Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
22 september 2008 · 162 Inlägg

Själv så har jag inga bekymmer i valet av vinterbil ;-)
är förbannat kul att leka med 4 krafs på vintern,
Prova på med era lite motorstarkare bilar.

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
Henka_ Slav
22 september 2008 · 1 454 Inlägg

Sushikocken skrev:
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.9 … 786819.jpg

dedär är ju Jon Olssons bil. den används på vintern, såg den i Åre i vintras.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Rallyhalle
22 september 2008 · 4 299 Inlägg

Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 september 2008 · 3 404 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

Jacob köper vinterbil för 30k big_smile Han ska ev byta motor samt undvika än mer rost wink

Hade man stålars så skulle jag skaffat en 242 att sladda sönder i vinter smile Ser dock ut som att Saaben får rulla i vinter om hon går igenom bes osv

Senast redigerat av TenZer (22 september 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
beyond Avstängd
23 september 2008 · 367 Inlägg

FireTraXX skrev:

Hamilton skrev:
Håller med FireTraXX, bilar är till för att användas året runt.
Har man däremot en sällsynt bil (tex Hemi Cuda) eller en cab av äldre modell så kan jag förstå att man inte använder den på vintern. Äldre cabar fungerar inte bra på vintern pga otäta tak, men nyare fungerar alldeles utmärkt.
Att inte köra en +400hk bil på vintern pga att den inte är körbar, ja då har man byggt bilen fel...

Ja, där förstår jag.
Har man en Corvette från 57 som är i absolut nyskick och lite till så hade jag inte heller kört den på vintern.
Men "vanliga" bilar som har fått en bonnasänkning, kjolpaket från polen och en chippning utförd av den skumma mekanikern brevid bageriet så är den faktiskt körduglig året om.

HAHAHHA

helt rätt  100%

MVH Beyond
pampers138 Har alltid rätt!
23 september 2008 · 689 Inlägg

Nä jag gör de för att min "sommarbil" är under mekning under vintern, har en ford sierra som ja kan använda på vintern. Vill också skona sommarbilen från allt vägsalt osv.

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
VilleV
23 september 2008 · 193 Inlägg

Förstår inte hur ni tänker. man har en bil man tar hand och vårdar. varför skulle jag vilja utsätta min bil för salt sand och halka. även om jag kör försiktigt finns det alltid ngn jävla volvoraggare som inte bryr sig om att min huv och baklucka är ny lackad.  jag kör inte min bil på vintern för att slippa stenskott och hålla bilen så fräsch som möjligt.

att sen gå ut å trycka ner folk som inte vill förstöra sin bil på vintern är bara rent omoget. väx upp vill jag ställa av min V70 på vintern så gör det. Kan inte någon bara låsa den här tråden det är ju bara larvigt...

ShyGuy RM-operatör
23 september 2008 · 667 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

Ja men får jag din klasskompis nummer så ringer jag honom och frågar åt dig, efterosm du inte vågar? tongue

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 september 2008 · 3 404 Inlägg

ShyGuy skrev:

Rallyhalle skrev:
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

Ja men får jag din klasskompis nummer så ringer jag honom och frågar åt dig, efterosm du inte vågar? tongue

http://www.garaget.org/?car=83628 Som sagt så ska han ev hiva i en ny maskin och det har även varit snack om att lyfta hytt och flak för en liten uppfräschning med ny färg wink

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
M103
23 september 2008 · 1 570 Inlägg

Min mercedes köpte jag för småpengar, den har gått långt, säkert på autobahn och har ju inget högre penningvärde. Men den är rostfri, den modellen är inte så motståndskraftig mot rost och det är en rätt dålig vinterbil i jämförelse med 850n, bakhjulsdrift, automat och lite lätt i baken.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
23 september 2008 · 5 650 Inlägg

tsdi skrev:
Ibland när man kollar runt på garaget så ser man att folk har "vinterbilar" tänkte bara höra vad syftet med en vinterbil är när nu ändå åker 850 / E34 osv till vardags ?

Har sett exempel på folk som har bilar som är i sämre skick än min bmw men ÄNDÅ  kör något annat på vintern ?

Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den.

Tror folk att deras volvo 850 som är byggd för svenska vintern skulle rosta bort på en säsong när den antagligen ändå brukats av en o-vårdsam barnfamilj de 15tidigare vintrarna ?

Bara kul att höra vad ni säger !

// Emil

skulle säga att de är exakt i samma princip som du skrev "Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den."
850is  t5 tex är inte så jätte biliga för stolpkörningar

sen vem vill sladda med framhjuldrivna bilar ingen känsla alls ju

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
discokapten Kapten på disco!
23 september 2008 · 1 729 Inlägg

Det känns som om folk är rädda för att sätta sina bilar i stolpar, DÅ SKA MAN INTE HA KÖRKORT!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
23 september 2008 · 2 203 Inlägg

Fattar inte varför folk köper "skitbilar" att ha på vintern? typ gamla golfar eller andra småbilar utan någon som helst säkerhet. Det är ju på vintern man behöver en säker bil.

Pikey
23 september 2008 · 2 283 Inlägg

Inte alla som ställer in sina fin-bilar över vintern, Skidåkaren Jon Olsson är ett bra exempel smile

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.994091!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

R.I.P. Michael Jackson!
Squadron
23 september 2008 · 1 833 Inlägg

Pikey skrev:
Inte alla som ställer in sina fin-bilar över vintern, Skidåkaren Jon Olsson är ett bra exempel smile

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.9 … 786819.jpg

Läs inlägg #35

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
_Widde_
23 september 2008 · 149 Inlägg

VilleV skrev:
Förstår inte hur ni tänker. man har en bil man tar hand och vårdar. varför skulle jag vilja utsätta min bil för salt sand och halka. även om jag kör försiktigt finns det alltid ngn jävla volvoraggare som inte bryr sig om att min huv och baklucka är ny lackad.  jag kör inte min bil på vintern för att slippa stenskott och hålla bilen så fräsch som möjligt.

att sen gå ut å trycka ner folk som inte vill förstöra sin bil på vintern är bara rent omoget. väx upp vill jag ställa av min V70 på vintern så gör det. Kan inte någon bara låsa den här tråden det är ju bara larvigt...

Helt rätt! Jag har en rätt ny bil som inte har rullat på vintern ännu, jag vill inte att den ska rulla så många mil per år (kör över 3000 mil/år) och jag är rädd om lacken på den, har knappt ett stenskott på den nu. Dessutom är den törstigare än "bruksbilen/resten av året bilen" och den skulle ha en betydligt större värdeminskning än vad som blir nu om den rullade året om vilket blir helt fel då jag hade tänkte att ha kvar bilen rätt länge. Jag köpte en -98 Vectra DTI som är i bra skick och en relativt säker bil som bruksbil, vad är det för fel på det???! Visst det är inte en bakhjulsdriven bil men jag klarar mig, får leka på sommarn ist.
Att ligga bakom en långtradare i saltslask/grusad vinterväg med en bil som man inte ens vill ha ett stenskott på är ju tortyr! Sen att man måste ha minst 17" vinterhjul på sommarbilen pga storleken på bromsarna känns ju inte direkt ekonomiskt när man rullar 11 mil mellan jobb och hem varje dag. Det som många kanske inte vet är att rostskyddet på många nya bilar(inte alla....) är sämre nu än vad det var förr. För mig handlar det inte om att jag är rätt att köra bil på vintern, jag tycker det är kul att köra bil oavsätt årstid, men visst f-n är risken större att något händer på den mörkare/kallare delen av året, halka, mörker, viltolyckor osv gör ju sitt till...
Jag vet att bilar är till för att användas, men man kan ju välja när på året...
Varför är det folk som retar sig på att vissa har vinterbil????

Senast redigerat av _Widde_ (23 september 2008)

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!
Rallyhalle
23 september 2008 · 4 299 Inlägg

ShyGuy skrev:

Rallyhalle skrev:
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern tongue Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...

Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter yikes Kan nån förklara de...
Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil tongue

Ja men får jag din klasskompis nummer så ringer jag honom och frågar åt dig, efterosm du inte vågar? tongue

Jag får inget vettigt svar från honom tongue Därför jag tänkte om nån här hade nån någorlunda förklaring wink

Tenzer: Haha, eller hur. E de den nyrenoverade V8an för 10.000 lol Nä, den kommer säkert se likadan ut i vår iaf wink

tsdi Egenföretagare
23 september 2008 · 2 496 Inlägg

Men gud ! helt ärligt ni sitter och åker vanliga jävla svenson bilar och bölar över lite stenskott ? hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ? men visst ni slipper ju några stenskott. nej är det så dålig kvalite på bilen så den inte skulle hålla några vintrar då är det fan inget att ha !

Och du som tycker vi ska växa upp ? vad FAN har det med saken att göra ?

Sen har jag inte sett en enda som retat sig på det ? och det lilla extra 17" kostar på vintern kan jag lova att du har igen mot att krocka i en gammal bil. sitter med 17" på vintern på alla 3bilarna och inga som hellst problem med det !´

Men men någon här med en 11år gammal familje bil ville ju låsa tråden så då är det ju bara göra det så ingen blir ledsen här wink

Ha så kul i vinter med er !

Senast redigerat av tsdi (23 september 2008)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Mortalis VW-nörd?
23 september 2008 · 4 332 Inlägg

tsdi skrev:
Men gud ! helt ärligt ni sitter och åker vanliga jävla svenson bilar och bölar över lite stenskott ? hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ? men visst ni slipper ju några stenskott. nej är det så dålig kvalite på bilen så den inte skulle hålla några vintrar då är det fan inget att ha !

Och du som tycker vi ska växa upp ? vad FAN har det med saken att göra ?

Sen har jag inte sett en enda som retat sig på det ? och det lilla extra 17" kostar på vintern kan jag lova att du har igen mot att krocka i en gammal bil. sitter med 17" på vintern på alla 3bilarna och inga som hellst problem med det !´

Men men någon här med en 11år gammal familje bil ville ju låsa tråden så då är det ju bara göra det så ingen blir ledsen här wink

Ha så kul i vinter med er !

Säger bara: Word!

Skaune
23 september 2008 ·

tsdi skrev:
hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ?

Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang