2759
Sök

Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)

Double-Unicorn Rider
315 049 Visningar
Projektet avslutat 19 november 2013
Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
1 augusti 2010
#661
med tanke på tidigare skick på turbon samt hur känslig original snurran är så gissar jag på att den kastat in handduken.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 augusti 2010
#662
sirmiro skrev:
Murphy vill jag ha ett snack med... wink

Jo, ta ut motorn är lätt. Ska dock börja med att ta turbon, och svära...

Vill ta ett snack med Murphy jag med, börjar bli riktigt less på han.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#663
Minst 2 spolar har gett upp, sprucken kylare, bygger tryck i kylaren redan på startmotorn.

Behöver jag säga att bilen ställs av för vintern?

Panikbygger istället toyota. Just nu pågår bl.a. portning av den motorn. Jag hoppas ha den rullande inom en månad...


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#664
Tack. smile

Men nu funderar jag hur mycket det kommer spåra ur. tongue


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#665
Elda skrev:
Dags o börja bygga Riktig motor nu då? smile

Vad klassas som riktig motor? wink


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
19 augusti 2010
Trådstartare
#666
Elda skrev:
sirmiro skrev:
Elda skrev:
Dags o börja bygga Riktig motor nu då? smile

Vad klassas som riktig motor? wink

Rejäla kolvar o stakar, renoverad motor mm istället för o bara byta det som går sönder smile

Ska man se det så ska man inte bygga alls. Allt går sönder, frågan är bara vid vilket effektuttag. wink


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#667
Jagar tändspolar. smile


Hittat tändspolar. big_smile
På denna sida jorden dessutom. big_smile big_smile
Senast redigerat av sirmiro (25 augusti 2010)


German Engineering
9 083 Inlägg
30 augusti 2010
#668
Ska du ställa av bilen snart?

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#669
Den är avställd.

Dock hoppas jag kunna ställa på den någon gång under vintern. tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
8 september 2010
#670
Då vet jag det smile Jo, gör det big_smile Kul som fan att sladda med fyrhjulsdrift, själv har man inte provat men det kommer wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
#671
Just nu står bilen upphissad i mitt förvaringsgarage för delning av motorn, jag håller på och letar ett företag som kan skära ut min toppackning och funderar även på att klippa av kabelhärvan, men först blir det att se till att få bort toppen... Ska göra en vettig uppdatering under helgen då jag varit allt för lat. tongue


German Engineering
9 083 Inlägg
22 oktober 2010
#672
Spännande big_smile

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#673
Dags för uppdatering då, inte för jag kommit någonstans, men ändå.

Vinter hindrar inget. smile
http://www.gatbilar.se/galleries/602/3/4cdb1880ea466.jpg

Men ett garage mer anpassat för att skruva är ju välkommet i många lägen:
http://www.gatbilar.se/galleries/313/3/4cdb18732016d.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/287/3/4cdb1875bc339.jpg



Målet för dagen var att få bort remskivan, något jag pillat av och till med under en längre tid, men den sitter hårt. Tillverkade en avdragare i 14mm stål, med 12.9 bult M6 in i skivan och en M10 i mitten.
http://www.gatbilar.se/galleries/473/3/4cdb187075b0c.jpg

Spärrade motorn med en skiftnyckel.
http://www.gatbilar.se/galleries/616/3/4cdb186e17bc1.jpg

Sen drog jag lugnt till det började gå tungt. Tar i lite mer (vet att den satt som #¤%#"¤% sist) och sedan liiite mer (spärringnyckel ger inte massor av kraft), sen small det till...


Jag ville mycket, remhelvetesskivan ville mer...
http://www.gatbilar.se/galleries/675/3/4cdb188424d96.jpg

Så hon blev blodtöstig...
http://www.gatbilar.se/galleries/388/3/4cdb186b9074c.jpg


Efter detta gav jag upp för dagen och gick in. Hur i h-e ska jag få bort skiten? Vad gör jag för fel? Tips?


1 867 Inlägg
10 november 2010
#674
Förmodligen är skivan limmad, en del värme och knackande på tappen skulle jag tro att gör det där mycket enklare.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
#675
Koop skrev:
Förmodligen är skivan limmad, en del värme och knackande på tappen skulle jag tro att gör det där mycket enklare.

Skivan är inte limmad.
Det ligger smörjmedel som ska klara temperaturer inne i förbränningsrummet innan det härdar på axeln, just för att det ska gå att få bort.
Värme har jag inte tillgång till och det riskerar att smälta gummidelen av skivan. hmm


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#676
Rekommenderar: http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic.php?pid=68866

Den tråden uppdateras mer frekvent för tillfället - speciellt då det känns som en nystart då jag slipper tänka på de gångna problemen. smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#677
Strul med uppladdning av foton, men trägen vinner. Hade hellre haft 'gatbilar' logon på dem då det är här den tråd jag orkar bry mig om finns. smile (Och det är normalt så j***a smidigt att ladda upp.)


Allt redo för att lossa kamrem.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023796_xiau0j.jpg

Och kamremmen är borta, tillsammans med den viktigaste brickan i hela bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023797_etl0gl.jpg

Steg 1 i delning av toppen är ÄNTLIGEN klart.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023798_q1fqul.jpg

Så vi tar steg 2 direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023799_ukraf2.jpg

Bultarna i ordningen de satt, med motorns front till höger. De skruvarna som ser kladdiga ut satt väldigt löst jämfört med de övriga.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023800_q6xfae.jpg



Sen satte jag mig och skissade lite. Jag önskar tips och idéer med vad som behöver ändras - och jag behöver hjälp att utforma en vettig vinge. Jag kan inte med PS och andra dataprogram, så blyerts får fungera. wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023801_qly6q5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/1023803_3efc8q.jpg


Nu återstår bara att kroppen ska få lite kraft så jag kan fortsätta. Motorn måste bli klar innan jag kan börja med bakpartiet - men frontens golv och splitter kan jag kanske börja med medan det är upphissat. smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#678
PAKET. big_smilehttp://www.gatbilar.se/galleries/428/3/4d1b6d82ea1ea.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/701/3/4d1b6d80be597.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/810/3/4d1b6d7e76e47.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/738/3/4d1b6d7c48830.jpg

http://www.gatbilar.se/galleries/164/3/4d1b6d84e9494.jpg


GT3076
internal wastegate
watercooled
360 degree thrust bearing   
A/R:.70/  cold, .86 hot, t25/28 flange, 3 bolt out 
Compress wheel ind/exd: 54.3mm/76.2mm
Turbine wheel ind/exd: 46.2mm/53mm
diameter of air intake: 101mm





FAN! Kontrollmätte och hade mig, och då jag litade på folk som kör rb25 via forum så skickade jag efter t25/28 som rb25 ska ha enligt forumen - men jag har tydligen T3. (Dvs det passar inte rakt på.) 3alternativ just nu: Sälja skiten (4000kr/st -6500kr för båda) eller bygga om grenrör (till mindre) eller spåra ur helt och bygga dubbeltrubbel...



Tankar? Idéer?


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#679
Sist funderade jag på dubbelturbo, men är det rätt väg att gå?

http://www.gatbilar.se/galleries/639/3/4d638e7e2a8f7.JPG


225 Inlägg
3 mars 2011
#680
Mer av allt är alltid rätt väg att gå! tongue lycka till!



Sök