Volvo v70 2.4T 4x4 -99

casten Toyota Supra MKIV
11 oktober 2008 · 209 Inlägg

Har mina funderingar på bilen ovan som vinterbil, ska altså inte trimmas eller något.

hur är hållbarheten på dessa? skit bra eller ok ?

ös på!

Syst3m
11 oktober 2008 · 1 079 Inlägg

Hållbarheten är bra om man inte trimmar. Men awd:n suger.

casten Toyota Supra MKIV
11 oktober 2008 · 209 Inlägg

Syst3m skrev:
Hållbarheten är bra om man inte trimmar. Men awd:n suger.

Utveckla gärna.

Wernering
11 oktober 2008 · 133 Inlägg

inget fel på awd:n, min funkar skit bra. alla säger att den är kass, men enligt mig är de hand havande fel!!

Volvo 740 tic "Bizze" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
11 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

är det inte wisko 4wd på gammla v70? kännsligt som fan vad gäller däcktryck och hur slitna däcken är samt om det inte är av samma märke runt om... nånting i mellan axeln som går sönder har jagg för mig som kostar runt 10k att fixa

2slow
Syst3m
11 oktober 2008 · 1 079 Inlägg

casten skrev:

Syst3m skrev:
Hållbarheten är bra om man inte trimmar. Men awd:n suger.

Utveckla gärna.

Köper man en V70 för att trimma, ska man inte välja en AWD. Systemet klarar inte av alla hästarna, det är helt enkelt inte gjort för 300-350 hk och mer.

Viskokopplingen är kass.

http://www.youtube.com/watch?v=rc_2KJ6BUos

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj … re=related


Men det är klart bättre än bara FWD.

Wernering
11 oktober 2008 · 133 Inlägg

azid skrev:
är det inte wisko 4wd på gammla v70? kännsligt som fan vad gäller däcktryck och hur slitna däcken är samt om det inte är av samma märke runt om... nånting i mellan axeln som går sönder har jagg för mig som kostar runt 10k att fixa

jo de är wisko (fram till 03) och så kännsliga som alla säger att dom är är dom inte, på min skiljer de några mm på fram å bak nu typ tre lr nåt, och de är ingen fara. De är klart att man ska ju inte utmana ödet och köra på 15" fram 19" bak.

Volvo 740 tic "Bizze" (1988)
azid Det som inte dödar gör ont
11 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

Wernering skrev:

azid skrev:
är det inte wisko 4wd på gammla v70? kännsligt som fan vad gäller däcktryck och hur slitna däcken är samt om det inte är av samma märke runt om... nånting i mellan axeln som går sönder har jagg för mig som kostar runt 10k att fixa

jo de är wisko (fram till 03) och så kännsliga som alla säger att dom är är dom inte, på min skiljer de några mm på fram å bak nu typ tre lr nåt, och de är ingen fara. De är klart att man ska ju inte utmana ödet och köra på 15" fram 19" bak.

ingen fara nu men om 100mil kanske den där distansen eller vad är ger med sig och det blir dyyyyyrt

2slow
Wernering
11 oktober 2008 · 133 Inlägg

azid skrev:

Wernering skrev:

azid skrev:
är det inte wisko 4wd på gammla v70? kännsligt som fan vad gäller däcktryck och hur slitna däcken är samt om det inte är av samma märke runt om... nånting i mellan axeln som går sönder har jagg för mig som kostar runt 10k att fixa

jo de är wisko (fram till 03) och så kännsliga som alla säger att dom är är dom inte, på min skiljer de några mm på fram å bak nu typ tre lr nåt, och de är ingen fara. De är klart att man ska ju inte utmana ödet och köra på 15" fram 19" bak.

ingen fara nu men om 100mil kanske den där distansen eller vad är ger med sig och det blir dyyyyyrt

man får ju hålla lite koll och skifta med jämna mellan rum, och de är nog vinkelväxlen som ger sig har jag för mig??

Volvo 740 tic "Bizze" (1988)
Beeenny
11 oktober 2008 · 982 Inlägg

har haft en v70r awd..gick hur fint som helt..enda som brukar ge sig är vinkel växeln

kostar 8000 ny

ca 2-3 begagnad

tar 1½ timme o byta

ja körde med olika däck fram o bak o olika slitna..o inte gick awdn sönder på dom 3 tusen mil ja körde iaf och då har tidigare ägare kört med samma däck 2000 mil

Coffen Håltagare
11 oktober 2008 · 239 Inlägg

det är ju först när man ska börja hänga o börna på torr asfalt som AWD inte håller..

TurbOla Reservdansk
11 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Här är ett test på Volvos gamla AWD-system.
http://www.garaget.org/video/frp7oogvq2my

Audi TT Quattro vs Subaru Outback
http://www.garaget.org/video/8zhuv4ohe1hc

Som beskrivningen lyder till videon med Volvon, är förutsättningarna sämst för denna bil, med över 20k på mätaren, äldst, och enligt allmänheten "sämst 4wd".

Men om man jämför med killens andra 4wd test, med bl.a. 2 audi, en subaru och en mitsubishi, klarar volvon av testet bäst, med minst hjulspinn och snabbast aktivering.

Och det som slits hårdast på drivlinan är hylsan mellan växellådan och vinkelväxeln. Den har invändiga splines, och kostar 1000kr på Volvo. smile
För övrigt är de nya hylsorna mer hållbara än originalhylsorna.

Senast redigerat av TurbOla (11 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MeloveGolf Vw trimmare
11 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

TurbOla skrev:
Men om man jämför med killens andra 4wd test, med bl.a. 2 audi, en subaru och en mitsubishi, klarar volvon av testet bäst, med minst hjulspinn och snabbast aktivering.

minst hjulspinn - ja
snabbast aktivering - läs på hur viskon funkar så förstår du att detta var önsketänkade kan se ut som den har snabbast aktivering eftersom den hittar fästet bäst men nja den är rätt slö jämför med haldex/quattro bara att dom systemen vart lurade i noll-friktion...

edit: stavade som en kråka tongue

Senast redigerat av MeloveGolf (11 oktober 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TurbOla Reservdansk
11 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

MeloveGolf skrev:

TurbOla skrev:
Men om man jämför med killens andra 4wd test, med bl.a. 2 audi, en subaru och en mitsubishi, klarar volvon av testet bäst, med minst hjulspinn och snabbast aktivering.

snabbast aktivering - läs på hur viskon funkar så förstår du att detta var önsketänkade

Viskomellandiffen består av två axlar som snurrar i samma axialled. När båda snurrar samtidigt och med samma hastighet är inte mellandiffen aktiverad.

Detta är en hydraulisk variant (därav visko) som bygger på friktion.

När axlarna rör sig med olika hastighet (framhjulen spinner) värmer detta oljan som mellandiffen badar i, och när oljan blir varm stelnar den och låser mellandiffen och får bakhjulen att driva, vilket kan ge upp till 50% drivning bak.

Förutom det är bakaxeln diffbromsad under 30km/h tror jag det är, och mellandiffen kan bara snurra åt ett håll - d.v.s. när man backar har man alltid AWD konstant.

Edit: Upplys mig om det är något jag har missat. smile

Edit igen: Sökte på Volvo AWD och fick fram lite mer...

"The viscous clutch normally allows 95 percent of the engine power to remain directed to the front wheels and five percent to the rear wheels under conventional driving conditions. But as soon as a wheel slip is detected, the viscous clutch adjusts torque distribution to all wheels and when necessary, can transfer up to 95 percent of the engine power to the rear wheels. This all takes place in milliseconds--well before a driver would be capable of making such a decision. No special technical or driving skills are required to operate the all-wheel drive mode. The entire action is completely transparent to the driver. In fact, the action is similar to what occurs in an automatic transmission."

"The viscous coupling, which is located ahead of the rear differential, appears as a long tube filled with silicone oil and contains a large number of discs. The viscous clutch is designed to use the silicon oil's viscosity to transfer power via the discs to the rear wheels when the front wheels start to spin. Every other disc is connected to the front wheel part of the shaft and the alternating discs are connected to the rear differential. When the discs revolve at a different rate the silicone oil in which the discs rotate becomes more viscous and thus increases the pressure. As this pressure increases, torque is transferred to the rear wheels. If the viscous coupling is subjected to intensive slipping, the silicone oil and discs become very hot. At this point, the coupling locks-up to prevent any slippage."

http://www.autoworld.com/news/volvo/awd.htm

Senast redigerat av TurbOla (11 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MeloveGolf Vw trimmare
11 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

TurbOla skrev:
När axlarna rör sig med olika hastighet (framhjulen spinner) värmer detta oljan som mellandiffen badar i, och när oljan blir varm stelnar den och låser mellandiffen och får bakhjulen att driva, vilket kan ge upp till 50% drivning bak.

precis den är silikon/olje baserad den har ett litet försprång via det mekaniska systemet som känner av skillnaden direkt men viscons silikon eller olja ska värmas upp och gradvis ökar överförningen till bakhjulen så långt som oljan tillåter den gå...

Haldex:

via sensorer på varje hjulkrans känner haldex av hjulspinn när däcket hunnit snurra 1/20 varv och skickar signal till hydralik pumpen som redan är laddad och som direkt skickar in bakhjulen i matchen utöver detta ger elektroniken massa säkerhetsfördelar därmed dock inte sagt att den är bättre än visco i noll-friktion lägen som videon visar...men hastigheten för att få in bakhjulen är ruskigt förbättrad jämfört med viscon just tack vare av att system redan ligger redo den bara väntar på ett hjul ska börja spinna..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TurbOla Reservdansk
11 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

MeloveGolf skrev:
precis den är silikon/olje baserad den har ett litet försprång via det mekaniska systemet som känner av skillnaden direkt men viscons silikon eller olja ska värmas upp och gradvis ökar överförningen till bakhjulen så långt som oljan tillåter den gå...

Haldex:

via sensorer på varje hjulkrans känner haldex av hjulspinn när däcket hunnit snurra 1/20 varv och skickar signal till hydralik pumpen som redan är laddad och som direkt skickar in bakhjulen i matchen utöver detta ger elektroniken massa säkerhetsfördelar därmed dock inte sagt att den är bättre än visco i noll-friktion lägen som videon visar...men hastigheten för att få in bakhjulen är ruskigt förbättrad jämfört med viscon just tack vare av att system redan ligger redo den bara väntar på ett hjul ska börja spinna..

Det du pratar om är den nya programvaran till Haldexen - kom inte till Volvo förrän 05/06 vad jag vet.
På t.ex. XC70 och V70R -04 är inte hydraulpumpen "förspänd".

Antar att det är en axialkolvpump som sköter det hydrauliska, men det måste ju slita på den om den ska ligga "förspänd" och snurra hela tiden, utan att ge tryck.  Men visst, det sliter givetvis mindre än när den jobbar. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MeloveGolf Vw trimmare
11 oktober 2008 · 2 995 Inlägg

TurbOla skrev:
Det du pratar om är den nya programvaran till Haldexen - kom inte till Volvo förrän 05/06 vad jag vet.
På t.ex. XC70 och V70R -04 är inte hydraulpumpen "förspänd".

Antar att det är en axialkolvpump som sköter det hydrauliska, men det måste ju slita på den om den ska ligga "förspänd" och snurra hela tiden, utan att ge tryck.  Men visst, det sliter givetvis mindre än när den jobbar. smile

inte helt 100% på hur det här med pumpen fungerar..dock  vet jag att den funkar lol

viscon fungerar utmärkt och hastigheten den skickar i bakhjulen är igentligen oväsentlig det är inget en vanlig människa känner av och själva visco kopplingen är igentligen ingen svag punkt i 4wd systemet så länge man som sagt inte kör för stora skillnader fram/bak...
har närmare 500hk på min visco koppling just nu och den gnäller då inte och den släpper på dom 3 första växlarna smile


Lite mer on topic också:

jag tycker du ska köpa den....den tar dig dit du vill oavsett underlag och det är urkul att leka med awd smile

Senast redigerat av MeloveGolf (11 oktober 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TurbOla Reservdansk
11 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Visserligen 855 AWD - men samma system som i V70 AWD.

http://www.automotorsport.se/biltester/ … 70107.html
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 60605.html

smile

Edit:

Hittade ett dokument från Volvo som berättar om AWDn. http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf

Senast redigerat av TurbOla (11 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
casten Toyota Supra MKIV
12 oktober 2008 · 209 Inlägg

Har som sagt en på G, silvermetallic, läder, manuell, ca 15000 mil, fullservad, nylackad front bak osv så ser väldigt bra ut. tror ni en sådan är värd? -99

TurbOla Reservdansk
12 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Tittar man på blocket ligger dom mellan 59 000 och 135 000. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang