855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

Exs Elektriker
23 september 2009 · 21 Inlägg

Grattis!

Både på födelsedagen och för bilen smile Ett youtube klipp vore trevligt nu smile

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!
TurbOla Reservdansk
23 september 2009 · 6 271 Inlägg

Exs skrev:
Grattis!

Både på födelsedagen och för bilen smile Ett youtube klipp vore trevligt nu smile

Tack så mycket. smile
Kommer, så fort jag kommit på ett stabilt sätt att sätta kameran, eller handlat ett stativ. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
24 september 2009 · 6 271 Inlägg

Jaha, idag slutade kopplingen fungera igen... samma typ av fel, men den här gången kunde jag köra drygt 2 mil innan kopplingen lade av.

Det positiva är ju att jag börjar bli en jävel på att köra utan koppling och 3an-4an-5an är inga problem att växla mellan utan koppling. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Exs Elektriker
24 september 2009 · 21 Inlägg

Men det var väl då fan.. hmm Vad blir nästa steg? Byta allt som har med kopplingshydraulik att göra?

Saablar vilken tjusig Volvo! =)
Flytta på er cyklistjävlar, hallontårta smakar bäst efter bilkörning!
NxV ElectroRaggare
24 september 2009 · 883 Inlägg

Nice smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Darkie dARKiE
24 september 2009 · 5 031 Inlägg

Så som du kör på hjulspinn alltid är det väl inte så konstigt wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
TurbOla Reservdansk
24 september 2009 · 6 271 Inlägg

Darkie skrev:
Så som du kör på hjulspinn alltid är det väl inte så konstigt wink

Hahaha, you wish! wink

Bytte adapter mellan kopplingsslangen och slavcylindern ikväll, börjar bli mörkt vid sisådär 19-20 snåret på kvällen när man står ute och skruvar.... och för att inte tala om allt förbannat regn. tongue

Körde drygt 3 mil, sen "fade-ade" kopplingen ut, och jag körde hem utan koppling som vanligt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
24 september 2009 · 6 271 Inlägg

Exs skrev:
Men det var väl då fan.. hmm Vad blir nästa steg? Byta allt som har med kopplingshydraulik att göra?

Haha jo, risken är väl det...

Huvudcylinder 1500kr, slangbit 700kr, adapter 300kr, slavcylinder 1000kr, och då måste jag dela motor och låda igen....

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
27 september 2009 · 6 271 Inlägg

Har provat lufta kopplingen både själv och med hjälp av min far idag.
Ingen skillnad.

Efter att  man dragit åt luftnippeln tvingas jag sitta en stund och pumpa upp tryck i pedalen.
Så luft är där helklart någonstans.
Frågan är bara var.

Vid ett tillfälle, stod jag och tittade ner i motorrummet, och far hade precis dragit åt luftnippeln när vi luftat innan.
Slangen vi använder vid luftning satt kvar på nippeln med bromsvätska i.
Då såg jag en hel ström av små luftbubblor som jag antar kom ifrån den stängda kopplingen.

Men trots flera försök lyckades jag inte få fram samma fenomen.
Kan ha varit bromsvätska som rann ut mellan luftningsslang/nippel också möjligtvis, och luft som kom in där.

Försökte blåsa rent så gott jag kunde, och kände med lillfingret i dräneringshålet under växellådan, i sprängkåpan.
Det blev blött... Kan vara gammal bromsvätska. Eller slavcylindern.
Så en skräck jag har nu är att det är slavcylindern som läcker.

Satte kopplingen under tryck vid middags, och ska ut och se om jag kan se några läckor på slangen eller adapter någonstans.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Okej, ny teori på g.

Bromsvätskan värms upp vid färd, då man använder bromsarna etc.
Varm bromsvätska blir mer lättrinnig.
Då tätar inte o-ringarna i huvudcylindern och släpper igenom bromsvätska.

Ska jaga fatt på en annan huvudcylinder, trots att jag bytte till en bättre begagnad förra sommaren.
Upptäckte inga läckage på slang eller adapter trots att jag trycksatte kopplingen hela eftermiddagen, ca 5 timmar.

Sista hoppet innan jag tvingas riva lådan igen.   sad
Eller så slänger jag ut skiten billigt på Blocket.  lol

Senast redigerat av TurbOla (27 september 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
1 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Mekade bort den gamle huvudcylindern och mekade dit en bättre begagnad från en V70 -99.
Fyfan för att få dit den nya cylindern, det är ju inte lite trångt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/774981_l5i3ri.jpg
Huvudkopplingscylindrar, 850 vs V70.

Var ute och körde nu ikväll efter att ha luftat, provocerade kopplingen i typ en halvtimme utan att den gav efter. smile
Så jag tryckte ju på, och då avled laddtrycksvisaren (original) och tomgången blev orolig, pendlar mellan 6-700 varv till 1000 drygt, med jämna svängningar.

Vet att slangstumpen till gasspjället och tomgångsmotorn är känslig för sprickor, den kan ju vara orsaken till tomgångsproblemet, och förhoppningsvis har jag råkat dra i nån slang när jag legat under pedalerna och mekat, vad gäller laddtrycksvisaren...

Senast redigerat av TurbOla (1 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
daajvid Elektriker
1 oktober 2009 · 1 138 Inlägg

den jävla bilen kommer få gå måååånga mil sen för att ta igen så som den strulat!
men den e go o köra;)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
dekagon IT-arkitekt
7 oktober 2009 · 36 Inlägg

TurbOla skrev:
Var ute och körde nu ikväll efter att ha luftat, provocerade kopplingen i typ en halvtimme utan att den gav efter. smile
Så jag tryckte ju på, och då avled laddtrycksvisaren (original) och tomgången blev orolig, pendlar mellan 6-700 varv till 1000 drygt, med jämna svängningar.

Vet att slangstumpen till gasspjället och tomgångsmotorn är känslig för sprickor, den kan ju vara orsaken till tomgångsproblemet, och förhoppningsvis har jag råkat dra i nån slang när jag legat under pedalerna och mekat, vad gäller laddtrycksvisaren...

Du lär ju ha slitit av slangen till laddtrycksmätaren (i instrumenthuset). Dit med den igen så går det nog bra smile

Tesla Model Y Performance "Ironhide" (2022)
TurbOla Reservdansk
7 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

dekagon skrev:
Du lär ju ha slitit av slangen till laddtrycksmätaren (i instrumenthuset). Dit med den igen så går det nog bra smile

Den hade faktiskt hoppat av i skarven vid kylaren/strålkastaren, jag rättade till detta morgonen efter problemet uppstod, och efter det är tomgången också normal, förutom att laddtrycksvisaren fungerar. smile

Så bilen har fungerat bra sen dess, kör med den en del på helgerna nu. smile

Senast redigerat av TurbOla (7 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
14 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Jag lovade er ett videoklipp, inte det bästa, men här kommer ett i alla fall. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang