Biltemas nya hålborrade bromsskivor..

german
20 september 2008 · 31 Inlägg

Tja! Nån som har lite erfarenhet av biltemas skivor som har slitsar och hålborrade? roll

Vill inte höra en massa skitprat från folk med mundiarre som bara gissar en massa, utan bara rena faka om dom är bra eller dåliga av DIG kanske har provat dem eller har en kompis som gjort det.

Alltså inte att du har hört att din syrras förra låtsasfarsas bisexuelle älskare kanske hade såna på sin Lada Samara, utan att du VET! smile 
Har inget inresse av att veta om deras vanliga skivor är urkassa eller alldeles, alldeles underbara, utan detta gäller bara specifikt dom som kallas "sport bromsskivor"

Hörs det att man är trött på trådar som pelar ur fullständigt och bara blir ett kasta bajs paradis för tangentbords fantomer utan vänner?!

Ha en bra dag förövrigt!

Driving a fast Saab is like coming out of the closit.. People will be surprised, but youre still gay.....
Malmoe SSS -12
20 september 2008 · 3 217 Inlägg

Du får ursäkta, men jag måste uttala mig!

De kan inte vara just skit hela högen, tror att någon skiva någonstans kan vara drabbad av ett konstruktionsfel... Men det är väl allt!

Jag kan inte tänka mig att deras ventilerade bromsskivor skiljer sig från någon annans ventilerade bromsskivor!

Min åsikt, word out!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
TMW-Performance Avstängd
20 september 2008 · 914 Inlägg

Fuckface skrev:
Du får ursäkta, men jag måste uttala mig!

De kan inte vara just skit hela högen, tror att någon skiva någonstans kan vara drabbad av ett konstruktionsfel... Men det är väl allt!

Jag kan inte tänka mig att deras ventilerade bromsskivor skiljer sig från någon annans ventilerade bromsskivor!

Min åsikt, word out!

Håller med!

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Autobil
12 november 2008 · 2 Inlägg

Känner tyvärr ej till kvaliteten på Biltemas men måste varna för tveksamma bromsskivor.
Jobbar själv på bilbolag och vi skickade en av våra originalskivor och en fri kedjas "original" skivor till SP (Statens Provningsanstalt) för att utröna skillnaden i bromseffekt, hållbarhet, livslängd mm.
Vi fick tyvärr inget resultat då den andra skivan inte klarade provperioden utan brast.

med detta vill jag ej säga att endast original gäller utan se till att använda pålitliga prylar, skall själv skaffa slitsade sportskivor med stålspunna slangar mm nu när det är dags att byta på min bil

The_Dude
12 november 2008 · 550 Inlägg

Hålborrade skivor är inget bra. Dom spricker alltid runt hålen. Tittade på min polares BMW 750 och där var sprickor. Vi har även bytt på en AMG E55 för att dom spricker. Ska man ha hål så ska det vara gjutna.

Kesler
12 november 2008 · 3 650 Inlägg

vrf skulledet vara skit? du har säkert handlat skivor tidigare från biltema, så varför inte handla igen?

peegee Forummoderator
12 november 2008 · 2 924 Inlägg

Intressant tråd, jag har samma fundering...!

OBS OBS OBS Denna tråden handlar endast om Biltema´s hålborrade/slitsade bromsskivor, alltså inte om Biltema i övrigt eller någon av deras andra produkter som liknande trådar så tröttsamt ofta har tendens att övergå att handla om...
Biltema har troligen minst 1000 olika leverantörer av de produkter som säljs där till lågpris.

Mvh Moderator

Senast redigerat av peegee (12 november 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Kesler
12 november 2008 · 3 650 Inlägg

peegee skrev:
Intressant tråd, jag har samma fundering...!

OBS OBS OBS Denna tråden handlar endast om Biltema´s hålborrade/slitsade bromsskivor, alltså inte om Biltema i övrigt eller någon av deras andra produkter som liknande trådar så tröttsamt ofta har tendens att bli...
Biltema har troligen minst 1000 olika leverantörer av de produkter som säljs där till lågpris.

Mvh Moderator

det e väl inget som tagit upp nåt annat? om man vågar köpa biltemas vanliga skivor, så varför skulle inte slitsade/hålbårrade inte funka..

_IsakssoN_
12 november 2008 · 310 Inlägg

Vet ett flertal som köpt "sportbromsskivorna" från biltema och är nöjda..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
anvandare_12345
12 november 2008 · 654 Inlägg

The_Dude skrev:
Hålborrade skivor är inget bra. Dom spricker alltid runt hålen. Tittade på min polares BMW 750 och där var sprickor. Vi har även bytt på en AMG E55 för att dom spricker. Ska man ha hål så ska det vara gjutna.

Fast å andra sidan är nog både BMW 750 och AMG E55 aningen hårdare körda än de potentiella bilarna som Biltemas bromsar är avsedda för.

AeroMalm BMW fantast
12 november 2008 · 1 172 Inlägg

är dom helt genomborrade? för då finns risken för sprickor. nu vet jag inte vad ferarri och andra sportbilsmärken har för skivor, men sportbromssatser på ex micro och mekonomen brukar ju bara vara borrade som "urgröpningar" för att gas/luft ska få plats i... helborrat brukar spricka ofta. oavsett om det är biltemas eller farbror olle hemma borrade.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Mr_EmCom Med.lem
12 november 2008 · 3 759 Inlägg

Är dom helborrade?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
fordelvis Ford Racing
12 november 2008 · 479 Inlägg

Har kört 2000 Mil med mina nu. och dom håller än..smile

Ja Just!
Fredrik-79
12 november 2008 · 2 164 Inlägg

Biltemas är väl bara slitsade och inte hål borrade.
Dom funkar med rätt belägg men man får ju ändå vad man betalar för.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Pikey
12 november 2008 · 2 283 Inlägg

Men om de är "genomborrade" så är det väl bara om det blir kallt ute som de spricker? inte annars väl?
Ferraris ser väl ut som om de är genomborrade åtminstone denna enzos
http://www.supercars.net/servlets/PW/garagePics/VeNoM/1car3.jpg

Men sen å andra sidan kör man inte dessa på vintern

R.I.P. Michael Jackson!
Autobil
13 november 2008 · 2 Inlägg

Hepp!
Borradeskivor har allid en tendens att få små sprickor, det beror på tempskillnader i metallen vid utvidgning(uppvärmning) och krympning (avkylning) vid hålen. Det kan endast motverkas med bättre kylning av bromsarna.

Ferrarin ovan har dock kolfiberbromsar, dvs skivorna är inte av metall, kostar ruskigt men håller ca 4 ggr längre vid sportbilsanvändning(ex porsche) och är mycket värmetåligare.

Edvinoo Hetast Just Nu!
13 november 2008 · 1 355 Inlägg

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/64/medium/64-638_m.jpg

bild på biltemas

Inspiration comes standard
Gizmojohan
13 november 2008 · 3 295 Inlägg

jodå, biltemas skivor är det inget fel, iaf inte sportbromsskivorna. Jag har dessa på min AERO och är faktiskt helnöjd, körs förnärvarande tillsammans med Ferodo DSPF belägg oxå och kan även tilläga att jag har kört riktigt hårt med dom många gånger.. Prisvärt tycker jag!

mixim
5 februari 2009 · 108 Inlägg

Slave_joe skrev:
jodå, biltemas skivor är det inget fel, iaf inte sportbromsskivorna. Jag har dessa på min AERO och är faktiskt helnöjd, körs förnärvarande tillsammans med Ferodo DSPF belägg oxå och kan även tilläga att jag har kört riktigt hårt med dom många gånger.. Prisvärt tycker jag!

Hur är det med rostskyddet? De verkar ju doppade i någon sorts färg, rostar hela skivan som vanligt eller bara vid beläggens anläggningsyta?

//MVH Jocke!
mixim
6 februari 2009 · 108 Inlägg

P.S. Har ni laggt märke till att Biltemas Sportbromskivor ser exakt likadana ut som de på bromsmannen.se's bakgrundsbild. Sammanträffande?

http://bromsmannen.se/pics/mainback.gif

http://bromsmannen.se/pics/skivor1.gif

Identiskt mönster och försänkningar osv, fast på den senare verkar de helt enkelt högglanspolerade/nerslipade.

//MVH Jocke!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang