2901
Sök

Byt bromsvätska i tid!!! //Hälsningar från en som haft nära döden upplevelse

735 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Köpte begbil för en månad sen. Har tyckt att bromsarna nypt bra och bilen är för övrigt välservad (Dock servad av ägaren). Men idag blev jag varse om att han missat en sak i servicen och tydligen bland dom viktigaste sakerna....

90 graders sväng med ingångsfart 80-90kmh är tydligen inte att rekomendera med en Audi 90 20V Q tongue Nu lyckades jag rädda både bilen och mig tack vare att diket på andra sidan inte var jättedjupt och fullgas 3ans vxl, combo med quattro på ställ... Klippte dock backspegeln mot en lyktstolpe modell stor innan jag lyckades få upp bilen på vägen igen...

Hur som helst, kokande bromsvätska är nog bland det läskigaste man kan vara med om så byt i tid!!!

1 059 Inlägg
4 september 2008
gått rätt hårt innan  då om den kokade? det gör den ju inte vid normal körning. tur du klarade dig.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

509 Inlägg
4 september 2008
racefan skrev:
gått rätt hårt innan  då om den kokade? det gör den ju inte vid normal körning. tur du klarade dig.

Bromsvätska drar åt sig fukt, vatten har lägre kokpunkt så om bromsvätskan är gammal så kokar den lättare.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 september 2008
Thiger_84 skrev:
racefan skrev:

Bromsvätska drar åt sig fukt, vatten har lägre kokpunkt så om bromsvätskan är gammal så kokar den lättare.

jaa, men ändå. Vätskan borde inte bli så utspädd ändå så det kokar vid normal körning.
Men man vet ju aldrig.

Till Topic: Tur att både du och Audin klarade er! Se till att inte blåsa huvudbroms cylindern nu när du byter bromsvätska.
Vanliga "pumpa och trycka, släppa nippeln" metoden brukar huvudcylindern vara känslig mot på äldre Audi.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

ElectroRaggare
886 Inlägg
4 september 2008
Min audi ska in på service för bland annat bromsvätskebyte om nån vecka tack och lov smile

Tur att gick bra för dig iaf.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

12 086 Inlägg
4 september 2008
Bromsvätska är ju en sångrej, tillsammans med soppafilter och tändkablar som fkt ska bytas ganska ofta men som de flesta aldrig gör tongue

Talar inte om nyare bilar som har fullstämplade serviceböcker.

735 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
racefan skrev:

Det var på en avfart från en motorväg och den hade gått hyffsat hårt innan, var iaf 2 påfrestande inbromsningar innan olyckan var framme... Jag vet, är dum som kör hårt med en gammal bil jag precis köpt... Som inte har fullstämplad servicebok. Men litade verkligen på tidigare ägaren då han till synes på alla kvitton skött service till punkt och pricka. Dock hittade jag inget kvitto på bromsvätska...

huh?
10 427 Inlägg
4 september 2008
Låg själv bakom tobee när det hände.

"Vad gör han i diket?!?"

Mycket vettig räddning iaf.

Dumt att köra såpass fort vid det stället iaf, jag bromsade långt innan. cool

Skaune
4 september 2008
Man bör ju försöka byta den 1 ggr om året, många slarvar, jag har väl oxå slarvat med de. tycker de e lite små segt o stå o lufta, men de e roligare än o sitta i diket iaf! roll

1 827 Inlägg
4 september 2008
Jag bytar minst en gång om året... smile Inte helt fel att göra faktiskt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

735 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
steifan skrev:
Låg själv bakom tobee när det hände.

"Vad gör han i diket?!?"

Mycket vettig räddning iaf.

Dumt att köra såpass fort vid det stället iaf, jag bromsade långt innan. cool

Bevisligen var det väldigt korkat. Men har aldrig varit med om något liknande, hade bromsarna funkat som dom skulle hade jag haft god marginal. Blev totalt ställd.

7 100 Inlägg
5 september 2008
tur att du klarade dej iaf smile

var som på volvon min när jag köpte den!ena skivan var det sprickor i överallt,tyckte att de var illa,sen så när ja kollade på andra sidan så hadde skivan gått av tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Med.lem
3 759 Inlägg
5 september 2008
Där var tråden jag letade efter förut,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 47&p=1
kolla här

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Diktator
968 Inlägg
5 september 2008
nja, altså det där med dra åt sig fukt tror jag inte direkt, men därimot så när bromsvätskan blir varm och kall så bildas det kondens i rören och så, och då blir det fukt...

Sök