3566
Sök

bränner XENON strålkastare?

33 Inlägg
29 oktober 2008
#21
Lite segt att man inte får ha så stark färg man vill:( Hade funderat på 12000k ja med. Fast får väl nöja mig med 8000k. Ni har rätt i det ni säger med nivåreglering och högtrycksspoling. Men att det att det ska behöva vara orginal har jag aldrig hört nåt om. Att sätta xenon i dimljuset är förbjudet. Fast sen hur mycket tid polisen lägger på att stoppa alla med xenonlysen för att kontrollera det återstår ju att se.


7 281 Inlägg
29 oktober 2008
#22
NeAc skrev:
Lite segt att man inte får ha så stark färg man vill:( Hade funderat på 12000k ja med. Fast får väl nöja mig med 8000k. Ni har rätt i det ni säger med nivåreglering och högtrycksspoling. Men att det att det ska behöva vara orginal har jag aldrig hört nåt om. Att sätta xenon i dimljuset är förbjudet. Fast sen hur mycket tid polisen lägger på att stoppa alla med xenonlysen för att kontrollera det återstår ju att se.

Varför vill du ha 12.000 k?


Olika
907 Inlägg
29 oktober 2008
#23
NeAc skrev:
Lite segt att man inte får ha så stark färg man vill:( Hade funderat på 12000k ja med. Fast får väl nöja mig med 8000k. Ni har rätt i det ni säger med nivåreglering och högtrycksspoling. Men att det att det ska behöva vara orginal har jag aldrig hört nåt om. Att sätta xenon i dimljuset är förbjudet. Fast sen hur mycket tid polisen lägger på att stoppa alla med xenonlysen för att kontrollera det återstår ju att se.

Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Mvh
Fredrik

I brist på annat :)
526 Inlägg
29 oktober 2008
#24
jag funderade också på 12000K när jag skulle köpa xenon till dimljuset men efter lite påtryckning från folk på garaget så blev det att gå ner ett par grader så slutade med 8000K och jag är riktigt nöjd med dem. Så rekommenderar dig också att tänka till om vad du egentligen vill ha.

Här är en bild som tydligare lyfter fram färgtonen:
http://vvme.com/imgs/bulb_color.gif

12000K blir lite mer lila än vad den blir blå. Rekommenderar som sagt inget över 10000K då det inte ser speciellt snyggt ut i mina ögon iaf.

fredriq skrev:
Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Det står ingenstans att man inte får ha xenon i dimljuset men där emot så får du förtydligat vilka öppettider besiktningen har eftersom du åker på ombesiktning om du har xenon i dimljusen. Men farbror blå kan inte annat än gnälla lite på dig.
Senast redigerat av nuffe (29 oktober 2008)

2 072 Inlägg
29 oktober 2008
Trådstartare
#25
nuffe skrev:
jag funderade också på 12000K när jag skulle köpa xenon till dimljuset men efter lite påtryckning från folk på garaget så blev det att gå ner ett par grader så slutade med 8000K och jag är riktigt nöjd med dem. Så rekommenderar dig också att tänka till om vad du egentligen vill ha.

Här är en bild som tydligare lyfter fram färgtonen:
http://vvme.com/imgs/bulb_color.gif

12000K blir lite mer lila än vad den blir blå. Rekommenderar som sagt inget över 10000K då det inte ser speciellt snyggt ut i mina ögon iaf.

fredriq skrev:
Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Det står ingenstans att man inte får ha xenon i dimljuset men där emot så får du förtydligat vilka öppettider besiktningen har eftersom du åker på ombesiktning om du har xenon i dimljusen. Men farbror blå kan inte annat än gnälla lite på dig.

ja 6000 eller 8000 e finast tycker jag me nu big_smile

Sandzoo i da house

33 Inlägg
30 oktober 2008
#26
Brains skrev:
NeAc skrev:
Lite segt att man inte får ha så stark färg man vill:( Hade funderat på 12000k ja med. Fast får väl nöja mig med 8000k. Ni har rätt i det ni säger med nivåreglering och högtrycksspoling. Men att det att det ska behöva vara orginal har jag aldrig hört nåt om. Att sätta xenon i dimljuset är förbjudet. Fast sen hur mycket tid polisen lägger på att stoppa alla med xenonlysen för att kontrollera det återstår ju att se.

Varför vill du ha 12.000 k?

Tyckte det hade varit snygg. Fast där väcker väl för stor uppmärksamhet så jag ska nog bara ha 6000k.


