Nå, jag får väl sälla mig till stora massan och lägga upp liten projekttråd, får se hur länge jag behåller bilen.
Resumé:
Det knackade ju duktigt i motorn, det lät som om det kom från ventilkåpan eller toppen. Så jag körde ner bilen en km till min gode vän reperatören Tord, med ett garage, en låglyft, och en servicebuss med utrustning för 300 000kr.
Där plockade vi av ventilkåpan, och synade lyftar och kamaxlar.
Nå, lyftarna såg fina ut, men vi provtryckte dom, och vissa har än idag inte återfjädrat, så de behövde klart bytas.
Köpte nya lyftare, packboxar, packningar, o-ringar och bytte och provstartade igen.
Det knackade inte så våldsamt, men fortfarande kunde man tro att det satt en dvärg med en hammare där.
Insuget plockades av, vevhusventilationen rengjordes, och nya grova fina slangar drogs och alla rör gicks igenom, så de skulle vara fria från koks.
Provade igen. Övertrycket försvann i alla fall.
Nehe, nu fick vi helt enkelt bita i det sura äpplet, och köra den dyra vägen.
Riktiga män använder en 6cylindrig, 5 tons dieseldriven motorlyft.
Och så förstås min hjälpande hand, med erfarenheten, garaget, och viljan.
Och så här har vi den jäkeln...
Det blir nog till att tvätta, tvätta, tvätta, och polera ventilkåpa och insug.
Måtte jag få ihop den innan sommaren är slut, med nya grejer i.
Förvånansvärt bra skick, tycker jag.
Jahapp, då var motorn ur, och hade redan då hunnit ringa en massa till Turbo-Fredde. Och mer skulle det bli
Nästa kväll, så var vi ju tvungna att komma fram till vad felet egentligen var. Och det var ju en lös vevstake som gick bärsärk.
Och idag tvättade jag mellangördeln och oljesumpen. Ni ska se hur hemskt det är.
Till det roliga:
Efter tvätt av oljesumpen.
Håller på att tvätta mellangördeln.
Notera skillnaden!
Efter första tvätten av gördeln.
Okej, kan ni se var vevstaken har gått bärsärk?
Bonusbild på min däcksamling till 855an, bra som dåliga.
Vevaxel, kolvar beställt av Leif V70R på TPC, och H-profilstakar från LG Speed också beställda!
Ska ringa till Bil Bengtsson i Simrishamn imorgon och begära ett pris på komplett motorrenoveringskit med alla lager och packningar, kamremskit.
------------------------------------------------------------------------------
Vevstakarna har kommit, men har inte hunnit hämta ut dom än, likadant polerverktyg, för insug och ventilkåpan.
Har även köpt en bättre begagnad förstärkt Sams' koppling av Turbo-Fredde samt en liter frätande avfettning ikväll.
Vevaxeln och kolvarna kommer väl i början av nästa vecka, så jag bör kunna beställa lager och packningar lagom till mitten av nästa vecka hoppas jag.
Lite bilduppdatering.
Vevstakar från LG Speed, ARP-bultar och dekaltrim.
Blocket börjar se ut som original. Tack till Freddes såpa!
Kolvarna ligger i blöt, samt sprutmunstyckena till kolvkylningen.
Den förstärkta kopplingen jag köpte av Fredde!
Kommer vevaxeln nästa vecka så ska jag börja beställa lager och packningar så snart som möjligt.
Mer godis har kommit!
Jag gillar 30kgs paket, känns manligt. Tack till Leif V70R på TPC!
Titta vad jag hittade i det lilla paketet.
Man klär av henne lugnt och fint.
Man smeker sakta av en sak i taget.
Spritt språngade naken! Känns verkligen 4kg lättare. Bättre än att lätta svänghjul!
Nyare kolvar hoppas jag. Andra avstånd mellan kolvringarna, annat utseende på kolvtoppen, mindre godstjocklek på kolvbulten, m.m. Om det är bra vet jag inte.
Ska hämta alla packningar och lager på lördag nere i Simrishamn, så det närmar sig.
Sådärja, var nere hos Bilbengtsson i Simrishamn och bantade listan på delar för över 17 000kr till strax över 10 000kr. Passade min plånbok lite bättre. En del hade jag dessutom innan.
Ska ta bilder på min stoora låda med grejer senare idag. När jag vaknat. Har passat på att uppgradera min dator som jag sitter vid nu. Kom hem för någon timme sen, blir så sent.
Lite fler bilder.
Vackert!
Slipat ner cylinderfoten.
Vevhusventilationen borrad med borrmaskin.
Skitig bil! Inte tvättad sen mitten av maj.
Hijackers ni vet
Även honat cylindrarna och skulle montera kolvringarna, men upptäckte att dom passade inte.
Får köra med de gamla kolvarna ändå, får väl slipa till den skadade...
Dagens arbete och problem:
Problemet är att en eller två vevstakar nyper när man drar dom med de 77Nm som krävs, och då fastnar ALLT.
Lossade alla stakarna, drog runt och det gick bra. Drog sen åt en stake åt gången och drog runt vevaxeln efter varje. Tre första stakarna gick lätt.
Sen de två sista...
Det går inte att dra runt motorn med ett järnspett. Satte i två bultar i svänghjulsfästet, och drog, men det slutade med att jag bröt av ena bulten och studsade ut genom garaget av bara farten.
Prövade även med en rörtång på 1½ meter. När vi bara hade dragit åt ARP-bultarna en gång, så gick det att få snurr på vevaxeln, och då gick det ganska lätt. Sen drog vi ett par gånger till, som det står i LG Speeds beskrivning. Provade dra runt vevaxeln igen. Det slutade med att vi böjde motorstativet.
Problemet löst! Ett överfall som hamnat på fel stake...
Dagens arbete:
Topprenovering (Byte av alla ventiltätningar, fyfan, aldrig mer!)
Sump, svänghjul, kopplingen kom på senare, och lite smått och gott.
Tanken är att motorn ska sitta i bilen imorgon!
Dagens arbete:
Nu börjar man komma någon vart. Start imorgon.
Dagens förlopp.
Kom bort till garaget vid halv tio och började direkt att fortsätta montera ihop alla grejer, det var slangar hit och sladdar dit, och det ena och det andra, men framåt eftermiddagen var allt ihop, och olja och vätska påfylld, växellådsoljan ny och fräsch, nya remmar, nya lyftare, nya lager och packningar, ja allt såg bra ut.
Drog av varvtalsgivaren, och tändspolen och drog ur spridarna, och drog runt motorn med startmotorn tills oljetryckslampan slocknade.
Satte sen ihop tändsystemet igen, och bilen startade efter ett par sekunder, och lade sig direkt stadigt på 900 varv och det började ryka överallt.
All överflödig olja och allt annat brändes bort medans det tickade duktigt från lyftarna, tills oljan blev varm och dom tystnade.
Bilen gick som en klocka.
Inga läckage!
Bytte olja, kollade efter spån och sånt, och fann ett par små flagor, knappt synliga för ögat, antagligen ifrån bearbetningen från blocket.
Så började vi på att lufta kopplingen, vilket tog ett par timmar innan vi gav upp. Det är något som krånglar i kopplingssystemet, skit i slang eller rör, eller är något klämt, för vi får inte fram olja till slavcylindern, och trots överfyllnad av bromsvätskebehållaren tar kopplingen ingen olja.
Aldrig ska något vara lätt...
Gissa vem som man skulle kunna tro går på Prozac.
Skriver jag inte är det p.g.a att jag är ute och kör!
Äntligen är allt klart. Man blev ju lite törstig utav allt arbete...
Problem efter Vallåkra, 200 mil efter första renoveringen.
Då är det dags att riva motorn igen, samma knackande som förut.
