Värsting volvomotor utan turbo

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 december 2008 · 6 017 Inlägg

Mechanimal skrev:
Peugot/Renault/Volvo-sexan satt väl i DeLorean också om jag ej har fel?

ja tyvärr valde dom den motorn till den grymma bilen

Jonas
TurbOla Reservdansk
18 december 2008 · 6 271 Inlägg

Här kommer ett sugmotorrecept på 270hk.
https://www1.garaget.org/archive/25/24407/31767/31767-614486.jpg
2,7 l rallycrossmotor utan turbo.
B23 underdel borrad 1:a öd och planad
B230 turbo kolvar + kolvringar
Polerade å viktjustade b23 stakar
Ombyggd å balanserad b23 vev
2 st Weber 50
405 topp från antes motor- m 48/40 ventiler, planad å portad, dubbla ventilfjädrar
Unitec kam
Justerbart kamdrev
Växellåda orginal m47
Avgassystem 2,5"
Extraktor 3"
S80 fläkt
Redhot bränsle pump
Kingfilter

270 hk / 300 Nm

http://www.garaget.org/?car=31767

Senast redigerat av TurbOla (18 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xoff Volvo tönt... =)
18 december 2008 · 2 344 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

TurbOla skrev:

Bjornn skrev:
Vill rekomendera Volvo B280F PRV6 Deuvren. De är enligt min uppfattning den motor volvo andvänt som du kan få ut mest effekt ur utan turbo. Den är dessutom väldigt slitstark och tålig.
Den har andvänts i F1 med över 1000hk i och om du skulle ändra dej och vilja ha turbo klarar den även 2bars laddtryck.
Finns en del fördomar om denna motor, då den tidigare hette B27- B28. Men B280 är det inget fel på.

Vilka bilar satt den i?

760 88-90 hade B280E eller B280F bra mycket bättre än B27 o B28

men nej? snälla, har haft både B28E och B280F och jag tror ingan av dem pallar så mycket mer än orginaleffekten, långt ifrån några 1000hk, hehe...

å har dessutom en polare med B280E som har skurit sina lager 2ggr så skottsäker är inte ens B280, visst, betydligt bättre än sin föregångare men inget man trimmar...

ps. även lite årsmodell fel där, -88+ hade B280F (med katt) -87 hade B280E

Senast redigerat av Xoff (18 december 2008)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 december 2008 · 6 017 Inlägg

Xoff skrev:

Volvo__Mannen skrev:

TurbOla skrev:

Vilka bilar satt den i?

760 88-90 hade B280E eller B280F bra mycket bättre än B27 o B28

men nej? snälla, har haft både B28E och B280F och jag tror ingan av dem pallar så mycket mer än orginaleffekten, långt ifrån några 1000hk, hehe...

å har dessutom en polare med B280E som har skurit sina lager 2ggr så skottsäker är inte ens B280, visst, betydligt bättre än sin föregångare men inget man trimmar...

ps. även lite årsmodell fel där, -88+ hade B280F (med katt) -87 hade B280E

nej knappast en bil motor att trimma, men B280 är ju bättre än B27-28

Jonas
orange
18 december 2008 · 168 Inlägg

s50b32 bmw 6a med 321 sughästar orginal kan de inte vara något?

TurbOla Reservdansk
18 december 2008 · 6 271 Inlägg

orange skrev:
s50b32 bmw 6a med 321 sughästar orginal kan de inte vara något?

Är det en Volvo motor? Inte? Nå, då är det offtopic så det skriker om det! wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
H3dlund Med lem
18 december 2008 · 1 127 Inlägg

TurbOla skrev:
Här kommer ett sugmotorrecept på 270hk.

Vet att det finns en som heter Nicke Lindgren som har en ganska skön PV med 16V sugmotor på savarturbo:

http://medlem.spray.se/nikl/2.7L-16V.JPG

TOPP.

Stomme portad B234 16V.

* 35mm mekaniska tryckare.
* 38mm ventiler IN.
* 33mm ventiler UT.
* Ventilsäten i stål.
* Ventilfjädrar.
* Kamaxlar Köhler.                       ( Värden på den skulle vara kul att veta smile )
*Marin kamdrivning.
*Förgasare Weber 55.
*Prospark fördelarlös tändning.

BLOCK.

Blockämne B230.

* Kolvar 16V ROSS.
*Stålvev.
*Verdistakar.
*Vätskekyld oljekyare.

Motorn byggs av Gunnar Lundström.


285hk/6500RPM
340NM/6000RPM

Inte lite skön låda hade han heller. Sellholm MPG. big_smile DVS Sekventiell 5-växlad låda, rakskurna drev. Smakar det så kostar det ju också!


http://img2.putfile.com/main/5/14511415868.jpg  http://medlem.spray.se/nikl/Sellholm-MPG_1-small.JPG

Länk till tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;start=0

Ghost_Face
19 december 2008 · 517 Inlägg

TurbOla skrev:

Ghost_Face skrev:
Det är sånt här som förstör hela garaget-forumet! massa idioter som hi-jackar tråden genom att posta en massa skit som inte ens hör till ämnet. Stoppa en ny volvo v8 i en folkrace-bil... jo, tjena sad

Hur gick det Sporn? fick du någon klarhet över vilken motor/block du skulle utgå ifrån?

Du påstår helt enkelt att alla 240 är folk-race bilar?
Jag tror inte att killen med Yamaha/Volvo V8an använder den som folkracebil....
Han frågade ju om en värsting-volvomotor utan turbo, och V8an är Volvos starkaste sugmotor utan överladdning.

Jag förstår inte ditt problem med det?

Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

mrbuggy Entreprenör
19 december 2008 · 1 784 Inlägg

Xoff skrev:

Volvo__Mannen skrev:

TurbOla skrev:

Vilka bilar satt den i?

760 88-90 hade B280E eller B280F bra mycket bättre än B27 o B28

men nej? snälla, har haft både B28E och B280F och jag tror ingan av dem pallar så mycket mer än orginaleffekten, långt ifrån några 1000hk, hehe...

å har dessutom en polare med B280E som har skurit sina lager 2ggr så skottsäker är inte ens B280, visst, betydligt bättre än sin föregångare men inget man trimmar...

ps. även lite årsmodell fel där, -88+ hade B280F (med katt) -87 hade B280E

Min -88 hade en B280 E.. ang. inslag om dålig maskin. bara att titta på till salu annonserna hur många som inte toppackningen gått på eller skuren motor.. ;-)

mrbuggy Entreprenör
19 december 2008 · 1 784 Inlägg

Ghost_Face skrev:

TurbOla skrev:

Ghost_Face skrev:
Det är sånt här som förstör hela garaget-forumet! massa idioter som hi-jackar tråden genom att posta en massa skit som inte ens hör till ämnet. Stoppa en ny volvo v8 i en folkrace-bil... jo, tjena sad

Hur gick det Sporn? fick du någon klarhet över vilken motor/block du skulle utgå ifrån?

Du påstår helt enkelt att alla 240 är folk-race bilar?
Jag tror inte att killen med Yamaha/Volvo V8an använder den som folkracebil....
Han frågade ju om en värsting-volvomotor utan turbo, och V8an är Volvos starkaste sugmotor utan överladdning.

Jag förstår inte ditt problem med det?

Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Japp de e ju riktigt.. :-)

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 december 2008 · 10 427 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

Mechanimal skrev:
Peugot/Renault/Volvo-sexan satt väl i DeLorean också om jag ej har fel?

ja tyvärr valde dom den motorn till den grymma bilen

Saab var även inne på att köra den motorn från början i Saab 9000,
men Scanias motormontering i Södertälje bromsade pga att dom kände sig hotade wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rille0
19 december 2008 · 2 021 Inlägg

Bjornn skrev:
Hej,
Vill rekomendera Volvo B280F PRV6 Deuvren. De är enligt min uppfattning den motor volvo andvänt som du kan få ut mest effekt ur utan turbo. Den är dessutom väldigt slitstark och tålig.
Den har andvänts i F1 med över 1000hk i och om du skulle ändra dej och vilja ha turbo klarar den även 2bars laddtryck.
Finns en del fördomar om denna motor, då den tidigare hette B27- B28. Men B280 är det inget fel på.

eh...är inte de typ..världens sämsta motor?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
TurbOla Reservdansk
19 december 2008 · 6 271 Inlägg

Ghost_Face skrev:
Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Titta en gång till.
Det enda han har skrivit om syftet är:

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Det kan vara en folkracebil, eftersom han inte ska ha turbo.
Men det kan också vara en kille som är sugen på en trimmad sugmotor helt enkelt!

Du kan inte bara påstå att det är en folkracebil när det inte står det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
JockeRX7 KTM 660
19 december 2008 · 537 Inlägg

TurbOla skrev:

Ghost_Face skrev:
Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Titta en gång till.
Det enda han har skrivit om syftet är:

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Det kan vara en folkracebil, eftersom han inte ska ha turbo.
Men det kan också vara en kille som är sugen på en trimmad sugmotor helt enkelt!

Du kan inte bara påstå att det är en folkracebil när det inte står det. wink

Skrivet av Ts. "Utan överladdning överhuvudtaget, och det för att det inte är tillåtet i folkrace..
Och varför lägga ner så otroligt mycket pengar och energi på en folkracebil som ändå uppnår ett värde av 6500 kr frågar ni er?"

Som sagt läser man hela tråden så vet man också samtalsämnet

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
TurbOla Reservdansk
19 december 2008 · 6 271 Inlägg

JockeRX7 skrev:

TurbOla skrev:

Ghost_Face skrev:
Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Titta en gång till.
Det enda han har skrivit om syftet är:

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Det kan vara en folkracebil, eftersom han inte ska ha turbo.
Men det kan också vara en kille som är sugen på en trimmad sugmotor helt enkelt!

Du kan inte bara påstå att det är en folkracebil när det inte står det. wink

Skrivet av Ts. "Utan överladdning överhuvudtaget, och det för att det inte är tillåtet i folkrace..
Och varför lägga ner så otroligt mycket pengar och energi på en folkracebil som ändå uppnår ett värde av 6500 kr frågar ni er?"

Som sagt läser man hela tråden så vet man också samtalsämnet

Nu såg jag att han skrivit det längre ner, lade inte märke till att han skrivit en post till och med att han inte har någon avatar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
tias aka katten
19 december 2008 · 245 Inlägg

Börja med att handla ett "svartblock" hos SPM med största borret, fortsätt sedan med en vev med "lite" slag, vidare så en av hans toppar med dubblastift eller en evo-topp eller kanske 16v-topp med rolig/a kammar. Skippa webrar å tryck dit 4st keihin flatside fuggar modell stora, så har du en motor som jag "tror" kommer vara rätt rolig att köra

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
101CRX
19 december 2008 · 238 Inlägg

ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

TurbOla Reservdansk
19 december 2008 · 6 271 Inlägg

101CRX skrev:
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Men du har ju lågt vridmoment i en sugis jämfört med en turbo, det är väl inte kul?

Men en sexa borde ju vara lämpligast att använda sig av, vitsexan på 3 liter. wink

Senast redigerat av TurbOla (19 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
19 december 2008 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:

101CRX skrev:
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Men du har ju lågt vridmoment i en sugis jämfört med en turbo, det är väl inte kul?

Men en sexa borde ju vara lämpligast att använda sig av, vitsexan på 3 liter. wink

en sugis med ca 100hk/l är häftigare än överladdat.

men det är ju min personliga åsikt...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
101CRX
19 december 2008 · 238 Inlägg

TurbOla skrev:

101CRX skrev:
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Men du har ju lågt vridmoment i en sugis jämfört med en turbo, det är väl inte kul?

Men en sexa borde ju vara lämpligast att använda sig av, vitsexan på 3 liter. wink

tillräckligt att köra ifrån en turbo:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang