3053
Sök

från volvo 740 glt till 740 tic motor

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
Hej, har en volvo 740 som jag planerar att kasta in en 740 tic motor i.
Vad behövs göras för att allt ska passa? För att den ska gå igenom besiktningen?
Jag måste väll typa om bilen? Vad ligger den kostnaden på?

Vad får man ge för en fin 740 tic motor?
Någon som har en till salu här på garaget?

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
SupraM3 skrev:
nog väldigt billigare att köpa en TIC istället,låter kanske taskigt men så är det

Måhända, men min 740 ser ju redan lite vettigare ut iallfall wink

694 Inlägg
15 februari 2006
Jadu va är det för årsmodell på din 740?ju äldre destå bättre att besiktiga.. annars är det JOBB

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
okkar skrev:
Jadu va är det för årsmodell på din 740?ju äldre destå bättre att besiktiga.. annars är det JOBB

Förlåt, glömde nämna det, de är en 88a

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
SupraM3 skrev:
kan du inte slänga upp han så vi får se skönheten?? smile

Hade jag gärna gjort om jag har ägt någon kamera smile

Har precis fått tag på en komplett tic motor (dock utan elkablar, men dessa behöver jag väll inte?)
Senast redigerat av elsmurfo (15 februari 2006)

1 639 Inlägg
15 februari 2006
Bättre att köpa en äkta tic, vanliga 740 brukar ju inte ens ha självklara saker som AC och elhissar medans turbon brukar vara lite mer normalt utrustad...  Brukar ändå bli mycket dyrt att få igenom ett hemmabygge i besiktningen om det ens går...

Sedan tic eller inte spelar ingen större roll båda bilar är ju extremt slöa, bara att ticen sörplar ännu mera soppa än en GL/GLT...
Senast redigerat av mrcelica (15 februari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
mrcelica skrev:
Bättre att köpa en äkta tic, vanliga 740 brukar ju inte ens ha självklara saker som AC och elhissar medans turbon brukar vara lite mer normalt utrustad...  Brukar ändå bli mycket dyrt att få igenom ett hemmabygge i besiktningen om det ens går...

Har elhissar på fönster + taklucka i min.
+turbo mätartavlor (vet inte om det har suttit en turbo motor i den förut?)Går detta att kolla?

86 Inlägg
15 februari 2006
mrcelica skrev:

Sedan tic eller inte spelar ingen större roll båda bilar är ju extremt slöa, bara att ticen sörplar ännu mera soppa än en GL/GLT...

På en skala från 1 till 10, hur mycket hatar du Volvo?

1 639 Inlägg
15 februari 2006
Disälturbo skrev:
mrcelica skrev:

Inte ett dugg, har själv ägt ett flertal (142x1,244x3,360x1)
Gamla Volvo är perfekta bruksfordon med undantag för soppaförbrukningen !
Men jag påstår ändå att en 740 TIC är slö i förhållande till vad det kostar att driva den..
Senast redigerat av mrcelica (15 februari 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
mrcelica skrev:
Disälturbo skrev:
mrcelica skrev:

Men jag påstår ändå att en 740 TIC är slö i förhållande till vad det kostar att driva den..

Garanterat billigare än att repa din celica iaf.

Carpenter
310 Inlägg
15 februari 2006
repa = reparera?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
mrcelica skrev:
elsmurfo skrev:
mrcelica skrev:

Vad fan menar du med det ? Hotar du med skadegörelse på min bil, har jag förstått rätt ?????????????????????????????????????????

Nej, menade reparera. Förlåt om missförstond uppstod.

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
Hittadet detta i FAQen:

Citat:
"TAZ skrev:

Jag reggade om min 740 glt 16v -88b till en turbo.....

Satte i en b230ft från -91 enligt sbp så var man tvungen att göra följande
Motorn var alltså från en 940 turbo -91 och då var allt annat tvungen att vara från 91:ans turbo oxå så som:

Bränslepump
spridare
turbo
databox
tändbox
LMM
Bromsskivor

Visserligen hade jag flyt det tog inte längre tid en vanlig besiktning, snubbe kollade bara LMM,spridarna, turbon och databoxen...

När detta gjordes är oklart. "

Dock kommer ju inte min motor från en 940. Men eftersom jag köper en KOMPLETT motor så borde väll alla dom sakerna som datorbox, tändbox och sånt vara rätt?
Är det inte samma bromsar i en 740 tic som en 740 glt 16v?

1 639 Inlägg
15 februari 2006
elsmurfo skrev:
mrcelica skrev:
elsmurfo skrev:

Vad fan menar du med det ? Hotar du med skadegörelse på min bil, har jag förstått rätt ?????????????????????????????????????????

Nej, menade reparera. Förlåt om missförstond uppstod.

Ok, no prob ! smile

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
15 februari 2006
Är det en ´88 så e de lätt, OM du väljer att montera en motor med kat, motorn måste vara i originalskick med allt vad det betyder. Bara att boka en tid för reg.bes, kostar 1000spänn. Bes. gubbarna kollar typ bara att allt ser ut att vara väl monterat o ditskruvat m.m. Och att det är rätt delar som sitter där såklart
Sen e de klart!

Väljer du däremot en motor UTAN kat så blir det värre, då måste du skaffa fram ett avgasintyg, som intygar att motorn är i originalskick i alla sina komponenter m.m.
Ett intyg som jag misstänker kan vara både svårt och dyrt att skaka fram. Men har man bara rätt trådar att dra i så kanske inte det heller ska va så svårt

mvh// tompa
Senast redigerat av turbotompa (15 februari 2006)

412 Inlägg
15 februari 2006
Trådstartare
turbotompa skrev:
Är det en ´88 så e de lätt, OM du väljer att montera en motor med kat, motorn måste vara i originalskick med allt vad det betyder. Bara att boka en tid för reg.bes, kostar 1000spänn. Bes. gubbarna kollar typ bara att allt ser ut att vara väl monterat o ditskruvat m.m. Och att det är rätt delar som sitter där såklart
Sen e de klart!

Väljer du däremot en motor UTAN kat så blir det värre, då måste du skaffa fram ett avgasintyg, som intygar att motorn är i originalskick i alla sina komponenter m.m.
Ett intyg som jag misstänker kan vara både svårt och dyrt att skaka fram. Men har man bara rätt trådar att dra i så kanske inte det heller ska va så svårt

mvh// tompa

Är du säker på detta?
Det är väll likest att köra med kat då? vilken är skillnanden?
Verkar ju vara massor lättare?

Hur är det med bromsar?
Skulle ju ha varit roligt om man kunde få fram en bakaxel från 740 tic också, för den är ju lameldiffad vilket inte min är på gltn.

Kanske struntar i att köpa motorn och väntar tills jag har råd med en annan bil.
Vill ha en som rör på sig smile
Senast redigerat av elsmurfo (15 februari 2006)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
15 februari 2006
Ja det stämmer, jag ringde själv till besiktningen o frågade om en massa vad man behöver göra vid ett motorbyte.

Men det var angående en 240, så jag vet inte exakt vilka regler som gäller på 740 vad det gäller t.ex bakaxel bromsar.

I 240:n var det enda som krävdes med en motor på upp till 220hästar var att jag hade ventilerade skivor fram och 1031-axel, och om jag då som sagt valde en maskin MED kat behövdes inte ens nåt avgasintyg. Bara boka reg.bes, smila å va gla!
Senast redigerat av turbotompa (15 februari 2006)

Direktör
305 Inlägg
15 februari 2006
elsmurfo skrev:
Hej, har en volvo 740 som jag planerar att kasta in en 740 tic motor i.
Vad behövs göras för att allt ska passa? För att den ska gå igenom besiktningen?
Jag måste väll typa om bilen? Vad ligger den kostnaden på?

Vad får man ge för en fin 740 tic motor?
Någon som har en till salu här på garaget?

Ingen ide att bygga om en bil... billigare att köpa en färdig..... För att du ska få göra en sådan effekt höjning behöver du uppgradera allt då alla nummer ska stämma..... pluss att du måste typa om den, vet inte vad priset ligger på men billigare och köpa en färdig bil

Speed limit are only for pussy

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
15 februari 2006
Nallen_sthml>>>  HAR DU LÄST NÅGOT AV OVANSTÅENDE???

Behöver inte alls bli billigare att köpa en färdig turbo. Ok, köper man en slutkörd gammal häck kanske inköpspriset blir billigare men det kommer inta vara gratis att hålla skiten i drift sedan.

Vad menar du med uppgradera allt? Skulle de va så avancerat? De rätt självklart att man plockar över motorn komplett med boxar å hela kittet, dom snackar ju inte samma språk mellan sugis o turbo (och olika årsmod).

Som jag skrev ovan kostar en reg.bes för en sådan ändring ca.1000kr

Sök