Update 29
081026
Jahapp. När man inte trodde bilen kunde sjunka mindre i värde så är det just bilen som säger "joho visst kan jag det". Under gårddagskvällen var jag och en kompis ute och gled - fortfarande med fyra växlar - till bland annat Krokom för jag skulle lämna vinterhjul som ska läggas om, och han skulle hälsa på nåt fruntimmer. Herregud, ha tid med nåt sånt..?
Hursomhelst.
[Taget 081025]*dålig bild men det föreställer åtmindstone en kabel som är av..numer skarvad.*Tamesjutton om inte "Hoting-syndromet" slår in och man först lägger märke till att instrumenteringsbelysningen blir svag, sen börjar själva instrumenten dala..och sen..äsch. Ni kan tänka er. Jag fick köra med halvljuset. Ljummet roligt..eh nej.
Så för att snabba sig fram så har jag alltså besiktning..i morgon. Och bilen går inte ens. Grannen Henrik fick rycka ut med testutrustning och efter mycket "hummande" och "jaha..okej", så kom han fram till att generatorn inte laddar ett, citerat; "piss", slut citat.
[Taget 081026]*..där står liket*Så. Det var bara att hugga tag i skräpet och riva. Eller ja. Nu är det ju "jag" vi pratar om. Han den där som ska fundera, lite som farsan. Fundera. Tänka ut. Stå och titta på eländet ungefär som att det ordnar sig av sig självt. Men en himla tur att man då har grannen för så mycket galla som han har spottat ur sig idag och sparkat till mig så jag faktiskt över huvudtaget satte igång - har han nog inte gjort på bra länge!
[Taget 081026]*..bara att börja riva generator..igen*Till hjälp i belysningsväg hade jag ett gammalt lysrör som jag hade liggandes på golvet. Blev bra belysning, men ett tips gott folk. Ha den inte RAKT under generatorn. För när man hade fipplat lös alla kablar och bultarna var lösa så ramlade den - just precis - rakt ner på armaturen så det riktigt lös till för en sekund eller två..
Men. För att göra en historia kort. Generatorn - efter mycket om och men som vanligt - så var den bytt. Skarvade även på nya kablar för de gamla såg ut att ha gått igenom ett tredje världskrig. Nytt och fräscht ska det vara.
Och tamesjutton om inte den sedan laddade cirka 14 volt efter att allt var inkopplat.
Ett ljus i det becksvarta mörkret tamesjutton.
Bilprovningen, here I come!