viccoA skrev:
Nja jag håller inte med er.Halva nöjet med att ha en effektstark bil är att kunna nyttja effekten i kurvorna, att pressa 0-100 tider, att kunna gasa som fasen utan att - som de flesta Saab-ägare gör - behöva oroa sig för om grejorna håller eller inte.
Kom inte o gnäll om lite spinn på innerhjulet eller inte. Prylarna är byggda för att användas.
Jag har haft ett antal Saabar och därmed bytt ett antal lådor också

På min fabriksnya og9-3:a höll lådan på att ge sig efter ett par tusen mil med 2.0t motorn. Då kör jag såklart inte som en fullständig galning, det var en ren pendla till jobbet bil. Min 9000 bytte jag låda på trots att det var en 2.3i. Polarens 9000 Turbo bytte vi låda på 2 ggr på 2000 mil sen sålde han bilen och gav upp (visserligen satte vi dit beggade lådor men ändå).
Min Z3 M har nu rullat över 15.000 mil med mer än 100 sughästar/liter, den är en ren sommarbil och den smakar på rödvarv i princip varenda gång jag kör den... Finns inget roligare än att gasa på 70-vägar eller racerbanor! Jag behöver dessutom aldrig fundera på om det finns brunslock eller om mitt "innerhjul" spinner eller om jag gasar på för låga varv... Klart det är ingen racemaskin (0-100 på 5.4sek) men
jmf med en Saab 9000 med chip är det en helt annan värld av hållbarhet iaf.
Jag har i stort sett bara bytt koppling under den bilens snart 10-åriga livsstil utöver olja, filter och däck.
Kom inte och säg att lådorna håller om man nu ska behöva ta så himla mycket hänsyn till allt hela tiden! De är tokveka och man kan undvika ras om man kör med huvudet, men även om man kör med huvudet är det en svag punkt i konstruktionen.