BMW fantast
1 172 Inlägg
30 oktober 2008
#27
tycker 7000 k är snyggast... vitare kan man inte få vad jag har sett... kollar på CCFL ringar till angeleyes... 7000 k heter bright white där... svin snyggt
http://195.149.144.149/images/76/7685189668.jpg

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

33 Inlägg
30 oktober 2008
#28
fredriq skrev:
NeAc skrev:
Lite segt att man inte får ha så stark färg man vill:( Hade funderat på 12000k ja med. Fast får väl nöja mig med 8000k. Ni har rätt i det ni säger med nivåreglering och högtrycksspoling. Men att det att det ska behöva vara orginal har jag aldrig hört nåt om. Att sätta xenon i dimljuset är förbjudet. Fast sen hur mycket tid polisen lägger på att stoppa alla med xenonlysen för att kontrollera det återstår ju att se.

Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus. / Det står på xenonkungen.se  Fast det verkar som att man får ha xenon HID så jag hade bara delvis rätt.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 oktober 2008
#29
NeAc skrev:
fredriq skrev:
NeAc skrev:
Lite segt att man inte får ha så stark färg man vill:( Hade funderat på 12000k ja med. Fast får väl nöja mig med 8000k. Ni har rätt i det ni säger med nivåreglering och högtrycksspoling. Men att det att det ska behöva vara orginal har jag aldrig hört nåt om. Att sätta xenon i dimljuset är förbjudet. Fast sen hur mycket tid polisen lägger på att stoppa alla med xenonlysen för att kontrollera det återstår ju att se.

Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus. / Det står på xenonkungen.se  Fast det verkar som att man får ha xenon HID så jag hade bara delvis rätt.

Lugna ner dig lite nu, Xenon HID och Xenon är samma sak men med olika namn. Det beror bara på hur pass lat den som skriver är för all xenon är HID (High Intensity Discharge) och är det inte HID är det inte xenon wink

Dimljusen faller under kategorin extralysen enligt lag och rätt så det bör vara lugnt med xenon där och om besiktningen skulle gnälla är det bara att plocka bort lamporna ur dimljusen då BP skiter fullständigt i om dimljusen funkar (inte helt 100% säker men dom flesta säger iaf det).

Svensk bilprovning finns inte, det heter Bilprovningen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

865 Inlägg
30 oktober 2008
#30
TBOC_Razor skrev:
NeAc skrev:
fredriq skrev:

Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus. / Det står på xenonkungen.se  Fast det verkar som att man får ha xenon HID så jag hade bara delvis rätt.

Lugna ner dig lite nu, Xenon HID och Xenon är samma sak men med olika namn. Det beror bara på hur pass lat den som skriver är för all xenon är HID (High Intensity Discharge) och är det inte HID är det inte xenon wink

Dimljusen faller under kategorin extralysen enligt lag och rätt så det bör vara lugnt med xenon där och om besiktningen skulle gnälla är det bara att plocka bort lamporna ur dimljusen då BP skiter fullständigt i om dimljusen funkar (inte helt 100% säker men dom flesta säger iaf det).

Svensk bilprovning finns inte, det heter Bilprovningen wink

Håller med TBOC_Razor... Som jag minns och sj lärt så finns det ingen lag som säger att man måste ha dimljus fram endast bak då betyder de ju som han skriver att dimljusen e i kategorin extra lysen och extra ljus får man ha xenon det fick man även ha i heljuset...


730 Inlägg
30 oktober 2008
#31
Men sen finns det väl en lag som säger " det som sitter på fordonet skall fungera " ? eller är jag helt ute och cyklar nu igen ? ?
men sen som ni säger så går ju dimljus under extra ljus och då ska de på ren svenska ge f*n i det wink

Fölkesberg Racing =)

Skogskonsult
214 Inlägg
31 oktober 2008
#32
Men vem kopplar dim till helljus? annars blir de ju olaglig iaf.

2 072 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#33
Shallie skrev:
Men sen finns det väl en lag som säger " det som sitter på fordonet skall fungera " ? eller är jag helt ute och cyklar nu igen ? ?
men sen som ni säger så går ju dimljus under extra ljus och då ska de på ren svenska ge f*n i det wink

håller me dej

Sandzoo i da house

33 Inlägg
31 oktober 2008
#34
Jag vet bara vad jag läst, och sen hur man tolkar det är upp till var och en. Jag tänkter iaf inte lägga 1000 spänn på att konvertara dim och sen man åker på det. Fast halvlyset är på gwink


Hamster
817 Inlägg
31 oktober 2008
#35
Håller med TBOC_Razor... Som jag minns och sj lärt så finns det ingen lag som säger att man måste ha dimljus fram endast bak då betyder de ju som han skriver att dimljusen e i kategorin extra lysen och extra ljus får man ha xenon det fick man även ha i heljuset...

Ingen lag på att ha dimljus bak! smile


Eliminator
1 441 Inlägg
31 oktober 2008
#36
TBOC_Razor skrev:
NeAc skrev:
fredriq skrev:

Vart står det i lagtexten att det är förbjudet att xenonkonvertera dimljuset?
Hänvisa gärna till det aktuella stycket.

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus. / Det står på xenonkungen.se  Fast det verkar som att man får ha xenon HID så jag hade bara delvis rätt.

Lugna ner dig lite nu, Xenon HID och Xenon är samma sak men med olika namn. Det beror bara på hur pass lat den som skriver är för all xenon är HID (High Intensity Discharge) och är det inte HID är det inte xenon wink

Dimljusen faller under kategorin extralysen enligt lag och rätt så det bör vara lugnt med xenon där och om besiktningen skulle gnälla är det bara att plocka bort lamporna ur dimljusen då BP skiter fullständigt i om dimljusen funkar (inte helt 100% säker men dom flesta säger iaf det).

Svensk bilprovning finns inte, det heter Bilprovningen wink

Dimljus kan aldrig klassas som extraljus om det går att tända samtidigt som halvljus!

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 april 2009
#37
Sokrates skrev:
TBOC_Razor skrev:
NeAc skrev:

Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus. / Det står på xenonkungen.se  Fast det verkar som att man får ha xenon HID så jag hade bara delvis rätt.

Lugna ner dig lite nu, Xenon HID och Xenon är samma sak men med olika namn. Det beror bara på hur pass lat den som skriver är för all xenon är HID (High Intensity Discharge) och är det inte HID är det inte xenon wink

Dimljusen faller under kategorin extralysen enligt lag och rätt så det bör vara lugnt med xenon där och om besiktningen skulle gnälla är det bara att plocka bort lamporna ur dimljusen då BP skiter fullständigt i om dimljusen funkar (inte helt 100% säker men dom flesta säger iaf det).

Svensk bilprovning finns inte, det heter Bilprovningen wink

Dimljus kan aldrig klassas som extraljus om det går att tända samtidigt som halvljus!

/Tommy.

Tur då att mina dimljus är spärrade i styrdonet så att man bara kan ha dom på om helljuset är tänt wink


Och ja, jag vet att det är en gammal tråd men jag kände att jag ville svara på detta då många 9-5:or har denna spärren.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 072 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#38
TBOC_Razor skrev:
Sokrates skrev:
TBOC_Razor skrev:

Lugna ner dig lite nu, Xenon HID och Xenon är samma sak men med olika namn. Det beror bara på hur pass lat den som skriver är för all xenon är HID (High Intensity Discharge) och är det inte HID är det inte xenon wink

Dimljusen faller under kategorin extralysen enligt lag och rätt så det bör vara lugnt med xenon där och om besiktningen skulle gnälla är det bara att plocka bort lamporna ur dimljusen då BP skiter fullständigt i om dimljusen funkar (inte helt 100% säker men dom flesta säger iaf det).

Svensk bilprovning finns inte, det heter Bilprovningen wink

Dimljus kan aldrig klassas som extraljus om det går att tända samtidigt som halvljus!

/Tommy.

Tur då att mina dimljus är spärrade i styrdonet så att man bara kan ha dom på om helljuset är tänt wink


Och ja, jag vet att det är en gammal tråd men jag kände att jag ville svara på detta då många 9-5:or har denna spärren.

håller me dej är många bilar som har det wink trådar är aldrig gammla wink

Sandzoo i da house

573 Inlägg
28 april 2009
#39
gammal tråd med massa fakta fel.

Sant om xenon:
dom är kallare än halogen.

Falskt om xenon i denna tråd:
Färgtempen anges i kelvin, och högre färgtemp ger varmare lampor, dock är det bara i gasen så de spelar ingen roll.
4300k är INTE det vitaste, det är varmvitt och kan uppfattas som gulaktigt, däremot 5000k är kallvit utan blåa inslag, altså en helvit färgtemp, 6000k är sk"diamondwhite" en kallblå färg med blå inslag.
Styrkan blir svagare vid högre färgtemp. inget annat...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

2 072 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#40
Miramithe skrev:
gammal tråd med massa fakta fel.

Sant om xenon:
dom är kallare än halogen.

Falskt om xenon i denna tråd:
Färgtempen anges i kelvin, och högre färgtemp ger varmare lampor, dock är det bara i gasen så de spelar ingen roll.
4300k är INTE det vitaste, det är varmvitt och kan uppfattas som gulaktigt, däremot 5000k är kallvit utan blåa inslag, altså en helvit färgtemp, 6000k är sk"diamondwhite" en kallblå färg med blå inslag.
Styrkan blir svagare vid högre färgtemp. inget annat...

ok.. men vilken är att rekomendera? för bästa ljuseffekt..

Sandzoo i da house


Sök