855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

Nå, jag får väl sälla mig till stora massan och lägga upp liten projekttråd, får se hur länge jag behåller bilen. wink

Resumé:

Det knackade ju duktigt i motorn, det lät som om det kom från ventilkåpan eller toppen. Så jag körde ner bilen en km till min gode vän reperatören Tord, med ett garage, en låglyft, och en servicebuss med utrustning för 300 000kr.  lol

Där plockade vi av ventilkåpan, och synade lyftar och kamaxlar.

http://forumbilder.se/thumbs/ae120081026538fe2.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/ef12008105837534b.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/e312008110028e985.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/98120081102282ae1.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/8912008111052997a.jpg

Nå, lyftarna såg fina ut, men vi provtryckte dom, och vissa har än idag inte återfjädrat, så de behövde klart bytas.  lol
Köpte nya lyftare, packboxar, packningar, o-ringar och bytte och provstartade igen.

Det knackade inte så våldsamt, men fortfarande kunde man tro att det satt en dvärg med en hammare där.

Insuget plockades av, vevhusventilationen rengjordes, och nya grova fina slangar drogs och alla rör gicks igenom, så de skulle vara fria från koks.
Provade igen. Övertrycket försvann i alla fall.

Nehe, nu fick vi helt enkelt bita i det sura äpplet, och köra den dyra vägen.

Riktiga män använder en 6cylindrig, 5 tons dieseldriven motorlyft. cool 

http://forumbilder.se/thumbs/ef92008104943bb63.jpg

Och så förstås min hjälpande hand, med erfarenheten, garaget, och viljan.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/e1920081053424910.jpg

Och så här har vi den jäkeln...

http://forumbilder.se/thumbs/1f9200811023786b1.jpg

Det blir nog till att tvätta, tvätta, tvätta, och polera ventilkåpa och insug.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/7f920081105019fe3.jpg

Måtte jag få ihop den innan sommaren är slut, med nya grejer i.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/d19200811083024ea.jpg

Förvånansvärt bra skick, tycker jag.

http://forumbilder.se/thumbs/06920081111295589.jpg

Jahapp, då var motorn ur, och hade redan då hunnit ringa en massa till Turbo-Fredde.  big_smile Och mer skulle det bli

Nästa kväll, så var vi ju tvungna att komma fram till vad felet egentligen var. Och det var ju en lös vevstake som gick bärsärk.

http://forumbilder.se/thumbs/db1200833734P8a4d.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/611200833854Pb663.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/dc1200833955P2718.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/451200834046P9579.jpg


Och idag tvättade jag mellangördeln och oljesumpen. Ni ska se hur hemskt det är.  lol


Till det roliga:

Efter tvätt av oljesumpen.

http://forumbilder.se/thumbs/c42008125223Ac81d.jpg

Håller på att tvätta mellangördeln.

http://forumbilder.se/thumbs/792008124642A3bec.jpg

Notera skillnaden!  lol

http://forumbilder.se/thumbs/012008125519Ab790.jpg

Efter första tvätten av gördeln.

http://forumbilder.se/thumbs/a12008125747A0358.jpg

Okej, kan ni se var vevstaken har gått bärsärk? 

http://forumbilder.se/thumbs/1c2008125934A6efb.jpg

Bonusbild på min däcksamling till 855an, bra som dåliga.  lol
http://forumbilder.se/thumbs/3c200810126AM3daa.jpg

Vevaxel, kolvar beställt av Leif V70R på TPC, och H-profilstakar från LG Speed också beställda!

Ska ringa till Bil Bengtsson i Simrishamn imorgon och begära ett pris på komplett motorrenoveringskit med alla lager och packningar, kamremskit.  wink

------------------------------------------------------------------------------

Vevstakarna har kommit, men har inte hunnit hämta ut dom än, likadant polerverktyg, för insug och ventilkåpan. 

Har även köpt en bättre begagnad förstärkt Sams' koppling av Turbo-Fredde samt en liter frätande avfettning ikväll. 

Vevaxeln och kolvarna kommer väl i början av nästa vecka, så jag bör kunna beställa lager och packningar lagom till mitten av nästa vecka hoppas jag.

Lite bilduppdatering.

Vevstakar från LG Speed, ARP-bultar och dekaltrim.  big_smile
http://forumbilder.se/thumbs/985200871830P5d79.jpg

Blocket börjar se ut som original.  big_smile Tack till Freddes såpa!
http://forumbilder.se/thumbs/535200872232P4857.jpg

Kolvarna ligger i blöt, samt sprutmunstyckena till kolvkylningen.
http://forumbilder.se/thumbs/225200872425P8fd9.jpg

Den förstärkta kopplingen jag köpte av Fredde!
http://forumbilder.se/thumbs/315200872512P0ffa.jpg

Kommer vevaxeln nästa vecka så ska jag börja beställa lager och packningar så snart som möjligt.  big_smile

Mer godis har kommit!  big_smile

Jag gillar 30kgs paket, känns manligt.  cool Tack till Leif V70R på TPC!
http://forumbilder.se/thumbs/5c5200811093351a4.jpg

Titta vad jag hittade i det lilla paketet.  big_smile
http://forumbilder.se/thumbs/8b520081110367a93.jpg

Man klär av henne lugnt och fint.  lol
http://forumbilder.se/thumbs/3f520081111123e32.jpg

Man smeker sakta av en sak i taget.  big_smile
http://forumbilder.se/thumbs/b0520081113421e9b.jpg

Spritt språngade naken! cool Känns verkligen 4kg lättare. Bättre än att lätta svänghjul!  lol
http://forumbilder.se/thumbs/bd52008111426e184.jpg

Nyare kolvar hoppas jag. Andra avstånd mellan kolvringarna, annat utseende på kolvtoppen, mindre godstjocklek på kolvbulten, m.m. Om det är bra vet jag inte.  big_smile
http://forumbilder.se/thumbs/16520081116578eba.jpg

Ska hämta alla packningar och lager på lördag nere i Simrishamn, så det närmar sig.  big_smile

Sådärja, var nere hos Bilbengtsson i Simrishamn och bantade listan på delar för över 17 000kr till strax över 10 000kr. Passade min plånbok lite bättre. wink  En del hade jag dessutom innan.

Ska ta bilder på min stoora låda med grejer senare idag. När jag vaknat. Har passat på att uppgradera min dator som jag sitter vid nu. Kom hem för någon timme sen, blir så sent.

Lite fler bilder.  big_smile

http://forumbilder.se/thumbs/852008112240P4050.jpg

Vackert!
http://forumbilder.se/thumbs/3e2008112445P0310.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/e12008112519P39a7.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/062008112540P6bcd.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/e52008112324Pa2dc.jpg

Slipat ner cylinderfoten.
http://forumbilder.se/thumbs/7b2008112721Pc3fa.jpg

Vevhusventilationen borrad med borrmaskin.  big_smile
http://forumbilder.se/thumbs/1c2008112748Pa7aa.jpg

Skitig bil! Inte tvättad sen mitten av maj.  sad
http://forumbilder.se/thumbs/802008112615Paaa6.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/c22008112655P3b7b.jpg
Hijackers ni vet lol

Även honat cylindrarna och skulle montera kolvringarna, men upptäckte att dom passade inte. roll

Får köra med de gamla kolvarna ändå, får väl slipa till den skadade...

Dagens arbete och problem:

http://forumbilder.se/thumbs/1a200890615PM1a19.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/37200890642PM9b78.jpg

Problemet är att en eller två vevstakar nyper när man drar dom med de 77Nm som krävs, och då fastnar ALLT.

Lossade alla stakarna, drog runt och det gick bra. Drog sen åt en stake åt gången och drog runt vevaxeln efter varje. Tre första stakarna gick lätt.

Sen de två sista...
Det går inte att dra runt motorn med ett järnspett. Satte i två bultar i svänghjulsfästet, och drog, men det slutade med att jag bröt av ena bulten och studsade ut genom garaget av bara farten.

Prövade även med en rörtång på 1½ meter. När vi bara hade dragit åt ARP-bultarna en gång, så gick det att få snurr på vevaxeln, och då gick det ganska lätt. Sen drog vi ett par gånger till, som det står i LG Speeds beskrivning. Provade dra runt vevaxeln igen. Det slutade med att vi böjde motorstativet.

Problemet löst! Ett överfall som hamnat på fel stake... roll

Dagens arbete:

Topprenovering (Byte av alla ventiltätningar, fyfan, aldrig mer!)
http://forumbilder.se/thumbs/5a2008110407P6283.jpg

Sump, svänghjul, kopplingen kom på senare, och lite smått och gott.
http://forumbilder.se/thumbs/502008110556P0f3d.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/3a2008110702P03b0.jpg

Tanken är att motorn ska sitta i bilen imorgon!  big_smile

Dagens arbete:
http://forumbilder.se/thumbs/2c2200875139P15d5.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/a92200875232Pf6ff.jpg

Nu börjar man komma någon vart. Start imorgon.
http://forumbilder.se/thumbs/f12200875310P6901.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/c82200875642P7ed0.jpg

Dagens förlopp.
Kom bort till garaget vid halv tio och började direkt att fortsätta montera ihop alla grejer, det var slangar hit och sladdar dit, och det ena och det andra, men framåt eftermiddagen var allt ihop, och olja och vätska påfylld, växellådsoljan ny och fräsch, nya remmar, nya lyftare, nya lager och packningar, ja allt såg bra ut.

Drog av varvtalsgivaren, och tändspolen och drog ur spridarna, och drog runt motorn med startmotorn tills oljetryckslampan slocknade.

Satte sen ihop tändsystemet igen, och bilen startade efter ett par sekunder, och lade sig direkt stadigt på 900 varv och det började ryka överallt.
All överflödig olja och allt annat brändes bort medans det tickade duktigt från lyftarna, tills oljan blev varm och dom tystnade.
Bilen gick som en klocka.  big_smile
Inga läckage!

Bytte olja, kollade efter spån och sånt, och fann ett par små flagor, knappt synliga för ögat, antagligen ifrån bearbetningen från blocket.

Så började vi på att lufta kopplingen, vilket tog ett par timmar innan vi gav upp. Det är något som krånglar i kopplingssystemet, skit i slang eller rör, eller är något klämt, för vi får inte fram olja till slavcylindern, och trots överfyllnad av bromsvätskebehållaren tar kopplingen ingen olja.

Aldrig ska något vara lätt...

http://forumbilder.se/thumbs/9d4200810150A5c01.jpg

Gissa vem som man skulle kunna tro går på Prozac. big_smile

Skriver jag inte är det p.g.a att jag är ute och kör!

Äntligen är allt klart. Man blev ju lite törstig utav allt arbete... big_smile
http://forumbilder.se/thumbs/cd9200874809A85a4.jpg

Problem efter Vallåkra, 200 mil efter första renoveringen.

Då är det dags att riva motorn igen, samma knackande som förut.

Förstår inte, antingen har nya lager skurit eller har en eller flera ARP-bultar börjat urgänga sig ur vevstakarna, så en kolv eller flera slår i toppen.

Blir kanske till att fästa dom jävla bultarna med en svetsloppa.

Samt metallim eller loctite. 

Börjar faktiskt misströsta...

200 mil höll motorn.

Update igen.

Trodde motorn var tung att dra runt.

Det glömde jag tillägga igår, det var inte motorn som var tung att dra runt, det var snarare dött batteri. 

Då är jag inte så rädd för att motorn värmeskurit längre, eller pga dålig smörjning, skulle däremot tippa på att ARP-bultarna till överfallen på nån vevstake vibrerat loss under Vallåkra.

Har lossat nästan allting ikväll förutom AC-pump, servopump och drivaxlar och motorfästen.
Imorgon blir det inget mekande, men på onsdag åker motorn ur är det tänkt.

Tråkiga saker vi upptäckt:

Vattenpumpen verkar läcka, det rann olja ur intercoolern, och vi fann ett metallspån (hyfsat otäckt stort) i motoroljan men det var allt.
Kan ju iofs sitta mer i oljefiltret...

Så antingen är turbon slut (det värsta är att den fungerade innan första raset i våras) eller så är det vevhusventilationen som trycker olja till insuget från oljefällan.

Och det är inte lite olja vi snackar nu...

Dagens/kvällens jobb.

Försökte desperat putsa mina matta bakljus med 1200 våtslippapper.
Blev bara vitt pulver av det hela, inte en enda repa eller fläck av matthet gav sig.  sad
http://forumbilder.se/thumbs/f682008120327c472.jpg

http://forumbilder.se/thumbs/168200812071225c0.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/2382008120730e319.jpg
Imorgon kommer upplösningen på dramat som pågått sen Vallåkra. hmm

Kvällens arbete.

Såhär såg det ut när vi tog bort överfallet på treans vevstake (överfallet var blåanlöpt så därför tog vi bort det först.).
http://forumbilder.se/thumbs/498200875747P3b16.jpg

Kan ni se några lager?
Inte jag heller!

Och vevaxeln har klarat sig fint. Så glad jag blev!  big_smile

Överfallet... Dålig bild, men ni ser vart det är blåanlöpt.
http://forumbilder.se/thumbs/4b8200875918P7f38.jpg

Efter lite rotande hittade vi detta... Också dålig bild, men ni ser.
http://forumbilder.se/thumbs/198200875950Pd857.jpg
Det enda beviset om att det ens funnit ett lager på 3ans vevstake.  lol

Vi provade så att oljekanalen på vevaxeln var fri.
Fritt blås i den.

Hur f*n kan det vara just 3ans vevstake som inte fått smörjning/dödat lagret?
Det var ju exakt likadant förra gången också, men då såg det värre ut...

Och vad förklarar det höga vevhustrycket?
Det gick så fint när vi satte ihop motorn, men det kom efterhand.

Har inte delat block och topp än, tänkte höra med er först om ni har några teorier.

19/9e, senaste uppdateringen.

Har nu snackat med Patrik på Pacman Racing och han blev lika ställd som jag. Men ska se om jag inte kan få ner motorn till honom någon kväll nästa vecka, så ska han få titta på motorn och ev. göra vid den också.

Ska bara lösa nertransporten på något vis!  big_smile

En bild från en vänlig själ:

Gahmen skrev:
http://forumbilder.se/images/4202008123212da19.jpg

Ganska dålig bild, men de bästa jag kunde fixa från Vadis.. Ge mig din Mail så ska jag nog kunna fixa den i större upplösning..

//Jonas

Nu får vi se vad som händer framöver.

Fann för övrigt en intressant annons. wink

Annons:

hejsan, har ett avstannat projekt, har en motor till en v70r motor och växelåda från en 2005a, generator,ac pump,servo pump, samt tändspolarna med följer, allt har rullat ca 2000 mil och grejorna är i ny skick. säljes pga att jag har inget garage kvar.bilder kan mailas!

Tack än så länge, Turbo-Fredde för din support! Och ni andra på Nordic R! smile

Vad tror ni? Bör jag fortsätta lägga ner en massa pengar på det här projektet, mer än nödvändigt för att få den att gå som den ska, eller ska jag byta upp mig till en nyare V70R AWD?

Lite sugen på en V70R AWD -98 Saffran manuell, svart V70R AWD -00 eller rentav en -04. wink

Senast redigerat av TurbOla (20 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ToXtreme
20 september 2008 · 3 627 Inlägg

Ser bra ut!

Tips angående bakljusena! Börja gå på med 400p och slipa i sidådär 1-1,5h per del.. efter detta går du på med 800p och slipar i typ en halvtimma.. sen kan du köra ett tag med 1200p då kommer de bli bra wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

ToXtreme skrev:
Ser bra ut!

Tips angående bakljusena! Börja gå på med 400p och slipa i sidådär 1-1,5h per del.. efter detta går du på med 800p och slipar i typ en halvtimma.. sen kan du köra ett tag med 1200p då kommer de bli bra wink

Tackar!
Det behövs slipas och lackas lite på dom. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ToXtreme
20 september 2008 · 3 627 Inlägg

2 saker till tongue va noga med att göra rent de när du slipat klart de.. sen så drar du på med 2komp. klarlack på skiten.. dra ca 3-4 lager så ska du se att de blir super big_smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

ToXtreme skrev:
2 saker till tongue va noga med att göra rent de när du slipat klart de.. sen så drar du på med 2komp. klarlack på skiten.. dra ca 3-4 lager så ska du se att de blir super big_smile

Har redan fixat 2-komponents klarlack, och fick tips om att rengöra med tinner. smile
Tack för tipsen iaf! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ellertz Norrlänning
20 september 2008 · 1 453 Inlägg

Lider verkligen med dig... Kan inte vara kul med 2 ras samma sommar sad

Riktigt fin tråd för övrigt.. Roligt med bilder så man ser hur de går för dej smile

keep up the good work !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
TurbOla Reservdansk
20 september 2008 · 6 271 Inlägg

Ellertz skrev:
Lider verkligen med dig... Kan inte vara kul med 2 ras samma sommar sad

Riktigt fin tråd för övrigt.. Roligt med bilder så man ser hur de går för dej smile

keep up the good work !

Haha ja, man kunde ha gjort mycket roligt för dom pengarna som gått åt renovering. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ellertz Norrlänning
22 september 2008 · 1 453 Inlägg

TurbOla skrev:

Ellertz skrev:
Lider verkligen med dig... Kan inte vara kul med 2 ras samma sommar sad

Riktigt fin tråd för övrigt.. Roligt med bilder så man ser hur de går för dej smile

keep up the good work !

Haha ja, man kunde ha gjort mycket roligt för dom pengarna som gått åt renovering. smile

joo förstår de.. hmm Men de måste vara en skön känsla sen när allt funkar att veta att allt är helt nyrenoverat.. Vill inte ens tänka på hur min ser ut efter 30500 mil i motorn hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
TurbOla Reservdansk
22 september 2008 · 6 271 Inlägg

Ellertz skrev:
joo förstår de.. hmm Men de måste vara en skön känsla sen när allt funkar att veta att allt är helt nyrenoverat.. Vill inte ens tänka på hur min ser ut efter 30500 mil i motorn hmm

Äsch, är det bara bytt olja ordentligt och filter, så ser det nog fräscht ut.
Phonic köpte en 2,0a T5 och öppnade den. Lagerna såg nästan nya ut efter 27 000 mil.
Om den är renoverad vet man förstås inte, men ändå. smile

Det var en skön känsla de första 100 milen, då den inte rök, spottade ur sig olja, sörplade olja... o.s.v.
Ska få iväg den så snart som möjligt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Owla
22 september 2008 · 751 Inlägg

Ser riktigt bra ut big_smile Jävligt surt med motorn bara sad Men jobba på så kommer jag upp med min till sommaren så får du bekräftat dina kunskaper när den också fungerar:rolleyes:

TurbOla Reservdansk
22 september 2008 · 6 271 Inlägg

Owla skrev:
Ser riktigt bra ut big_smile Jävligt surt med motorn bara sad Men jobba på så kommer jag upp med min till sommaren så får du bekräftat dina kunskaper när den också fungerar:rolleyes:

Haha, tackar, det verkar vara lite unikt ras, inget som är vanligt.
Därför jag ska lämna iväg det, har ju själv inte kunskaper eller verktyg till att reda ut saken.
Hade varit en annan femma (haha) om man hade vetat vad som varit fel.

Fungerar inte din motor heller? Eller hur menar du? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
22 september 2008 · 6 271 Inlägg

Haha, just det, glömde tillägga.
Förra ägaren chippade ju bilen, så jag var nyfiken och öppnade styrboxen och skulle se efter vad det var för chip.

På chipet står det endast:

4 hål över ->

Inget annat. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evil_90 +Uppfinnare+
23 september 2008 · 643 Inlägg

får gratulera på födeledagen *hatten av* wink

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
TurbOla Reservdansk
23 september 2008 · 6 271 Inlägg

Man tackar. smile

Har varit nere och lämnat av bilen hos Pacman, och vi lyfte av sumpen och mätte lite på vevaxeln.

Och vevaxeltappen är oval vilket innebär ny vevaxel, så listan med delar är än så länge:

Vevstakslager 500kr standard
Ramlager (har jag över sen sist annars hade det blivit extra dyrt)
Vevaxel ca 2000kr
Vevstake 750kr
Topplocksbultsats 500kr
Toppackning 500kr
Insugspackning, vet ej kostnad.

Återkommer med mer info ifall kolvringar behövs bytas.
Detta är endast materialkostnad, sen tillkommer ev. arbetskostnad, om jag bestämmer mig för att låta Pacman sätta ihop maskinen.

Kan tyvärr inte lägga ut bilder för jag behöver USB-uttaget till mitt mobila internet, då det vanliga har legat nere sen igår eftermiddag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Oscarr
23 september 2008 · 260 Inlägg

Grattis på födelsedagen!

TurbOla Reservdansk
23 september 2008 · 6 271 Inlägg

Man tackar. smile

Var nere hos Pacman i förmiddags med min motor.
Inför avfärd knäppte jag två bilder.
http://forumbilder.se/thumbs/ef32008105306aca4.jpg
http://forumbilder.se/thumbs/32320081056109c6b.jpg

Väl nere kom jag av mig, så mycket som vi snackade och hade oss, så jag råkade stanna en och en halv timme längre än tänkt, och sen fick jag brått att åka hem och fortsätta fira min födelsedag. smile

Men vevaxeln är kass, det konstaterade Patric direkt, mittersta vevaxeltappen är oval.

Redan nu börjar det nästan löna sig med en bättre begagnad motor...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
lillen31
24 september 2008 · 4 Inlägg

Trist med två ras under samma sommar. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet och fortsätta. Och förresten, grattis i efterskott och lycka till med ditt "projekt" ! cool

TurbOla Reservdansk
24 september 2008 · 6 271 Inlägg

lillen31 skrev:
Trist med två ras under samma sommar. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet och fortsätta. Och förresten, grattis i efterskott och lycka till med ditt "projekt" ! cool

Tackar! smile
Det finns en viss risk att det blir ett riktigt projekt, finns en V70R -05 motor till salu, och man har ju sett Vaktkonstapelns monster... cool
Pacman tyckte att det bara var att slå till. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
27 september 2008 · 6 271 Inlägg

Har fått höra lite nytt av Pacman.

Vevhustrycket beror på att kolvringarna i 2ans cylinder inte tätar - det läcker hyfsat duktigt igenom där.
Vändkanterna var tydligen ganska vassa, och otillräcklig honing har gjort att det inte slitit in sig tillräckligt.

3ans kolv har vänslats med både topp och avgasventiler.
3ans kolv har svarvats mot veven och kolven har spruckit längs kolvbulten.

3ans vevstake har varit i blocket och smekt lite.
Ventilerna på 3an är förmodat otäta och skeva.
Vevstakslagerna på 4ans stake hade smält ihop, så han fick bända loss dom med en mejsel.

Vevaxeln är nog krökt.
Trots att mellangördeln är avtagen går det inte att dra runt vevaxeln utan verktyg.
Ramlagerna har skurit.
Han tror inte blocket är rakt längre, ventilerna är otäta, vevstakarna kan ha vridit sig...

Mina dyraste 200 mil jag har kört i mitt liv. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sik
27 september 2008 · 1 072 Inlägg

Erfarenhet och noggranhet lönar sig i längden! wink
Men ge inte upp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang