Köra på etanol (Opel Corsa C)

Andrpers
17 maj 2008 · 97 Inlägg

Hej!

Har införskaffat en Opel Corsa C 1.2 (2001) eftersom jag under sommaren kommer att pendla en hel del. Undrar nu om någon testat att tanka med en del etanol utan att konvertera? Och om man nu skulle vilja konvertera, finns det något ställe i närheten av Sundsvall som gör sådant?

Opel Corsa 1.3 Cdti ecoFLEX "Casablanca White" (2011)
Opel Speedster Turbo "Calypso Red" (2005)
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Det går att blanda etanol i bensinbilar, dock blir de svårstartade runt 50/50 och uppåt. Konvertera kan man tämligen enkelt göra själv. För mer info, besök www.etanol.nu

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Andrpers
18 maj 2008 · 97 Inlägg

Ok, men att köra typ 50/50 över sommaren borde inte ställa till några problem?

Opel Speedster Turbo "Calypso Red" (2005)
Opel Corsa 1.3 Cdti ecoFLEX "Casablanca White" (2011)
Gulmun * Klåpare
18 maj 2008 · 1 718 Inlägg

Nej bara det är hyfsat varmt ute så brukar det gå bra. Upplever du inga problem med 50/50 kan du prova 60/40 nästa tankning o.s.v. Att prova sig fram är det enda att göra. smile

Bilen kommer dricka lite mer bränsle med etanolblandningen men det är ändå snäppet billigare i längden. En del som jag känner har fått lite problem med insprutningen efter etanolexperiment. Problemet är då att etanolen löser upp skit i bränsleledningen som sätter sig i insprutningen, men det gäller främst lite äldre bilar med bränslefilter som varit med ett tag.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Phaetoon
18 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Kolla in här:
http://etanol.nu/ombygg-insprutare.php
(Jag har dock en liten känsla av att dom inte gillar chippning)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ironhead volvoraggare
18 maj 2008 · 4 776 Inlägg

då bör man väll kunna sätta på en  btr på 240:an då och köra etanol hmmm låter ju som att jag borde det ju

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Jackass
18 maj 2008 · 43 Inlägg

Kör btr på Opeln å 100% etanol.. Har bytt bränslefilter 2gg men det e inga pengar. Den löser ju upp allt gammalt skit i tanken osv. Fast man tjänat ju in det på 8kr L  wink

Livet e ju för fan livsfarligt! INGEN har ju överlevt det än..
Opel Kadett Gsi 16v "LÄTTA" (1989)
Honda CRX "VT-R 2.0L" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang