Volvo 850 Problem (Vit rök)

Zaipher
5 september 2008 · 90 Inlägg

Tjenare, jag o polaren servade hans Volvo 850 GLT -95 igår, dvs, oljebyte, oljefilter, tändstift, tändkablar, luftfilter och fördelarlock.

Värt att notera; Bilen hade precis varigt inne på kamrems och vattenpumps byte innan vi satte igång (samma dag)

när vi gjorde en uppstart efter detta så började det ryka vitt, kan tillägga att han hade olja i 2 av "tändstifts hålen" de sutter ju lite nedsänkta, iomed att packningen till oljekorken var dålig (bytt nu), som han lät rinna ner i motorn, så vi trodde ju självklart det var oljan den förbrände men det slutade inte efter ca 1min tomgång, så vi stängde av och dubbel samt trippel kollade allt, efter det var det ju bara o starta upp igen fortfarande vit bolmande rök samt att tomgången fick problem yikes, stängde därmed av bilen direkt och rörde den inte mer igår.

Det jag kan komma o tänka på att det kan vara, delvis Vatten i motorn eller dålig topp, för turbo har han ju inte, är det någon som vet något mer det kan vara?

tacksam för svar.

Senast redigerat av Zaipher (5 september 2008)

Streethawk Billjuds Wannabe
5 september 2008 · 1 771 Inlägg

Vit rök tyder på att det är/kommer in vatten i förbrännings rummen.
När det är olja som bränns så ryker det blått så de kan inte ha något med oljan att göra.

Senast redigerat av Streethawk (5 september 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
la_palma Labborant
5 september 2008 · 307 Inlägg

Kolla om kylar vatten försvunnit, kolla också om oljan är gråaktig eller om det finns små gråa prickar i...en kanal kan ha spruckit eller nåt, det mest troliga är väl topplockspackningen, kan bilen gått varm efter att vattenpumpen gick sönder? Rätt lätt att blåsa en packning när det inte pumpas nåt vatten, kan hinna bli för varm innan man sett mätaren...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang