Biltemas nya hålborrade bromsskivor..

Gizmojohan
6 februari 2009 · 3 295 Inlägg

Bromsmannens skivor har nio slitzar och rader med hål, biltemas har bara 6 av varje.. ang rostskyddet så blir det bara lite brunt på anliggningsytan av skivan vid fuktig väder om bilen har stått stilla ett par dagar..

KHRacing
6 februari 2009 ·

väl värt att tänka på är att Biltemas vanliga set med två skivor är i vissa fall dyrare än två lösa sportskivor.. iaf till Vovlo 850 5-bult

sik
6 februari 2009 · 1 072 Inlägg

Hehe, snart mer hål än bromsskiva. Finns snart inget friktionsmaterial kvar när denna slitzade och hålborrade trenden kommit. big_smile

Senast redigerat av sik (6 februari 2009)

mixim
6 februari 2009 · 108 Inlägg

Slave_joe skrev:
Bromsmannens skivor har nio slitzar och rader med hål, biltemas har bara 6 av varje.. ang rostskyddet så blir det bara lite brunt på anliggningsytan av skivan vid fuktig väder om bilen har stått stilla ett par dagar..

Slave_joe, beror på att de har använt sig av större och mindre skivor väl. Skönt att höra att de är behandlade.

För mig står valet mellan biltema + ferrodo-belägg alternativt komplett upsättning från bromsmannen. När det verkar vara samma produkter blir man lite tveksam mot bromsmannen bara...

//MVH Jocke!
sik
6 februari 2009 · 1 072 Inlägg

mixim skrev:

Slave_joe skrev:
Bromsmannens skivor har nio slitzar och rader med hål, biltemas har bara 6 av varje.. ang rostskyddet så blir det bara lite brunt på anliggningsytan av skivan vid fuktig väder om bilen har stått stilla ett par dagar..

Slave_joe, beror på att de har använt sig av större och mindre skivor väl. Skönt att höra att de är behandlade.

För mig står valet mellan biltema + ferrodo-belägg alternativt komplett upsättning från bromsmannen. När det verkar vara samma produkter blir man lite tveksam mot bromsmannen bara...

Skivorna är bara eloxerade vilket försvinner vid första inbromsning. Navet håller sig ett litet tag men sen ser skivan ut som alla andra (mindre fräscha)

mixim
6 februari 2009 · 108 Inlägg

sik, biltemas skivor är inte eloxerade utan dacrolithandlade...

http://www.ferroprodukter.se/visa_proce … a=dacrolit

Senast redigerat av mixim (6 februari 2009)

//MVH Jocke!
sik
6 februari 2009 · 1 072 Inlägg

mixim skrev:
sik, biltemas skivor är inte eloxerade utan dacrolithandlade...

http://www.ferroprodukter.se/visa_proce … a=dacrolit

OK, principen är endå densamma och försvinner ganska omgående.

mixim
6 februari 2009 · 108 Inlägg

sik skrev:

mixim skrev:
sik, biltemas skivor är inte eloxerade utan dacrolithandlade...

http://www.ferroprodukter.se/visa_proce … a=dacrolit

OK, principen är endå densamma och försvinner ganska omgående.

På vilken av dina bilar har du Biltemaskivorna?

//MVH Jocke!
sik
6 februari 2009 · 1 072 Inlägg

mixim skrev:

sik skrev:

mixim skrev:
sik, biltemas skivor är inte eloxerade utan dacrolithandlade...

http://www.ferroprodukter.se/visa_proce … a=dacrolit

OK, principen är endå densamma och försvinner ganska omgående.

På vilken av dina bilar har du Biltemaskivorna?

Kuggfråga? smile Ingen..

Brandis Diktator
6 februari 2009 · 968 Inlägg

att tillverka bromsskivor är komplicerat, det är fåtal som har maskiner att göra det i stor skala, så om någon tvivlar på kvalliten så är det nog det sista man ska tvivla på, för det är dom stora tillvärkarna där ute som gör dom, fast under ett annat märke. därimot är det där med hål i skivan ingen nyhet att dom kommer med 100% säkerhet spricka, hur mycket är en annan fråga...

Lizzardo
6 februari 2009 · 130 Inlägg

Jag har kört med Biltemas sportskivor och bromsok på Sviestad utan några som helst problem

En liten budgetlösning tills jag hittar vad jag vill ha smile

Senast redigerat av Lizzardo (6 februari 2009)

Opel Astra GSI "Saab B204" (1993)
Opel Astra OPC "Borg Warner EFR" (2006)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
6 februari 2009 · 5 092 Inlägg

Edvinoo skrev:
http://www.biltema.se/Archive/Product_i … -638_m.jpg

bild på biltemas

Hmm kostar sånna då?? orkar inte gå ut på sidan och kolla =P

Lizzardo
6 februari 2009 · 130 Inlägg

Dark_Angel skrev:

Edvinoo skrev:
http://www.biltema.se/Archive/Product_i … -638_m.jpg

bild på biltemas

Hmm kostar sånna då?? orkar inte gå ut på sidan och kolla =P

969 kr paret wink

Opel Astra GSI "Saab B204" (1993)
Opel Astra OPC "Borg Warner EFR" (2006)
H.T
6 februari 2009 · 197 Inlägg

Eftersom det är en säkerhets detalj så kan man nog inte sälja vad som helst eller vad säger ni. De e som madrasser, jag har varit på fabriker i sverige och tittat, flera modeller görs i samma fabrik men heter annat och säljs utav konkurrerande återförsäljare. Många detaljer är gemensamma oxå i dessa madrasser.

De har inget med bromsskivor o göra men kul o veta kanske.

Mazda Mx-5 (2006)
mixim
7 februari 2009 · 108 Inlägg

Ang att det skulle vara samma som bromsmannen tar jag tillbaka de helt! Var i konkakt med honom, han säljer Centric Parts!

//MVH Jocke!
JUSTer
15 juni 2010 · 451 Inlägg

Var i kontakt med biltema och fick detta svar!

Materialet är G3000.



Ytfinish av dacromat för minskad rostbenägenhet.
Försedda med slitsar och borrade hål.
Bromsskivan kyls vid kraftig bromsning tack vare att kall luft leds in mellan bromsbelägg och bromsskiva.
Slitsar som dränerar bromsskivan vid vått väglag.
Borrade hål som avlägsnar den friktionsgas som bildas mellan bromsbelägg och bromsskiva.
Bromsskivorna balanseras och röntgas efter tillverkning.
Försedda med rotationsriktning för höger- resp. vänstermontering.
Slitsarna och hålmönstret skall peka bakåt på bilen.
Förpackning med 2 st. bromsskivor (höger + vänster). OBS: Bromsbelägg ingår EJ.



Med vänlig hälsning,





Ulrika
Biltema Kundservice
Tel: +46-77-520 00 00
kundservice@biltema.com

volvoentusiasten
15 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Lite gammal tråd kanske. Hur som haver så valde jag att testa deras sportbromsskivor. Det där jäkla ytfinishen så får man ju välja hur man ska göra.. Antingen så låter man det vara kvar så får man allt bromsstoft över sina nya fina bromsok man har målat och på fälgen och överallt. Eller så sliper man av det innan montering.

Ang bromseffekt så blev det ingen skillnad. Köpte både nya belägg, skivor, bromsok, slangar, nipplar. Skillnaden är att det brummar lite mer och vibrerar när det är varmt. Och om man tokbromsar eller kör aktivt så blir mina fälgar jävligt varma. hehe vet inte om det är så bra men tjao.

Rekommenderar inte bromsskivor/beläggen för fem öre till något annat än till t ex en 740. Skriker som fan gör dem med, så köp skrikplattorna till.

Kavli Motborgare
16 juni 2010 · 1 099 Inlägg

Jag satte på sportbromsskivorna bak på BMW'n. Tänkte sätta dit dom fram också, fast Biltema hade inte 320mm skivor, så det blev Brembo fram med Mintex belägg.

Bak så snurrar sportbiltemorna rätt bra. Satte på Biltema belägg också, bara på rent jävelskap. Alla säger ju att Biltemabeläggen slits så snabbt. Då det är första gången jag har Biltemas belägg på egen doning, så får vi väl se då. Blir hem till gamla trakter i veckan och plåga den i Trollstigen, så får vi se hur det håller ihop.

Det är i alla fall inget som skriker. smile

-- K

Kenko
20 juni 2010 · 264 Inlägg

mixim skrev:

Slave_joe skrev:
Bromsmannens skivor har nio slitzar och rader med hål, biltemas har bara 6 av varje.. ang rostskyddet så blir det bara lite brunt på anliggningsytan av skivan vid fuktig väder om bilen har stått stilla ett par dagar..

Slave_joe, beror på att de har använt sig av större och mindre skivor väl. Skönt att höra att de är behandlade.

För mig står valet mellan biltema + ferrodo-belägg alternativt komplett upsättning från bromsmannen. När det verkar vara samma produkter blir man lite tveksam mot bromsmannen bara...

Köpte bromsar av Bromsmannen, å det e Brembo skivor....

Volvo V60 D3 "BSR-ifierad" (2011)
KHRacing
20 juni 2010 ·

Kavli skrev:
Jag satte på sportbromsskivorna bak på BMW'n. Tänkte sätta dit dom fram också, fast Biltema hade inte 320mm skivor, så det blev Brembo fram med Mintex belägg.

Bak så snurrar sportbiltemorna rätt bra. Satte på Biltema belägg också, bara på rent jävelskap. Alla säger ju att Biltemabeläggen slits så snabbt. Då det är första gången jag har Biltemas belägg på egen doning, så får vi väl se då. Blir hem till gamla trakter i veckan och plåga den i Trollstigen, så får vi se hur det håller ihop.

Det är i alla fall inget som skriker. smile

-- K

Bra sagt. på min gamla CR-X -89 så hade jag biltema skivor runt om med deras belägg, hemmaborrade skivor & de gick hur bra som helst på bana !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang