Hej!
Jag skulle ge mig på att byta bromsskivor och belägg fram idag på en ford mondeo kombi från 98. Jag är väl inte särskilt van att meka, men lyckades i alla fall få allt på plats förra gången jag bytte på just den här bilen.
(Att få bort ena skivan den gången var ett rent h... men det är ju en annan historia...)
Nu har jag som det verkar problem att få in kolven tillräckligt långt i oket. Det som jag känner är konstigt är att kolven verkar röra sig relativt lätt nästan hela vägen... jag har tryckt ut den någon cm eller två genom att trycka ner bromspedalen, och jag kan få in den nästan hela vägen genom att skruva med skruvtving.
Men bara nästan - jag behöver få in den 2-3 mm till, för att få plats med de nya beläggen, men där är det helt stumt. Jag har tagit tag med polygrip runt skruvtvingshandtaget och försökt dra, men inget mer händer.
Om jag provmonterar de gamla beläggen, ser jag att jag har fått in kolven en bit (ca 5 mm) förbi ursprungsläget, men det räcker som sagt inte...
Nu behöver jag alltså lite tips och idéer - ska jag ge mig på och försöka trycka in det sista med mer våld? Hur gör jag då? Eller är det rent av möjligt att jag lyckats få tag på för tjocka belägg eller skivor? (Det sista låter ju inte troligt, men eftersom jag upplever att det går från "rörligt" till "stumt" känner jag att jag måste fråga...)
Belägg och skivor är köpta på biltema idag - art nr 65-125 och 64-225 - de liknar de jag monterat bort, fast är lite tjockare förstås.

/Fredrik