2845
Sök

Audi A4 som vibrerar vid 100? Men aldrig annars

Kolm
15 april 2008
Trådstartare
#1
Har en Audi A4 1,8T -96. Den går skitfint på alla hastigheter, över och under 100. Men när man kommer till PRECIS 100 på mätarn så vibrerar bilen, Man kan känna det i ratten, eller vart man än sitter i bilen, att den vibrerar. Så fort jag ligger i 105 så går det bort, när man kör i 140 märks ingenting, alla hastigheter under 100 funkar perfekt.

Hypotes? Obalanserade däck? Slitna gummibussningar?
Är det nån där ute som har nån koll på vad detta kan vara? Ska precis köpa nya hjul till audin, om problemen försvinner då pga obalanserade däck vore ju det guld, men det kan ju inte vara det, eller hur?

Om nån har en hypotes, skriv gärna.

Mvh Emil

8 267 Inlägg
15 april 2008
#2
Jag skulle definitivt börja med att kolla upp om alla hjul är rätt balancerade, obalans brukar dyka upp i runt 100 knyck.


392 Inlägg
15 april 2008
#3
morsans bil vibrerarde som fan vid exakt 70, då va det obalanserade däck.

Nu har hon köpt ett par beg. alufälgar. Börjat vibrera igen nu, fast i en annan hastighet..

lycka till


60 Inlägg
16 april 2008
#4
låter helt klart som att det kanske behövs göras en framvagnsinställning eller att det är hjulen som behöver balanseras. som sagt ovanför så brukar det börja mellan 90-110km/h.

106 Inlägg
16 april 2008
#5
skulle tro att de e obalans i däcke. för de var så på vår v70 med:)/Saandberg

Volvo Räcing

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 april 2008
#6
Är med 99% säkerhet någon typ av obalans i hjul.. Felaktiga hjulinställningar brukar oftast inte leda till rattfrossa. Vad var det för fälgar du köpte? Är det eftermarknadsfälgar kan det hända att du behöver navringar (mellanlägg mellan fälg och nav för att centrera fälgen).. Testa först att köpa navringar om du inte har det på bilen, hjälper inte det får du åka och balansera fälgarna, om inte det heller hjälper (vilket det bör göra) får du väl börja kika efter dåliga bussningar samt göra en framvagnsinställning..

mvh

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 april 2008
#7
Är med 99% säkerhet någon typ av obalans i hjul.. Felaktiga hjulinställningar brukar oftast inte leda till rattfrossa. Vad var det för fälgar du köpte? Är det eftermarknadsfälgar kan det hända att du behöver navringar (mellanlägg mellan fälg och nav för att centrera fälgen).. Testa först att köpa navringar om du inte har det på bilen, hjälper inte det får du åka och balansera fälgarna, om inte det heller hjälper (vilket det bör göra) får du väl börja kika efter dåliga bussningar samt göra en framvagnsinställning..

mvh

saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2008
#8
satsar en peng på att de är obalans i däcken

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Kolm
19 april 2008
Trådstartare
#9
Blir å prova på tisdag om problemen försvinner eller ej. Nya däck är inte färdigbalanserade? Utan det är något man gör från bil till bil, eller?

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
19 april 2008
#10
Hade en Bmw för ett tag sen som hade skeva broms skivor fram, den började skaka i ratten precis runt 90 km/h, men det kände man bara i ratten, ingen annanstans!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

blacken
19 april 2008
Trådstartare
#11
Glutta på hjullagren också..

S-max
12 maj 2008
Trådstartare
#12
Har en golf -94:a som vibrerar/rattfrossa vid 125km/h och där över.... vad beror det på? obalans? annat?
Senast redigerat av S-max (12 maj 2008)

1 488 Inlägg
12 maj 2008
#13
Det går inte att svara på vad era fenomen beror på, kan vara obalans på hjulen, lager som är dåligt, även att något i styrningen är glapp/dåligt. Går endast att få svaret genom att kolla upp samtliga punkter. Vissa behöver t.o.m lämna in för en komplett framvagnsinställning för att bli väck med felet.
Senast redigerat av itouch (12 maj 2008)

Kolm
13 maj 2008
Trådstartare
#14
Kan säga det att det var obalans i däcken, ett par nya däck gjorde susen. Dom gamla skulle ändå bytas


Sök