3790
Sök

Konstigt ljud från bakaxlen på Volvo 740?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
Tjena allihopa!

Jag har en Volvo 740 GLT 16v -88 som har gått 36k mil.
Det kommer nåt konstigt ljud från bakaxlen på bilen när man drar på lite från tex. Ett rödljus.
Känns tom. som att bakaxlen sitter löst på högersidan, men det går inte att se något utifrån bilen.
Jag börjar fundera, med tanke på milen, att det är någon bussning som är slut. Men jag har inte en aning om vilken bussning det skulle va :?
Någon som vet vad det kan va eller kanske har samma problem??

Mvh Jocke

422 Inlägg
17 oktober 2008
stödlagret till kardanen kanske

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...

243 Inlägg
17 oktober 2008
stödlagret till kardan om det blir vid hårdare gaspådrag, märks även mer när det är folk i baksätet. kan även vara handbromsbackar om det nu hörs väldigt tydligt ifrån höger.

Designer.
1 260 Inlägg
18 oktober 2008
Låter det som om nån slår med en hammare på ett badkar (dunk dunk dunk) så kan det vara stödlagret till kardan, kostar 50-100kr på biltema har jag för mig. Hade samma problem på min gamla GL när det gick lite för bredd och hårt ut från snö till asfalt och fick fäste.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Stålverksarbetare
372 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Ofasen! Stödlager säger ni. Jaa, det låter faktiskt som att man slår med en hammare på ett badkar. Är det svårt att byta? Är det illa att köra med?
Tack för svaren! (snabbare och bättre svar här än på 740Klubben!) big_smile

The one and only
1 091 Inlägg
18 oktober 2008
Det är väll ändå stödlagergummit som är dåligt om det dunkar när man gasar på roll Nej det är inte speciellt avancerat o byta.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
Volvo Knugen skrev:
Det är väll ändå stödlagergummit som är dåligt om det dunkar när man gasar på roll Nej det är inte speciellt avancerat o byta.

Okey smile Säger inte mig så mycket ändå tongue Stödlager eller stödlagergummi. Vilket som så blir det till att försöka byta det ASAP då det låter rätt illa sad
Har du lust att skriva en lätt instruktion på hur man gör när man ska byta gummit? smile
Misstänker att man måste lossa kardanen från bakaxlen... Sen då?

474 Inlägg
18 oktober 2008
om stödlagret är dåligt så har jag för mig att du kan känna det genom att rycka upponer i kardanen, glappar den mycket så är det stödlagret

Volvo S60 2.5T AWD

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Jag har märkt att växellägena har ändrat sig :S
Typ som att lådan har flyttat på sig.
Och sen så tar avgassystemet i bakaxlen helt plötsligt plus att det känns verkligen som att bakaxlen rör på sig när man drar iväg... Jag börjar tror att det är lite värre än ett stödlager. sad
Senast redigerat av MazterX (19 oktober 2008)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Jag va precis på OK/Q8 och besökte deras gör-det-själv hall smile
Hissade upp bilen och fick då se vart som orsakat alla problemen! Ett växellådsfäste som är... Borta!
Fanns bara lite gummi rester kvar mellan växellådan och balken. (Undre balken som är under lådan)
Så nu blir det till att byta den och förhoppningsvis ha en fullt fungerande bil igen smile
Förresten, är det svårt att byta? tongue Tänkte palla upp famvagnen och sen trycka upp lådan med en domkraft och därefter förmodligen komma åt att byta fästet/bussningen. Någon som har gjort det förut? Tips?

En grej till, någon som vet hur man hittar en sån bussning eller vad man ska kalla det?
Har kollat både Mekonomen och Feltema, hittar inget allt till lådan hmm

EDIT: Det är denna gummigrejen jag menar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/15618/486396_hsyfs0.jpg
Bussning?

2 271 Inlägg
19 oktober 2008
MazterX skrev:
En grej till, någon som vet hur man hittar en sån bussning eller vad man ska kalla det?
Har kollat både Mekonomen och Feltema, hittar inget allt till lådan hmm

På volvo.

//tompa

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Mjo, det kunde jag listat ut med. Men jag har en aning om vad det heter/kallas.

21 761 Inlägg
19 oktober 2008
Heter "växellådskudde".

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Ahh, tack smile
Får rulla inom Volvo i morrn och köpa en sån då.

812 Inlägg
19 oktober 2008
både feltema och mekonomen har dom så du vet. köpa på volvo kan ja lova blir svin dyrt.

man lever bara en gång..

21 761 Inlägg
19 oktober 2008
På Mekonomen kallar de det för "växellådsfäste" såg jag nu, men växellådskudde är nog mer korrekt. Finns under kategorin "reservdelar" och sedan "motor".
Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2008)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Ahh, så fint smile
Misstänkte att de skulle bli rätt dyrt på Volvo...
Tack för hjälpen big_smile

2 271 Inlägg
19 oktober 2008
Volvo har niceprice på 2/7/900 modellerna.big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2008
vissa delar är fan billigare på volvo än på mekonomen tongue kamaxel givare till en 960 kostar 1200:- på mekonomen å 800 på volvo

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Stålverksarbetare
372 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Ofasen! Då kan jag ju trilla inom Volvo i morrn då jag ändå kommer va i närheten.
Tack tack smile

Sök