Då kom turen till alla sidorna i bilen, Dom gamla hade ju fungerat kanon, Men när jag ändå lägger ner så mycket tid och pengar på detta så kan jag lika väl bygga nya bakstycken till sadelmakaren så blir säkert dom glada. Här har jag börjat med att ta bort den gamla klädseln.
Sedan plockade jag av armstödet.
Och här är klädseln borta.Det satt extremt hårt, men men det var ju både lim och häftpicka som andvänts. Så här såg det ut under klädseln.Detta fick bli mallen så på denna blev det mycket mäta på.
Sedan var det dax att borra hål för handtag mm
Här sågar jag ur dom.
Här hugger jag ur små smala streck som håller fast armstödet. Ca 20 på varje sida, En enda fel här och det är bara att göra en helt ny.Det är snart man märker om mätningen varit tillräcklig...............
och här är den nästan klar Vilken skillnad mot den gamla!...
Och här provmonterar jag den med armstödet på. Blev ju kanon! Vad tycks? Skönt nu vet man att det är nytt här oxå....//Daniel
Oj oj oj nu har jag läst i 3 timmar och kommit fram till att du har hunnit med lika mycket som jag fast på 3månader istället för 3 år, jag är verkligen imponerad, väldigt inspirerad att öka takten med min 55 bel air. Kommer att följa ditt projekt. Och sist men inte minst tack för alla tips jag har fått när jag läst
Oj oj oj nu har jag läst i 3 timmar och kommit fram till att du har hunnit med lika mycket som jag fast på 3månader istället för 3 år, jag är verkligen imponerad, väldigt inspirerad att öka takten med min 55 bel air. Kommer att följa ditt projekt. Och sist men inte minst tack för alla tips jag har fått när jag läst
// Jimmy
He He! Ja drömmar,ork,lust och dollar kan vara svårt att kombinera ibland. Tack för din tid.......//Daniel
Har fixat till det sista plåt jobbet på bilen i dag. Någon har ju yxat upp ett jätte hål i kardantunneln någon gång och sedan lagt igen det med att vara poppnit en plåt över,Så jag skar till nya kanter.,,,,,,
Sedan var det bara att göra en mall, och sedan skära ut en bit i plåt och forma till den............
Fick först punkta dit den, hammra lite och sist helsvetsa plåten.
På med lödpasta berafix....
På med tenn.......
Här ligger tennet på plats!
Här har jag slipat bort tennet med en pansarfil. och sedan kört av lite lätt med maskin.
Så nu var det oxå klart och det finns inget hål längre. //Daniel
Öppnar upp ett nytt hål som är 100 gånger mindre och mycket snyggare. Det är väl bra! Allt detta kommer ju att synas sedan när dynamat och mattan kommer ovanpå... (NOT) //Daniel
Hej såg att du håller på med insugsrören,tänkte kolla med dig vart du har köpt rören.Jag har svårt att hitta rätt dim,och om man hittar rör så är det rena rånet,350kr för en 3" 90 graders böj.Jag behöver mycket rör ska köra LS1 med kompressor
Ja rost fritt kostar lite pengar jag köper det av en lokal firma här i borås. Har inte kolla mina fakturor men jag tror jag betalar runt 350:- för mina 76mm eller 3" rör oxå. Köpte lösa delar till avgassystemet och det kostade runt 6500:- har jag för mig. Tala om dimitionen du behöver så kan jag räkna ut den till dig vad du behöver! Biten mellan insuget och luftmasse mätaren på min bil har jag gjort av en rostfri plåt, Som jag sedan rullat i engelska hjulet samt krymt, banka, sträcktt och svurit på och sist polerat.. För den är ju runt i ena delen och oval i den andra.
//Daniel
Tja jag har varit och mätt lite,men det blir en massa olika mått.Spjällhuset är 100mm luftmassemätaren91mm.Hittar ingen bra övergång där. Kompressorn är 95mm på ingången och 80mm på utgången. Alt ska gå ner till 76mm intercooler
Då börjar det att dra i hop sig till lackering. Jag ska lämna bilen på torsdag. Så förmodar att den kommer att lackas nästa vecka. Det är bara karossen nu. Resten lackas sedan, Bara jag får karossen först för då kan jag börja att montera i hop bilen.... //Daniel