Förstår inte, antingen har nya lager skurit eller har en eller flera ARP-bultar börjat urgänga sig ur vevstakarna, så en kolv eller flera slår i toppen.
Blir kanske till att fästa dom jävla bultarna med en svetsloppa.
Samt metallim eller loctite.
Börjar faktiskt misströsta...
200 mil höll motorn.
Update igen.
Trodde motorn var tung att dra runt.
Det glömde jag tillägga igår, det var inte motorn som var tung att dra runt, det var snarare dött batteri.
Då är jag inte så rädd för att motorn värmeskurit längre, eller pga dålig smörjning, skulle däremot tippa på att ARP-bultarna till överfallen på nån vevstake vibrerat loss under Vallåkra.
Har lossat nästan allting ikväll förutom AC-pump, servopump och drivaxlar och motorfästen.
Imorgon blir det inget mekande, men på onsdag åker motorn ur är det tänkt.
Tråkiga saker vi upptäckt:
Vattenpumpen verkar läcka, det rann olja ur intercoolern, och vi fann ett metallspån (hyfsat otäckt stort) i motoroljan men det var allt.
Kan ju iofs sitta mer i oljefiltret...
Så antingen är turbon slut (det värsta är att den fungerade innan första raset i våras) eller så är det vevhusventilationen som trycker olja till insuget från oljefällan.
Och det är inte lite olja vi snackar nu...
Dagens/kvällens jobb.
Försökte desperat putsa mina matta bakljus med 1200 våtslippapper.
Blev bara vitt pulver av det hela, inte en enda repa eller fläck av matthet gav sig.
Imorgon kommer upplösningen på dramat som pågått sen Vallåkra.
Kvällens arbete.
Såhär såg det ut när vi tog bort överfallet på treans vevstake (överfallet var blåanlöpt så därför tog vi bort det först.).
Kan ni se några lager?
Inte jag heller!
Och vevaxeln har klarat sig fint. Så glad jag blev!
Överfallet... Dålig bild, men ni ser vart det är blåanlöpt.
Efter lite rotande hittade vi detta... Också dålig bild, men ni ser.
Det enda beviset om att det ens funnit ett lager på 3ans vevstake.
Vi provade så att oljekanalen på vevaxeln var fri.
Fritt blås i den.
Hur f*n kan det vara just 3ans vevstake som inte fått smörjning/dödat lagret?
Det var ju exakt likadant förra gången också, men då såg det värre ut...
Och vad förklarar det höga vevhustrycket?
Det gick så fint när vi satte ihop motorn, men det kom efterhand.
Har inte delat block och topp än, tänkte höra med er först om ni har några teorier.
19/9e, senaste uppdateringen.
Har nu snackat med Patrik på Pacman Racing och han blev lika ställd som jag. Men ska se om jag inte kan få ner motorn till honom någon kväll nästa vecka, så ska han få titta på motorn och ev. göra vid den också.
Ska bara lösa nertransporten på något vis!
En bild från en vänlig själ:
Gahmen skrev:
Ganska dålig bild, men de bästa jag kunde fixa från Vadis.. Ge mig din Mail så ska jag nog kunna fixa den i större upplösning..
//Jonas
Nu får vi se vad som händer framöver.
Fann för övrigt en intressant annons.
Annons:
hejsan, har ett avstannat projekt, har en motor till en v70r motor och växelåda från en 2005a, generator,ac pump,servo pump, samt tändspolarna med följer, allt har rullat ca 2000 mil och grejorna är i ny skick. säljes pga att jag har inget garage kvar.bilder kan mailas!
Tack än så länge, Turbo-Fredde för din support! Och ni andra på Nordic R!
Vad tror ni? Bör jag fortsätta lägga ner en massa pengar på det här projektet, mer än nödvändigt för att få den att gå som den ska, eller ska jag byta upp mig till en nyare V70R AWD?
Lite sugen på en V70R AWD -98 Saffran manuell, svart V70R AWD -00 eller rentav en -04.
Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)