Vilken 18-årsbil för 30-35000

4G63GalantGTI_R Avstängd
20 februari 2006 · 138 Inlägg

jojo men en tidig olpelympia tidigt 40 tal med c20ne motorn i e nog prefekt tuning bil...drar 2 liter milen och behöver renoveras hela tiden..

Janken Driver
20 februari 2006 · 2 111 Inlägg

SupraM3 skrev:

Stavve skrev:
Tack för tipsen! Audi S4 och Volvo 960 3.0 (antar att det är den föregående syftar på) låter intressant! S4:an har väl 4-hjulsdrift? Finns 3.0-litersmotorn med manuell växellåda? Tycker mig endast finna med automatlådor, vill ha en manuell låda på första bilen iaf.

Hurdana är 9000 ur rostsynpunkt? Jag var och kollade på en 2,3T -95:a i helgen, den var välutrustad med 21000 mil, kostade 35' på en bilfirma, men problemet var att rosten började göra sig påmind på sina ställen, och något klarlackssläpp kunde man finna. Jag tyckte det var bättre att leta vidare.. Vet inte hur mycket man måste vara beredd att stå ut med.

Edit: hittade denna: http://www.blocket.se/vi/7204191.htm?ca=6_s detta var den enda S4:an under 40000. Den ser väldigt fin ut enligt mig.

klipp till,denna chansen får du inte igen

bilden i annonsen va ju å andra sidan 2 år gammal...om det nu inte är en kamera som spökat då dvs.

Senast redigerat av Janken (20 februari 2006)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
tecman
20 februari 2006 · 1 741 Inlägg

känns som att v8 i en första bil inte är nåt att rekomendera...
golf vr6 är ju ganska fina pigga bilar om jag inte ska vara partisk och säga 200sx s13
annars finns väl dom toyota supra mkIII för en rimlig peng..
det är 3 roliga bilar för omkring den slant du vill lägga ut.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
-Ncs-
20 februari 2006 · 321 Inlägg

Vet inte va ja ska ge tips om för bil, men att hitta nåt trimvänligt, ballt, rostfri wink, snygg etc etc för 30 - 35.000:- kan ju bli svårt, men det e ju som sagt vad du gillar själv...

Men att köpa en S4 som gått 20.000 mil å uppåt, njaaa.... det skulle inte ja satsa mina pengar på iaf... låter som en tidig turborenoviring + säkert en massa annat, eller så går det som e klocka!?....

Hur som helst, AUDI delar är dyra... den biten är ja iaf säker på, har både TT och A8 i familjen...

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!
Stavve
20 februari 2006 · 65 Inlägg

Jodå, jag har lärt mig att det som låter för bra är för bra smile De verkar ligga runt 50000 annars, privat. Och eftersom 33000-kronors-S4:an inte blivit såld på en månad så är det något som inte är OK. Får nog tyvärr lägga S4-inköpet åt sidan. En fråga: om en volvodel kostar X kr kostar en BMW-del 2X då? (För dem som inte läst Matte A: är en BMW-del dubbelt så dyr som en liknande volvodel)

Observera att bilen inte behöver vara "trimvänlig" det får gärna tidigare ägare ha gjort isåfall. Hellre ska bilen då ha billiga delar och vara stylingvänlig. Min "erfarenhet" säger mig att jag gör mer onytta än nytta då jag ska pilla på motorn (har en XC 600 som drar 4 liter milen), och lejar man bort jobbet så ryker kosingen. Därför vill jag ha en bil som redan har drag i bagaget, helst original så man slipper betala räkningar för motorhaverier som försäkringsbolaget inte godkänner pga att någon fackman ej utfört modifikationen.

Senast redigerat av Stavve (20 februari 2006)

Saab 9000 "Griffin" (1994)
BMW 325iA Cabriolet "M-technic" (1994)
Tengu1969
20 februari 2006 · 1 396 Inlägg

tecman skrev:
känns som att v8 i en första bil inte är nåt att rekomendera...
golf vr6 är ju ganska fina pigga bilar om jag inte ska vara partisk och säga 200sx s13
annars finns väl dom toyota supra mkIII för en rimlig peng..
det är 3 roliga bilar för omkring den slant du vill lägga ut.

varför inte? camaro med 305:er har ju typ 200 hk och insprutning  har jag för mig och drar inte så värst mycket, rätta mig om jag har fel!

Senast redigerat av NiclasT (20 februari 2006)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Stavve
20 februari 2006 · 65 Inlägg

Om man tänker logiskt, jänkare på 80-talet.. Hmm, ja inte brydde sig utvecklingsgruppen speciellt mycket på bränsleförbrukningen då en gallon låg på 3 kronor. Vad som är mycket eller inte ur bränslesynpunkt kan ju vara lite från person till person, men för de flesta svenskar är 2 liter/mil mycket. Och två liter för en camaro låter inte alls otroligt.

Vad drar en 730 blandad körning?

Senast redigerat av Stavve (20 februari 2006)

Saab 9000 "Griffin" (1994)
BMW 325iA Cabriolet "M-technic" (1994)
Trozzo Oekonomisk, ja visst
20 februari 2006 · 966 Inlägg

Stavve skrev:
Jodå, jag har lärt mig att det som låter för bra är för bra smile De verkar ligga runt 50000 annars, privat. Och eftersom 33000-kronors-S4:an inte blivit såld på en månad så är det något som inte är OK. Får nog tyvärr lägga S4-inköpet åt sidan. En fråga: om en volvodel kostar X kr kostar en BMW-del 2X då? (För dem som inte läst Matte A: är en BMW-del dubbelt så dyr som en liknande volvodel)

Måste nog svara ja på den frågan, billigare delar än volvo finns knappt, och 960 3,0 fanns bara med automat, men dom går bra, har en polare som hade en sådan

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
Janken Driver
20 februari 2006 · 2 111 Inlägg

Trozzo skrev:

Stavve skrev:
Jodå, jag har lärt mig att det som låter för bra är för bra smile De verkar ligga runt 50000 annars, privat. Och eftersom 33000-kronors-S4:an inte blivit såld på en månad så är det något som inte är OK. Får nog tyvärr lägga S4-inköpet åt sidan. En fråga: om en volvodel kostar X kr kostar en BMW-del 2X då? (För dem som inte läst Matte A: är en BMW-del dubbelt så dyr som en liknande volvodel)

Måste nog svara ja på den frågan, billigare delar än volvo finns knappt, och 960 3,0 fanns bara med automat, men dom går bra, har en polare som hade en sådan

Beror ju på vad du jämför med. en backspegel från en -05  bmw M5a med en -83 volvo 240 backspegel.
vilken tror ni e dyrast?

Beror helt på hur ny bil du köper osv. Att bmw är dubbelt så dyrt är en myt som början tyna bort.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
xdanielx
20 februari 2006 · 8 Inlägg

hej! ville bara säga en sak att om du ska ha försäkringen stå på dig så kolla vad den kostar innan du köper nån bil.
Du kan få betala mer i försäkring på ett år en vad du köpte bilen för.

De var något jag lärde mig när jag ville ha en bil med bra drag.

//daniel

carbon_vr6
20 februari 2006 · 56 Inlägg

nu jag skriva helt enkelt en VW det är ju självklart billig att köra billig att serva billiga tillbehör lätt att skruva!! och kanske den bil som går säkraste på vägarna me mycket bra kör egenskaper!! det finns ju andra "tyska bilar" om du vill köra me bilar som är aningen dyrare reservdelar och aningen sämre kör egenskaper !! tongue kör med en vag bil alltså audi, vw, skoda eller seat toppen billar för bra pengar!!

Senast redigerat av carbon_vr6 (20 februari 2006)

turbotompa fritidsprofessor
20 februari 2006 · 1 197 Inlägg

Trozzo skrev:
Måste nog svara ja på den frågan, billigare delar än volvo finns knappt, och 960 3,0 fanns bara med automat, men dom går bra, har en polare som hade en sådan

960 3,0 finns med manuell... bytte namn till S/V90 åren -97/98, då fanns 3,0/5vxl.man fortfarande samma bil men knappast vad jag skulle kalla ungdomsbil, snarare gubbalimousin... smile

Ckosworth Mr
21 februari 2006 · 607 Inlägg

Stavve skrev:
Som typic lyder, det är dags att köpa 18-årsbilen nu, ska lägga ut 30000-35000kr för bilen, ett krav är att den ska ha skaplig skjuts i motorn, och den ska helst se snygg ut smile Helst ingen rosthög och liknande.

Jag har funderat på dessa följande bilar: Volvo 940 Turbo, 9000 2,3T/Aero, BMW 325, Mercedes 300e 24v, BMW 730.. Ja jag tror ni förstår vad det handlar om för bilar, är väldigt tacksam för synpunkter och tips.

MVH

Varför inte en volvo 850 t5 lr Saab 900T är ganska bra skjuts i båda dom bilarna, dom brukar vara ganska populära som ungdoms bilar och är ganska billiga att försäkra dessutom finns de en del styling till båda, sen tror jag de är större chans att hitta ett vettigt exemplar av dessa bilar en t ex bmw och 200sx.

Lycka till / Fredrik

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"
Volvo v70 (1997)
164 tubokungen Kungen
21 februari 2006 · 53 Inlägg

volvo 164, 240 turbo, 740tic, 940turbo, 960 3,0, 850.... mfl....  Golf MK1 GTI, Celica supra från typ -83, Alfa romeo 75, alfa 164, Saab 900 turbo 16v, Opel omega 3000, Kadett GSI.   listan kan göras lång....

men jag skulle köp en gammal bil (innan 1975) för en billig peng och sen trimmat den för 20 000 kr....

164 tubokungen Kungen
21 februari 2006 · 53 Inlägg

ni ska veta att automat är inget töntigt... har kört Saab 9-5 med automat några gånger.... riktigt skönt....  så hittar du nån bil med automat så är det inget negativt bara du trimmar lite för att kompensera accelrationstiden som ju blir längre med automat.

Jeebz
21 februari 2006 · 540 Inlägg

En 940 lättrycksturbo skulle jag ha tagit ifrån 95 med m90 växellåda. Bra motorer går lätt att bygga om till vanlig turbo och efter det kan man chippa och ställa upp laddtrycket ännu mera. Dom är nog inte helt omöjliga att hitta ifrån 30-35000:- . Styling finns till dom också. Och om nått av förmodan skulle gå sönder så är reservdelar billiga också och lätt mekade. Plus att lättryckaren får du helförsäkring på för samma pris som du betalar halv på en turbo.

SpeedOfLight
21 februari 2006 · 1 432 Inlägg

Lite olika bilar som jag skulle ha övervägt om jag sökte kul bil:
Volvo 142 TiC - 30'000kr
Honda Civic - mycket gjort - 40'000kr men har prutmån
Rover 620TI - Udda - 34'000kr
Toyota Supra mk3 - 240hk org. - 35'000kr
Audi V8 4.2L - 280hk! 4wd! - 36'000kr Grymt mycket att köra med och är ganska diskret orginal vilket är kul i rödljusen. Detta är helt klart vad jag skulle ha valt själv och just denna har snyggaste lacken i mina ögon som finns att välja hos audi. Har kört en V8 tidigare och det är en helt sanslös "gubb-bil" för de som inte känner till den. Helt klart mitt val om jag hade pengarna smile

Senast redigerat av SpeedOfLight (21 februari 2006)

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
mylittlepolo
21 februari 2006 · 75 Inlägg

carbon_vr6 skrev:
nu jag skriva helt enkelt en VW det är ju självklart billig att köra billig att serva billiga tillbehör lätt att skruva!! och kanske den bil som går säkraste på vägarna me mycket bra kör egenskaper!! det finns ju andra "tyska bilar" om du vill köra me bilar som är aningen dyrare reservdelar och aningen sämre kör egenskaper !! tongue kör med en vag bil alltså audi, vw, skoda eller seat toppen billar för bra pengar!!

Enligt mina egna erfarenheter från både vw polo 1.6 8v -98 och opel vectra 2.0 8v-90 så är opel väldigt mkt billigare i delar då man kan hitta så mkt mer på skroten och det är ju ganska positivt för en första bil hade själv opel som första bil.. som ngn tidigare sagt så är det hyffsat drag i 2.0 8v motorn då den har bra vrid. det enda jag hade gjort med min opel var att sänka den och köpa lite sjysstare dämpare en kostnad på c:a 4000 som ja tyckte var värt varenda krona..
så Jag skulle kunna rekomendera en vectra 2.0 du får runt årsmodell 95 - 96 för de pengar du letar med..

carbon_vr6
21 februari 2006 · 56 Inlägg

mylittlepolo skrev:

carbon_vr6 skrev:
nu jag skriva helt enkelt en VW det är ju självklart billig att köra billig att serva billiga tillbehör lätt att skruva!! och kanske den bil som går säkraste på vägarna me mycket bra kör egenskaper!! det finns ju andra "tyska bilar" om du vill köra me bilar som är aningen dyrare reservdelar och aningen sämre kör egenskaper !! tongue kör med en vag bil alltså audi, vw, skoda eller seat toppen billar för bra pengar!!

Enligt mina egna erfarenheter från både vw polo 1.6 8v -98 och opel vectra 2.0 8v-90 så är opel väldigt mkt billigare i delar då man kan hitta så mkt mer på skroten och det är ju ganska positivt för en första bil hade själv opel som första bil.. som ngn tidigare sagt så är det hyffsat drag i 2.0 8v motorn då den har bra vrid. det enda jag hade gjort med min opel var att sänka den och köpa lite sjysstare dämpare en kostnad på c:a 4000 som ja tyckte var värt varenda krona..
så Jag skulle kunna rekomendera en vectra 2.0 du får runt årsmodell 95 - 96 för de pengar du letar med..

håller med en astra från 95 - 98 är ju ett bra köp men jag talade främst om calibra och liknande och de tycker jag int är riktigt bra 18års bilar!! det finns ju väll en 2.5 liter v6 av opel astra från 95-98 den skulle vara rolig att pröva!!

4G63GalantGTI_R Avstängd
21 februari 2006 · 138 Inlägg

4G63GalantGTI_R skrev:
scorpio v6, audi s4, vectra 2000, nissan 180 s13, sierra gt, alfa 155, alfa 164, saab 900 gle,
volvo 740 gle, audi 100 1,8s... wv golf5 1,6....tja listan på snabba sportbilar kan göras hur lång som helst.....

Bara att välja nån i gänget som e bland de populäraste här på garaget...


detta kanske kan va nått ??

//

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang