3050
Sök

4 punkts bälte i person bil. "peugeot 205 gti"

Speed Freak
258 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#1
Tja, Jag har lite frågor till dom som vet det här med registrering och dylikt. Jag har funderingar på att sätta i 4 punkt bälte med sport stol i min peugeot och vad kommer man behöva göra för att den ska gå igenom besiktningen. OM det nu är möjligt vill säga.
Tackar på förhand /lillvappe


4 506 Inlägg
16 september 2008
#2
Om det är i bilen med bur är det nog lungt så länge
allt är fia godkännt va?
Fasst ombesiktning krävs ju, Eller vad det heter när
man har ändrat ngt...

Kan du andas kan du dö.

Speed Freak
258 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#3
oops, glömde tillägga att det var den röda peugeoten. Inte rallybilen smile my bad


Svartlistad
446 Inlägg
16 september 2008
#4
FreakY skrev:
oops, glömde tillägga att det var den röda peugeoten. Inte rallybilen smile my bad

om du ska svetsa buren så är det omregistrering osm gäller, men om du kör en bultad är det bara ta ur vid varje besiktning smile


4 506 Inlägg
16 september 2008
#5
Då är det inte rekomenderat.

1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.

2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.

3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.

Kan du andas kan du dö.

1 827 Inlägg
17 september 2008
#6
_Wallis_ skrev:
Då är det inte rekomenderat.

1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.

2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.

3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.

Vad pratar du om?

1. Det ska mycket till innan 3 punkts blir säkrare, även vid en klotning.

2. Nej, bilprovningen godkänner ALDRIG 4 punktsbälte som primärt bälte

3. Samma svar som på fråga 2.


Summa summarum. Jag har haft 4punkt/6 punkts bälte i samtliga av mina bilar. Det har aldrig varit några problem hos bilprovningen men detta beror på att jag alltid behållt orginalbältet. Det är helt omöjligt att godkänna en bil med endast fyrpunktsbälten. Sitter orginal däremot kvar så spelar det ju ingen som helst roll vad man har hängt in extra.

Tänk även på att om du nu skulle vara dum nog att köra med endast 4-punktsbälten på gatan (rekommenderas EJ!) så räknas detta som samma sak som att du kört utan bälte helt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 506 Inlägg
17 september 2008
#7
Mah minnet har trytt.
Letade efter Bilsporten med infon om det men hittade
den ej, Thx för rättning.

Kan du andas kan du dö.

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 september 2008
#8
Eisenhut skrev:
_Wallis_ skrev:
Då är det inte rekomenderat.

1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.

2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.

3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.

Vad pratar du om?

1. Det ska mycket till innan 3 punkts blir säkrare, även vid en klotning.

2. Nej, bilprovningen godkänner ALDRIG 4 punktsbälte som primärt bälte

3. Samma svar som på fråga 2.


Summa summarum. Jag har haft 4punkt/6 punkts bälte i samtliga av mina bilar. Det har aldrig varit några problem hos bilprovningen men detta beror på att jag alltid behållt orginalbältet. Det är helt omöjligt att godkänna en bil med endast fyrpunktsbälten. Sitter orginal däremot kvar så spelar det ju ingen som helst roll vad man har hängt in extra.

Tänk även på att om du nu skulle vara dum nog att köra med endast 4-punktsbälten på gatan (rekommenderas EJ!) så räknas detta som samma sak som att du kört utan bälte helt.

Så e de som sagt...blir du stoppad av länstrafiken och har 4-punktsbältet på dig får du pröjsa en del+ kanske ombesiktning..

10 287 Inlägg
17 september 2008
#9
Kit-cars är väl ett undantag (eller...). Så vitt jag vet så är det där ok med bara fyrpunktsbälten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 Inlägg
17 september 2008
#10
4 punkts bälte är inte godkänt. man måste ha vanliga bältet på gatan. delvis för att det anses att inte alla vet hur man knäpper upp ett 4 punkts bälte vid en ev krock. de e vad jag har hört. sen att vi bilfolk tycker 4 eller 6 punkts e bättre bryr dom sig nog inte om

1 827 Inlägg
17 september 2008
#11
Sharky skrev:
Kit-cars är väl ett undantag (eller...). Så vitt jag vet så är det där ok med bara fyrpunktsbälten.

/Göran

Ja det vill jag också minnas. Har ett starkt minne av att många sevens jag sett endast har 4 punkt.

Men fyfan, det är riktigt grisigt att köra runt i stan med 4-6punktare. Du har inget spel alls i bältena för att kunna röra dig om för att se, jämför det med som att sitta och köra med skygglappar. Rekommenderas inte alls.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

KHRacing
17 september 2008
#12
Super7 är reggade med 3P eller 2-p - aldrig 4-p.
Källa: Vv / SFRO

Speed Freak
258 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
#13
Jag läste på en sida där dom sålde E-märkta 4punkts Är det bara strunt prat eller får man använda sånna?
Kommer inte ihåg vilken sida det var men det stog nått om att det skulle gå igenom besiktningen men att vissa besiktnings gubbar inte visste att det är godkänt så dom kunde inte garantera att bilen gick igenom besiktningen.


Entreprenör
1 784 Inlägg
17 september 2008
#14
Måste nämna att personligen kan jag omöjligt förstå varför man skulle vilja ha de i en vanlig bil...

3 714 Inlägg
17 september 2008
#15
4-punktsbälte ÄR säkrare vid eventuell olycka OM man har rätt stol dvs riktigt sportstol med fast rygg

kanske inte smidigast inne i stan men säkrare

men om man åker inne i stan med 4-punkt+3punkt över så ska väl inte polisen säga nåt då man har 3-punktsbälte på sig?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

KHRacing
18 september 2008
#16
FreakY skrev:
Jag läste på en sida där dom sålde E-märkta 4punkts Är det bara strunt prat eller får man använda sånna?
Kommer inte ihåg vilken sida det var men det stog nått om att det skulle gå igenom besiktningen men att vissa besiktnings gubbar inte visste att det är godkänt så dom kunde inte garantera att bilen gick igenom besiktningen.

Det är egentligen inte själva bältena som är olagliga ( De flesta är ju E-märkta)

Utan det är infästningarna ditt fordon som inte får ändras på.

Ex.. Du får inte ta ett 3p-bälte från en Saab & montera i en Volvo.

& för att poängtera en sak -- SBP skiter blanka faen i FIA-märkngar. yikes

KHRacing
18 september 2008
#17
bollen1986 skrev:
4-punktsbälte ÄR säkrare vid eventuell olycka OM man har rätt stol dvs riktigt sportstol med fast rygg

kanske inte smidigast inne i stan men säkrare

men om man åker inne i stan med 4-punkt+3punkt över så ska väl inte polisen säga nåt då man har 3-punktsbälte på sig?

Då kommer de bara att skratta åt dig smile


Sök