Ford Puma - Time Attack

Haxxel JDM
20 november 2008 · 593 Inlägg

Sweeeeet! Så det kanske blir mer motor än väntat snarare än väntat?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
KoSoVaR Avstängd
20 november 2008 · 399 Inlägg

grrrr låter riktiogt porrigt, ska  bli kul o ge den en liten push big_smile

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]
timnordlof
20 november 2008 · 798 Inlägg

Det blir nog bra! Motorn hade perfekt komp på alla cylindrar,  känns skönt. Ska prova mot växellådan imorgon och säkerställa att allting passar. Kanske provar motorn i bilen snart till och med! smile

MrK
20 november 2008 · 407 Inlägg

här blir det premumering:D heheh fett bygge och diggar din sjua..

timnordlof
21 november 2008 · 798 Inlägg

MrK skrev:
här blir det premumering:D heheh fett bygge och diggar din sjua..

Hehe, tack ska du ha! smile

Mycket trafik i tråden nu, jag känner mig pressad att lägga upp lite nya bilder snart! wink

timnordlof
21 november 2008 · 798 Inlägg

Var nere en sväng ikväll och skarpade lite asfaltsmatta. Imorgon ska jag ta det på tanken = ingen varmluft, så det kommer ta sin lilla stund. För att inte tala om all underredesmassa som skall bort när bilen kommer upp på pallar!

Det blir en heldag i verkstaden imorgon med b.la. provning av motor+växellåda, uppallning, prova bakdel+skärmar och självklart ännu mer skrapande av asfaltsmatta... smile

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
21 november 2008 · 5 042 Inlägg

Muuums seeexigt!

C H E V R O L E T <3
LeLuke
21 november 2008 · 185 Inlägg

timnordlof skrev:
Var nere en sväng ikväll och skarpade lite asfaltsmatta. Imorgon ska jag ta det på tanken = ingen varmluft, så det kommer ta sin lilla stund. För att inte tala om all underredesmassa som skall bort när bilen kommer upp på pallar!

Det blir en heldag i verkstaden imorgon med b.la. provning av motor+växellåda, uppallning, prova bakdel+skärmar och självklart ännu mer skrapande av asfaltsmatta... smile

Ohh, kul att du kommer igång nu:) kul med motorn ocksåsmile Kanske inte roligaste detta med asfaltsmatta har jag förstått, men onödigt vikt såbig_smile

timnordlof
22 november 2008 · 798 Inlägg

Asfaltsmatta är segt och kletigt... Framför allt är det sjukt varmt när man har arbetslampa, varmluftspistol och cupévärmare samtidigt! wink

camaro67 Meister
22 november 2008 · 6 763 Inlägg

timnordlof skrev:
Var nere en sväng ikväll och skarpade lite asfaltsmatta. Imorgon ska jag ta det på tanken = ingen varmluft, så det kommer ta sin lilla stund. För att inte tala om all underredesmassa som skall bort när bilen kommer upp på pallar!

Det blir en heldag i verkstaden imorgon med b.la. provning av motor+växellåda, uppallning, prova bakdel+skärmar och självklart ännu mer skrapande av asfaltsmatta... smile

Ska du köra med orginaltanken?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
timnordlof
22 november 2008 · 798 Inlägg

camaro67 skrev:

timnordlof skrev:
Var nere en sväng ikväll och skarpade lite asfaltsmatta. Imorgon ska jag ta det på tanken = ingen varmluft, så det kommer ta sin lilla stund. För att inte tala om all underredesmassa som skall bort när bilen kommer upp på pallar!

Det blir en heldag i verkstaden imorgon med b.la. provning av motor+växellåda, uppallning, prova bakdel+skärmar och självklart ännu mer skrapande av asfaltsmatta... smile

Ska du köra med orginaltanken?

Jupp, originaltanken är liten, lågt placerad och dessutom i metall. Det är inte värt att köpa fuel-cell så jag kommer montera en 4 liters cache (catch) tank istället.

Nya motorn passade inte med den diffade lådan jag köpt. Det känns hopplöst att köpa en gammal Fiesta-låda och fixa till och därför kommer jag göra förmodligen mig av med både motorn och lådan. Det var ju bra så länge jag redan hade delarna så att säga, men nu lutar det därför åt att det kommer att hamna något helt annat än Ford under huven. Det finns liksom inte anledning att köra all-Ford när det ändå krävs massa jobb!

Allting går inte alltid enligt planerna, men det behöver ju inte alltid vara något dåligt. smile

camaro67 Meister
22 november 2008 · 6 763 Inlägg

timnordlof skrev:

camaro67 skrev:

timnordlof skrev:
Var nere en sväng ikväll och skarpade lite asfaltsmatta. Imorgon ska jag ta det på tanken = ingen varmluft, så det kommer ta sin lilla stund. För att inte tala om all underredesmassa som skall bort när bilen kommer upp på pallar!

Det blir en heldag i verkstaden imorgon med b.la. provning av motor+växellåda, uppallning, prova bakdel+skärmar och självklart ännu mer skrapande av asfaltsmatta... smile

Ska du köra med orginaltanken?

Jupp, originaltanken är liten, lågt placerad och dessutom i metall. Det är inte värt att köpa fuel-cell så jag kommer montera en 4 liters cache (catch) tank istället.

Nya motorn passade inte med den diffade lådan jag köpt. Det känns hopplöst att köpa en gammal Fiesta-låda och fixa till och därför kommer jag göra förmodligen mig av med både motorn och lådan. Det var ju bra så länge jag redan hade delarna så att säga, men nu lutar det därför åt att det kommer att hamna något helt annat än Ford under huven. Det finns liksom inte anledning att köra all-Ford när det ändå krävs massa jobb!

Allting går inte alltid enligt planerna, men det behöver ju inte alltid vara något dåligt. smile

Men hur är den tanken ur säkerhetssynpunkt då? Vad säger reglerna på bana? Tråkigt när saker inte passar som man har tänkt sig. Har du några tankar på vad de kan hamna för maskin i monstret annars?

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
_MaCCe_ Majestas
22 november 2008 · 1 319 Inlägg

Inget Tyskt!!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
timnordlof
22 november 2008 · 798 Inlägg

_MaCCe_ skrev:
Inget Tyskt!!

Det vet man aldrig! smile




Angående bränsletanken så är det inget problem vad jag vet. I många sammanhang värderas till och med originaltank som bättre över fuel-cells, just på grund av att den sitter ordentligt monterad och risken för läckage och liknande är mindre. Problemet med en fuel-cell blir i mitt fall att den blir monterat högre upp och att alla inte tål alkohol som jag kommer att ha i tanken, det finns liksom ingen anledning att ha den då skummet ändå måste bort. Dessutom är dessa SVINDYRA! För att få ha tanken inne i kupén behövs också diverse kåpor, skydd och höga krav på slangar osv...

Väldigt stökigt helt enkelt, originaltanken funkar fin fint med sina 30-40 liter som även borde innebära bra skvalpskydd. smile

timnordlof
23 november 2008 · 798 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507594_atsgqk.jpg
Kolfibercanards blir klockrent!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507595_gijg7f.jpg
Lite i taget, har fått bort lite asfaltsmatta i alla fall...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507596_zd3ckr.jpg
Bakdelen borta, det var väldigt lite skruvar måste jag säga! Totalt sex stycken bara...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507597_xg3mil.jpg
Reservhjulet borta. Här finns det jobb, var inte alls så fräsht undertill.... sad


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507598_dw9o0e.jpg
Nya bakdelen breddar lite! smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507600_co0bi7.jpg
Nya bakdelen. Där ska det kapas och göras plats för både diffusor och avgasrör.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507603_kzjj3a.jpg
Spegelplattor och kolfiberspeglar. Självklart ska plattorna hålborras på baksidan för att få bort lite extra vikt... wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507605_935tni.jpg
Den blir tillräckligt bred i alla fall!

LeLuke
23 november 2008 · 185 Inlägg

ohh harre min skapare, riktigt snyggt kommer det bli:D Ser ju ut som en aston martin:) Riktigt kul med bilduppdatering:D

nonno
23 november 2008 · 511 Inlägg

här blir det prenumerera på en gång.Lycka till med allt

?
timnordlof
23 november 2008 · 798 Inlägg

Haha, tack ska ni ha! smile Men Aston Martin var kanske lite att ta i? wink

Jag har skrapat lite mer idag, ca 4 kilo asfaltsmatta är borta i kupén. Har säkert 2-3 kilo kvar att skrapa. Det är faktiskt ganska kul, även om det är varmt... Provade även gälar på huven, självklart håller man sig inom "familjen Ford" och använder Ford Escort Turbo huvgälar. smile

terazzi
23 november 2008 ·

Fyfan vad najs den kommer bli big_smile

timnordlof
23 november 2008 · 798 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/507790_ot5x8j.jpg
Huvgälar från Escort Turbo passar bra tycker jag!

Här sitter likadana på originalbilen: http://www.modifiedstreetcars.com/car_i … o-1735.jpg men jag tycker nästan att det blev snyggare på Puman... smile


OBSERVERA att dessa skall fällas in, de ligger utanpå huven nu så "kanten" kommer ju inte synas sedan. Men det tror jag nog att de flesta förstår.

Senast redigerat av timnordlof (23 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang