4 punkts bälte i person bil. "peugeot 205 gti"

FreakY Speed Freak
16 september 2008 · 258 Inlägg

Tja, Jag har lite frågor till dom som vet det här med registrering och dylikt. Jag har funderingar på att sätta i 4 punkt bälte med sport stol i min peugeot och vad kommer man behöva göra för att den ska gå igenom besiktningen. OM det nu är möjligt vill säga.
Tackar på förhand /lillvappe

Ford Escort Cosworth "Waxell motor" (1996)
BMW E30 (1989)
_Wallis_
16 september 2008 · 4 506 Inlägg

Om det är i bilen med bur är det nog lungt så länge
allt är fia godkännt va?
Fasst ombesiktning krävs ju, Eller vad det heter när
man har ändrat ngt...

Kan du andas kan du dö.
FreakY Speed Freak
16 september 2008 · 258 Inlägg

oops, glömde tillägga att det var den röda peugeoten. Inte rallybilen smile my bad

Ford Escort Cosworth "Waxell motor" (1996)
BMW E30 (1989)
jimmy-124 Svartlistad
16 september 2008 · 446 Inlägg

FreakY skrev:
oops, glömde tillägga att det var den röda peugeoten. Inte rallybilen smile my bad

om du ska svetsa buren så är det omregistrering osm gäller, men om du kör en bultad är det bara ta ur vid varje besiktning smile

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
_Wallis_
16 september 2008 · 4 506 Inlägg

Då är det inte rekomenderat.

1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.

2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.

3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.

Kan du andas kan du dö.
Eisenhut
17 september 2008 · 1 827 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Då är det inte rekomenderat.

1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.

2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.

3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.

Vad pratar du om?

1. Det ska mycket till innan 3 punkts blir säkrare, även vid en klotning.

2. Nej, bilprovningen godkänner ALDRIG 4 punktsbälte som primärt bälte

3. Samma svar som på fråga 2.


Summa summarum. Jag har haft 4punkt/6 punkts bälte i samtliga av mina bilar. Det har aldrig varit några problem hos bilprovningen men detta beror på att jag alltid behållt orginalbältet. Det är helt omöjligt att godkänna en bil med endast fyrpunktsbälten. Sitter orginal däremot kvar så spelar det ju ingen som helst roll vad man har hängt in extra.

Tänk även på att om du nu skulle vara dum nog att köra med endast 4-punktsbälten på gatan (rekommenderas EJ!) så räknas detta som samma sak som att du kört utan bälte helt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
_Wallis_
17 september 2008 · 4 506 Inlägg

Mah minnet har trytt.
Letade efter Bilsporten med infon om det men hittade
den ej, Thx för rättning.

Kan du andas kan du dö.
mrbuggy Entreprenör
17 september 2008 · 1 784 Inlägg

Eisenhut skrev:

_Wallis_ skrev:
Då är det inte rekomenderat.

1. Om man har 4punkts bälten fasst ej ngn bur
och rullar så är det farligare än med 3punkts.

2. För att besiktningen ska godkänna det måste
de vara fästa i öglor långt bak, Så det går ej att
ha passagerare.

3. Besiktningen gillar ej 4punkts bälten i personbilar
då du får såpas begränsad yta att röra dig på.
Och då finns risken att du knäpper av dig bältet
om du tappat ngt på golvet o ska sträcka dig för att
ta upp det.

Vad pratar du om?

1. Det ska mycket till innan 3 punkts blir säkrare, även vid en klotning.

2. Nej, bilprovningen godkänner ALDRIG 4 punktsbälte som primärt bälte

3. Samma svar som på fråga 2.


Summa summarum. Jag har haft 4punkt/6 punkts bälte i samtliga av mina bilar. Det har aldrig varit några problem hos bilprovningen men detta beror på att jag alltid behållt orginalbältet. Det är helt omöjligt att godkänna en bil med endast fyrpunktsbälten. Sitter orginal däremot kvar så spelar det ju ingen som helst roll vad man har hängt in extra.

