2477
Sök

Saab växellådor

1 079 Inlägg
24 oktober 2008
Bohlin skrev:
problemet är att folk kör som idioter... samt att dom inte växlar ner vid gaspådrag... för då utsätts lådorna för för mycket vrid..

sen är det inte hk som är farligt utan nm.

har kört saab med 320hk och 430nm i 6 månader och 2000mil nu utan problem.

Då borde alla motorstarkare bilar ha detta problemet, men det har de inte. Dvs Saab är inga höjdare på att göra vxl-lådor som tål effekt, originaleffekten kan de dock säkert palla.

302 Inlägg
24 oktober 2008
det har du rätt i syst3m men jag menar att man kan få dom att hålla för ganska mycket ändå..

sen problemet med saablådorna är att huset vrider sej och differential tar i aluminiumet... då brukar de bli ett hål i botten på lådan..  det är iaf en av svagheterna. det kanske finns fler?

man kan ´svetsa förstärkningar utvändigt på lådan så håller dom betydligt bättre...

men man ska nog plocka ur innehållet innan man börjar svetsa, och vara beredd på att huset kanske slår sej..

3 124 Inlägg
24 oktober 2008
Nja jag håller inte med er.

Halva nöjet med att ha en effektstark bil är att kunna nyttja effekten i kurvorna, att pressa 0-100 tider, att kunna gasa som fasen utan att - som de flesta Saab-ägare gör - behöva oroa sig för om grejorna håller eller inte.
Kom inte o gnäll om lite spinn på innerhjulet eller inte. Prylarna är byggda för att användas.
Jag har haft ett antal Saabar och därmed bytt ett antal lådor också wink

På min fabriksnya og9-3:a höll lådan på att ge sig efter ett par tusen mil med 2.0t motorn. Då kör jag såklart inte som en fullständig galning, det var en ren pendla till jobbet bil. Min 9000 bytte jag låda på trots att det var en 2.3i. Polarens 9000 Turbo bytte vi låda på 2 ggr på 2000 mil sen sålde han bilen och gav upp (visserligen satte vi dit beggade lådor men ändå).

Min Z3 M har nu rullat över 15.000 mil med mer än 100 sughästar/liter, den är en ren sommarbil och den smakar på rödvarv i princip varenda gång jag kör den... Finns inget roligare än att gasa på 70-vägar eller racerbanor! Jag behöver dessutom aldrig fundera på om det finns brunslock eller om mitt "innerhjul" spinner eller om jag gasar på för låga varv... Klart det är ingen racemaskin (0-100 på 5.4sek) men jmf med en Saab 9000 med chip är det en helt annan värld av hållbarhet iaf.
Jag har i stort sett bara bytt koppling under den bilens snart 10-åriga livsstil utöver olja, filter och däck.

Kom inte och säg att lådorna håller om man nu ska behöva ta så himla mycket hänsyn till allt hela tiden! De är tokveka och man kan undvika ras om man kör med huvudet, men även om man kör med huvudet är det en svag punkt i konstruktionen.
Senast redigerat av viccoA (24 oktober 2008)

Better than God \o/
1 886 Inlägg
24 oktober 2008
jorre83 skrev:
beror nog på att man sliter i växlarna samt för mycket ketchup effekt.

FEL! (Slita i växlar tål INGA lådor, ketchupeffekt är BRA för lådan)

snackcalahan skrev:
nej då är det inte så konstigt, men det är ju även lådorna som sitter i bilar utan turbo som brukar rasa ofta.

FEL! (Det beror iofs på föraren men det är i huvudsak turbobilar som vrider sönder lådan)

discokapten skrev:
Jag känner folk som har plockat ut 300++ ur saab 900OG (som väl har dom sämsta 5:växlade lådorna) och fortfarande kört stripp med orginallåda i säsong efter säson utan några problem.

Fel... (så länge du inte visa bevis så som papper från bromsbänk)

Bohlin skrev:
problemet är att folk kör som idioter... samt att dom inte växlar ner vid gaspådrag... för då utsätts lådorna för för mycket vrid..

sen är det inte hk som är farligt utan nm.

SANT!!!!!  <3  smile
Senast redigerat av MrTurbo (24 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
24 oktober 2008
motorfästena gjorda i mjukost lär ju inte vara en fördel heller...

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

582 Inlägg
24 oktober 2008
tror min låda håller på att ge upp Saab 9000 cse 2.3T låter ganska mycket när jag släpper på gasen typ vinande/raslande ljud.någon med samma fenomen? mvh/jes

hej

156 Inlägg
25 oktober 2008
Saab900Racing skrev:
Det kostar att ligga på topp, Har man inte råd så ska man inte hålla på wink

Prakt exempel på vad som är drygt att läsa i det här forumet, hoppas de va skrivet med glimten i ögat.

12 086 Inlägg
25 oktober 2008
Man får ju skillja på vlåda och vlåda, den som satt i deras gamla 900 är ju skitdålig, det är den ju känd för. Lådan som sitter i tex senare 9000 strular även den men håller bra mkt bättre, och för orginal ~250hk håller den oftast fint.

Stridis
80 Inlägg
25 oktober 2008
viccoA skrev:

Halva nöjet med att ha en effektstark bil är att kunna nyttja effekten i kurvorna, att pressa 0-100 tider, att kunna gasa som fasen utan att - som de flesta Saab-ägare gör - behöva oroa sig för om grejorna håller eller inte.
Kom inte o gnäll om lite spinn på innerhjulet eller inte. Prylarna är byggda för att användas.

På min fabriksnya og9-3:a höll lådan på att ge sig efter ett par tusen mil med 2.0t motorn. Då kör jag såklart inte som en fullständig galning, det var en ren pendla till jobbet bil. Min 9000 bytte jag låda på trots att det var en 2.3i. Polarens 9000 Turbo bytte vi låda på 2 ggr på 2000 mil sen sålde han bilen och gav upp (visserligen satte vi dit beggade lådor men ändå).

Min Z3 M har nu rullat över 15.000 mil med mer än 100 sughästar/liter, den är en ren sommarbil och den smakar på rödvarv i princip varenda gång jag kör den... Finns inget roligare än att gasa på 70-vägar eller racerbanor! Jag behöver dessutom aldrig fundera på om det finns brunslock eller om mitt "innerhjul" spinner eller om jag gasar på för låga varv... Klart det är ingen racemaskin (0-100 på 5.4sek) men jmf med en Saab 9000 med chip är det en helt annan värld av hållbarhet iaf.
Jag har i stort sett bara bytt koppling under den bilens snart 10-åriga livsstil utöver olja, filter och däck.

Kom inte och säg att lådorna håller om man nu ska behöva ta så himla mycket hänsyn till allt hela tiden! De är tokveka och man kan undvika ras om man kör med huvudet, men även om man kör med huvudet är det en svag punkt i konstruktionen.

Och hur mycket mer kostade din bil då.. det är väll självklart att dyrare bilar håller bättre (fast behöver väll kankse inte alltid vara så, men men..)

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig

Smålänning
7 887 Inlägg
25 oktober 2008
Jag har iaf bytt fler volvolådor än saablådor...

Vet inte vad som gälle de saabarna med tvärställd motor, men den gamla 900:orna gäller det att koppla riktigt och växla våldslöst... Alltså så man vet att växeln är i innan man släpper kopplingen. Då håller dom utmärkt.

Sen beror rasen också på att saabar brukar ha rätt mycket vrid på ganska låga varv... Sålänge man får up varvet på grejerna, t.ex har mycket ketchupeffekt så håller grejerna bättre...

Visst, saablådorna är kanske inte så "Foolproof" som en del andra, men kan man inte växla ordentligt kanske man ska köpa en automatare.. wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 oktober 2008
HAr haft en hel massa og900 å har bara rasat 1 låda å det va på en enkelförgasar 900 kör nu 900s ltt 91 har kört den bilen på 1,6 i ladd i nästan ett år laddar dock bara 0,7 nu (turbon e förmodligen lite sliten) å den lådan e som en dröm att växla bilen har gått ca 41600 mil skulle nästan vilja påsta att ingen saablåda e sämre en volvos m47

Sen e det väll ingen racinglåda dirket men att säga att den e skitdålig tycker jag e fel. Kan dock inte uttala mig om dom nyare lådorna ingen som helst erfarenhet av dom bilarna

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

3 124 Inlägg
25 oktober 2008
Svenning skrev:
viccoA skrev:

Och hur mycket mer kostade din bil då.. det är väll självklart att dyrare bilar håller bättre (fast behöver väll kankse inte alltid vara så, men men..)

Den kostade betydligt mindre 5 år gammal när jag köpte den än min og9-3 gjorde när jag köpte den iaf tongue

582 Inlägg
25 oktober 2008
Elda skrev:
jes skrev:
tror min låda håller på att ge upp Saab 9000 cse 2.3T låter ganska mycket när jag släpper på gasen typ vinande/raslande ljud.någon med samma fenomen? mvh/jes

jag har ett roligare problem.. bilen hoppar 3 gånger när du släppt gasen.. oavsett hur mjukt du gör det tongue

fyfan vad beror det på då?

hej

187 Inlägg
25 oktober 2008
Det är rätt intressant att nästan varje gång SAAB's växellådor kommer på tal, så är det någon SAAB vilde som kommer dragandes med helt ovidkommande saker som "Volvos lådor är inte bättre!" .. eller min personliga favorit "Växellådorna är inte dåliga, det är SAABs motorer som är för kraftfulla!"

Lådorna i de flesta nyare SAAB'ar är det inga fel på.
Att däremot likställa Volvos M56 med en 9000/900 låda är ett skämt.

500 Inlägg
25 oktober 2008
yesbox- skrev:
Du kan ju inte generalisera så... Klart att vissa volvo lådor är dåliga och precis som med saab. Men om vi kollar tex 850 lådan som alla framhjulsdrivna Volvos använder så är ju den bättre än den låda som saab använder.

Och vilken låda tänker du på då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 oktober 2008
JaggaChafen skrev:
HAr haft en hel massa og900 å har bara rasat 1 låda å det va på en enkelförgasar 900 kör nu 900s ltt 91 har kört den bilen på 1,6 i ladd i nästan ett år laddar dock bara 0,7 nu (turbon e förmodligen lite sliten) å den lådan e som en dröm att växla bilen har gått ca 41600 mil skulle nästan vilja påsta att ingen saablåda e sämre en volvos m47

Sen e det väll ingen racinglåda dirket men att säga att den e skitdålig tycker jag e fel. Kan dock inte uttala mig om dom nyare lådorna ingen som helst erfarenhet av dom bilarna

Men ingen Volvofantast vad jag vet, påstår att de gamla lådorna som satt i 245 och 745 är mirakulösa till att tåla effekt.

En annan femma om du hade menat M56-lådan. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

25 Inlägg
25 oktober 2008
Går inte att jämföra saab oc volvos växellådor...har provat båda och volvos håller 100 gånger bättre!

3 354 Inlägg
25 oktober 2008
Lite ot: kom o tänka på en sak kusinen sa som har stört mig lite, är inte helt insatt på saabs o volvos växellådor så jag e inte säker men delar inte de innandömet på senare årsmodeller? dumförklara mig inte bara, frågar man inte så lär man sig inte.
Senast redigerat av Seth (25 oktober 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 oktober 2008
TurbOla skrev:
JaggaChafen skrev:

Men ingen Volvofantast vad jag vet, påstår att de gamla lådorna som satt i 245 och 745 är mirakulösa till att tåla effekt.

En annan femma om du hade menat M56-lådan. wink

Ja m56 lådan e bra säkert mkt bättre än Saabs nyare lådor men grejen e den att Saab e "kända" för at ha dåliga lådor men det e inte volvo trots m47 som e en riktigt skitlåda

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 oktober 2008
twin_cam skrev:
Jag har iaf bytt fler volvolådor än saablådor...)

Samma här, det har inom familjen aldrig rasats en saablåda (då har pappa endå ALLTID kört saab, ofta trimmade) men en rasad 740låda... (den bilen var bland det slöaste ock tråkigaste jag någonsin kört) Och vi har haft bra mycket mer saabar än volvo

Så 740 lådorna är alltså bara skräp? roll
Senast redigerat av TenZer (25 oktober 2008)

Rock'n Roll

Sök