett skumt fel på en Saab 9000 av första generationen. Manuell växellåda o 2.3 16 motor. Den startar o går fint på tomgång tills han lägger i backen, då stannar den. Händer även vid körning framåt, men inte alltid. Dippar motorn till noll i varvtal o går sen igen av sig själv. Känner någon igen problemet?

Jag kan verkligen hålla med om att det är ett skumt fel. Har din bekant inte kollat tändstiften? Vilken årsmodell är det din bekant har? Han kanske ska kolla till HELA mororn och kolla om han hittar något fel. Kanske är lådan kass. Om han inte hittar något fel så borde han lämna in bilen hos Saab. Hur långt har bilen gått?

Livet startar vid 220 km/h

41 Inlägg
19 mars 2006
Blyfoten skrev:

Svar:  Din Kompis ska nog höra me Saab, för de sitter nämligen en liten " styrbox" under ratten innanför tändnigen!  Den bytte en kompis till mej efter att ha haft samma problem & de verka funka! Den är jävlig att byta, men värt ett försök!

Vem gillar fartkameror? Inte jag

1 489 Inlägg
20 mars 2006
Kolla stiften och tänk på att det ska vara NGK stift i 9000. Så det funkar inte med vilka stift som helst. Är det DI-kasett på den ?

DI = Direct Ignition. Sitter ovanför tändstiften

//Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

Ölbryggare
339 Inlägg
20 mars 2006
Prova att söka lite på det å du finner förmodligen nåt i stil med att det är ett visst plastdrev i lådan som krånglar, hur funkar hastighetsmätaren igentligen?

1 489 Inlägg
20 mars 2006
Pepe skrev:
Prova att söka lite på det å du finner förmodligen nåt i stil med att det är ett visst plastdrev i lådan som krånglar, hur funkar hastighetsmätaren igentligen?

Jo, men om det hade varit plastdrevet till hastighetsmätaren och det så borde inte bilen dö ? Låter skumt tycker jag. Då borde "bara" hastighetsmätaren dö. Sen dog den (ibland) när han körde framåt också. Låter mer som tändstiften eller DI om det fanns DI på den

//Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 453 Inlägg
20 mars 2006
Han trampar väl på bromsen!

Sök