Tänk även på att om du nu skulle vara dum nog att köra med endast 4-punktsbälten på gatan (rekommenderas EJ!) så räknas detta som samma sak som att du kört utan bälte helt.

Så e de som sagt...blir du stoppad av länstrafiken och har 4-punktsbältet på dig får du pröjsa en del+ kanske ombesiktning..

Sharky
17 september 2008 · 10 287 Inlägg

Kit-cars är väl ett undantag (eller...). Så vitt jag vet så är det där ok med bara fyrpunktsbälten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
er_jocke
17 september 2008 · 1 Inlägg

4 punkts bälte är inte godkänt. man måste ha vanliga bältet på gatan. delvis för att det anses att inte alla vet hur man knäpper upp ett 4 punkts bälte vid en ev krock. de e vad jag har hört. sen att vi bilfolk tycker 4 eller 6 punkts e bättre bryr dom sig nog inte om

Eisenhut
17 september 2008 · 1 827 Inlägg

Sharky skrev:
Kit-cars är väl ett undantag (eller...). Så vitt jag vet så är det där ok med bara fyrpunktsbälten.

/Göran

Ja det vill jag också minnas. Har ett starkt minne av att många sevens jag sett endast har 4 punkt.

Men fyfan, det är riktigt grisigt att köra runt i stan med 4-6punktare. Du har inget spel alls i bältena för att kunna röra dig om för att se, jämför det med som att sitta och köra med skygglappar. Rekommenderas inte alls.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
KHRacing
17 september 2008 ·

Super7 är reggade med 3P eller 2-p - aldrig 4-p.
Källa: Vv / SFRO

FreakY Speed Freak
17 september 2008 · 258 Inlägg

Jag läste på en sida där dom sålde E-märkta 4punkts Är det bara strunt prat eller får man använda sånna?
Kommer inte ihåg vilken sida det var men det stog nått om att det skulle gå igenom besiktningen men att vissa besiktnings gubbar inte visste att det är godkänt så dom kunde inte garantera att bilen gick igenom besiktningen.

Ford Escort Cosworth "Waxell motor" (1996)
BMW E30 (1989)
mrbuggy Entreprenör
17 september 2008 · 1 784 Inlägg

Måste nämna att personligen kan jag omöjligt förstå varför man skulle vilja ha de i en vanlig bil...

bollen1986
17 september 2008 · 3 714 Inlägg

4-punktsbälte ÄR säkrare vid eventuell olycka OM man har rätt stol dvs riktigt sportstol med fast rygg

kanske inte smidigast inne i stan men säkrare

men om man åker inne i stan med 4-punkt+3punkt över så ska väl inte polisen säga nåt då man har 3-punktsbälte på sig?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
KHRacing
18 september 2008 ·

FreakY skrev:
Jag läste på en sida där dom sålde E-märkta 4punkts Är det bara strunt prat eller får man använda sånna?
Kommer inte ihåg vilken sida det var men det stog nått om att det skulle gå igenom besiktningen men att vissa besiktnings gubbar inte visste att det är godkänt så dom kunde inte garantera att bilen gick igenom besiktningen.

Det är egentligen inte själva bältena som är olagliga ( De flesta är ju E-märkta)

Utan det är infästningarna ditt fordon som inte får ändras på.

Ex.. Du får inte ta ett 3p-bälte från en Saab & montera i en Volvo.

& för att poängtera en sak -- SBP skiter blanka faen i FIA-märkngar. yikes

KHRacing
18 september 2008 ·

bollen1986 skrev:
4-punktsbälte ÄR säkrare vid eventuell olycka OM man har rätt stol dvs riktigt sportstol med fast rygg

kanske inte smidigast inne i stan men säkrare

men om man åker inne i stan med 4-punkt+3punkt över så ska väl inte polisen säga nåt då man har 3-punktsbälte på sig?

Då kommer de bara att skratta åt dig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang