Bästa märke på bilbas?

Rickard-v
29 oktober 2008 · 2 665 Inlägg

drazen_gti du säger att infinity låter renare men kicker är bättre bla bla bla.
Hur menar du då. Att den basen låter renare är ju precis det som säger att den är bättre än kicker.
På vilket sätt är en bas bättre än en som låter renare? snyggare färg??

JBL har byggt högtalare väldigt länge. Ni har säker hört många jbl när ni varit på bio eller konsert.

Men att säga att den ena är bättre än den annan kan man nog bara göra om man har båda 2 framför sig och kan koppla in den ena sedan den andra och jämföra.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Slayerkiller
29 oktober 2008 · 109 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Slayerkiller skrev:

pattilatti2 skrev:
skulle välja dom flesta märkena vi föreslagit här framför jbl,infinity..

Okej...av vilken anledning?

för att jag hört både jbl basar o haft dom,infinity har ja hört me,
dls hadde jag hinnan de jag har nu hertzbasar,
DLS låter mkt bra o du kan spela dom högt. hertz e i sin egen klass..

skulle även hellre satsa på pioneers basar framför jbl/infinity..
men smaken är som baken..

Jaha..okaj
För en vecka sen va jag inne i en affär som hade massa olika märken på bilbasar och bilhögtalare. Va där med farsan...och pratade med en expert inom ljud...och det han sa va ungefär: "När man är i din ålder (19) så brukar dom flesta vilja ha MDS och Kicker, men när man är i min och din pappas ålder så vill man ha finlir grejer, JBL och Infinity"

Och det låter logiskt i mina öron. JBL och Infinity har funnits sedan 60-talet, så det vore ju väldigt konstigt att några andra märken skulle låta bättre som bara har funnits i några år. Och med "bättre" så menar jag just kvaliten på ljudet.

Audi S3 "Sportback" (2009)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

Slayerkiller skrev:

pattilatti2 skrev:

Slayerkiller skrev:

Okej...av vilken anledning?

för att jag hört både jbl basar o haft dom,infinity har ja hört me,
dls hadde jag hinnan de jag har nu hertzbasar,
DLS låter mkt bra o du kan spela dom högt. hertz e i sin egen klass..

skulle även hellre satsa på pioneers basar framför jbl/infinity..
men smaken är som baken..

Jaha..okaj
För en vecka sen va jag inne i en affär som hade massa olika märken på bilbasar och bilhögtalare. Va där med farsan...och pratade med en expert inom ljud...och det han sa va ungefär: "När man är i din ålder (19) så brukar dom flesta vilja ha MDS och Kicker, men när man är i min och din pappas ålder så vill man ha finlir grejer, JBL och Infinity"

Och det låter logiskt i mina öron. JBL och Infinity har funnits sedan 60-talet, så det vore ju väldigt konstigt att några andra märken skulle låta bättre som bara har funnits i några år. Och med "bättre" så menar jag just kvaliten på ljudet.

haha,okejj..som o säga att tex volvo e den bästa bilen för dom funnits längre än tex en koenigsen..
dum jämförelse men sann..
kör du på jbl elr infinity,kanske just dom 2 märkena som fanns där sku gissa på brl...
ser varken jbl elr infinity på väljuds elr nå tävlingar alls nu mesta dels ,dls pioneer D.D som regerar..groundzero
säger inte att de är skit men de finns mkt bättre...både för högljud o finlir...

Slayerkiller
29 oktober 2008 · 109 Inlägg

Mm okej. Men kommer nog ändå satsa på att köpa JBL eller infinity, tror att man knappast blir besviken på deras grejer. Vet dock inte hur vassa dom e på just billjud och bilbasar, men inom hemmabio-högtalare så är dom riktigt grymma!

Dom basarna jag är intresserad av mest är bl a dom här:

http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1252

http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1252

http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1252

Audi S3 "Sportback" (2009)
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

Slayerkiller skrev:
Mm okej. Men kommer nog ändå satsa på att köpa JBL eller infinity, tror att man knappast blir besviken på deras grejer. Vet dock inte hur vassa dom e på just billjud och bilbasar, men inom hemmabio-högtalare så är dom riktigt grymma!

Dom basarna jag är intresserad av mest är bl a dom här:

http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1252

http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1252

http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1252

hade nog satsat på å bygga lådan själv om du vill ha finlir så du får den avstämd som du vill ha den osv

Newbie
29 oktober 2008 · 94 Inlägg

jag tror inte du blir besviken med nått av dom märkena som de lite erfarnare killarna rekomenderat smile Men varför är det ingen dom dragit upp Alpine tex? ska inte dom spela snyggt och bra? och ligger ju i prisklassen?

Lär mig allt du kan
arnold_85
29 oktober 2008 · 31 Inlägg

Kolla in basen som jag har i min 9000!!! mac audio maximus referens...spelar hur snyggt som helst!!! hur högt som helst...å riktigt riktigt hårt.. att den sedan bara kostar 3495 gör inte saken sämre.

Har i ljudtest jämförts med jl audios 13W7 med nästan oavgjort resultat..jl audion hade mer att ge på topp.

För information om mac audio  Gå in på NARDIK.se

MVH christoffer

Slayerkiller
29 oktober 2008 · 109 Inlägg

Newbie skrev:
jag tror inte du blir besviken med nått av dom märkena som de lite erfarnare killarna rekomenderat smile Men varför är det ingen dom dragit upp Alpine tex? ska inte dom spela snyggt och bra? och ligger ju i prisklassen?

På basar vet jag inte om Alpine, men har en 6 år gammal bilstereo från Alpine som spelar otroligt jävla fint och klart! Dessvärre va jag tvungen att köpa ny, Alpine hade problem att med spela upp mp3-låtar eftersom det inte fanns då =/ jävligt synd att en sån fin bilstereo inte kommer till användning längre =/ men har en minst lika bra nu, Pioneer DEH-P88RS-II

Audi S3 "Sportback" (2009)
Lardi SQ
29 oktober 2008 · 1 343 Inlägg

att diskutera vad som är "bäst" kan man nog göra i all oändlighet!

Ljudnörd!
ROE
29 oktober 2008 · 336 Inlägg

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

Beror på vad du ska lyssna på för musik eller vad su ska göra?

//
Roe
micke7406
29 oktober 2008 · 1 400 Inlägg

Newbie skrev:
jag tror inte du blir besviken med nått av dom märkena som de lite erfarnare killarna rekomenderat smile Men varför är det ingen dom dragit upp Alpine tex? ska inte dom spela snyggt och bra? och ligger ju i prisklassen?

Alpines basar är mera åt party hållet men jäklar vad roliga

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

arnold_85 skrev:
Kolla in basen som jag har i min 9000!!! mac audio maximus referens...spelar hur snyggt som helst!!! hur högt som helst...å riktigt riktigt hårt.. att den sedan bara kostar 3495 gör inte saken sämre.

Har i ljudtest jämförts med jl audios 13W7 med nästan oavgjort resultat..jl audion hade mer att ge på topp.

För information om mac audio  Gå in på NARDIK.se

MVH christoffer

jasså är dom bra kikat lite på dom men aldrig lyssnat. går dom å jämföra med kicker l7 osv? 1000 kr i skillnad men

thulle1
29 oktober 2008 · 733 Inlägg

Phille_flow skrev:

thulle1 skrev:

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

Kicker kostar pengar om du ska ha deras fina saker... man kan absolut inte jämföra mds, gas och magnat med kicker... med tanke på att mds och magnat är skräp...kicker håller högre standard tror jag nog många håller med om och låter bra.
Kicker fina/dyra produkter.... Ganska lustigt att jämföra Kicker med 3 billiga märken..
och sen mullrigt ljud? det beror på hur man bygger upp ljudet lådan och avstämningen. Jämför definitivt inte mds med kicker.. Lyssna ex. på en Kicker L7 12" när den får runt 750 wrms, då spelar den på riktigt fint

M.v.h. Emil

Ööö magnats adr basar deras rx steg och new edge framsystem är väl inte skit har ju vunnit massa tester osv det är ju tyskt å tyskar brukar ju göra bra "skit" sen är ju magnat syskon med phase linear, heco, macaudio  och många andra kvalitets märken. och på stegen är ju typ alltid THDn väldigt låg. magnat är verkligen inte skit visst ingång serierna kanske inte är heffa men så är de ju med alla märken

magnats billigare basar ock steg är skräp, låter piss, men däremot kicker funkar trots du tar det billigaste..

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
thulle1
29 oktober 2008 · 733 Inlägg

Rickard-v skrev:
drazen_gti du säger att infinity låter renare men kicker är bättre bla bla bla.
Hur menar du då. Att den basen låter renare är ju precis det som säger att den är bättre än kicker.
På vilket sätt är en bas bättre än en som låter renare? snyggare färg??

JBL har byggt högtalare väldigt länge. Ni har säker hört många jbl när ni varit på bio eller konsert.

Men att säga att den ena är bättre än den annan kan man nog bara göra om man har båda 2 framför sig och kan koppla in den ena sedan den andra och jämföra.

han vill kanske ha lite mer tryck och då blir det Kicker framför jbl o infinity... Kickers basar ser dessutom bra ut också, basarna ska inte bara spela bra/högt de ska se snygga ut också annars vill man inte betala för det.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
dbjanoz
29 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

Infinity helt klart!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
micke7406
29 oktober 2008 · 1 400 Inlägg

Men herregud människa. Åk till en återförsäljare och lyssna på dom olika alternativen.
Ingen på denna jord vet vad du tycker är,låter bäst.
Detta kan diskuteras i evigheter.Nästan alla har olika uppfattningar om vad som är bra och dåligt.
I slutänden så beror det mesta på installationen.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

thulle1 skrev:

Phille_flow skrev:

thulle1 skrev:

Kicker kostar pengar om du ska ha deras fina saker... man kan absolut inte jämföra mds, gas och magnat med kicker... med tanke på att mds och magnat är skräp...kicker håller högre standard tror jag nog många håller med om och låter bra.
Kicker fina/dyra produkter.... Ganska lustigt att jämföra Kicker med 3 billiga märken..
och sen mullrigt ljud? det beror på hur man bygger upp ljudet lådan och avstämningen. Jämför definitivt inte mds med kicker.. Lyssna ex. på en Kicker L7 12" när den får runt 750 wrms, då spelar den på riktigt fint

M.v.h. Emil

Ööö magnats adr basar deras rx steg och new edge framsystem är väl inte skit har ju vunnit massa tester osv det är ju tyskt å tyskar brukar ju göra bra "skit" sen är ju magnat syskon med phase linear, heco, macaudio  och många andra kvalitets märken. och på stegen är ju typ alltid THDn väldigt låg. magnat är verkligen inte skit visst ingång serierna kanske inte är heffa men så är de ju med alla märken

magnats billigare basar ock steg är skräp, låter piss, men däremot kicker funkar trots du tar det billigaste..

M.v.h. Emil

ok att dom ALLRA billigaste högtalar serierna inte är bra men dåm kostar dom ju inte mer än en påse godis heller. förstår inte hur du kan säga att stegen är skräp deras billigaste serie edition THD <0.08 finns väl inte jätte många steg i den prisklassen som har den specen och 4x55 rms 4 ohm är väl inte skit kasst. jag kan ju förstå om DU själv inte tycker om magnat men det är ju för fan inte skräp

thulle1
29 oktober 2008 · 733 Inlägg

Phille_flow skrev:

thulle1 skrev:

Phille_flow skrev:

Ööö magnats adr basar deras rx steg och new edge framsystem är väl inte skit har ju vunnit massa tester osv det är ju tyskt å tyskar brukar ju göra bra "skit" sen är ju magnat syskon med phase linear, heco, macaudio  och många andra kvalitets märken. och på stegen är ju typ alltid THDn väldigt låg. magnat är verkligen inte skit visst ingång serierna kanske inte är heffa men så är de ju med alla märken

magnats billigare basar ock steg är skräp, låter piss, men däremot kicker funkar trots du tar det billigaste..

M.v.h. Emil

ok att dom ALLRA billigaste högtalar serierna inte är bra men dåm kostar dom ju inte mer än en påse godis heller. förstår inte hur du kan säga att stegen är skräp deras billigaste serie edition THD <0.08 finns väl inte jätte många steg i den prisklassen som har den specen och 4x55 rms 4 ohm är väl inte skit kasst. jag kan ju förstå om DU själv inte tycker om magnat men det är ju för fan inte skräp

Jag använder hellre mds eller proson framför magnat, men det är ju min åsikt :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

thulle1 skrev:

Phille_flow skrev:

thulle1 skrev:

magnats billigare basar ock steg är skräp, låter piss, men däremot kicker funkar trots du tar det billigaste..

M.v.h. Emil

ok att dom ALLRA billigaste högtalar serierna inte är bra men dåm kostar dom ju inte mer än en påse godis heller. förstår inte hur du kan säga att stegen är skräp deras billigaste serie edition THD <0.08 finns väl inte jätte många steg i den prisklassen som har den specen och 4x55 rms 4 ohm är väl inte skit kasst. jag kan ju förstå om DU själv inte tycker om magnat men det är ju för fan inte skräp

Jag använder hellre mds eller proson framför magnat, men det är ju min åsikt :p

M.v.h. Emil

Hehe gör du så byta solo x:en mot en proson 10a då lr?:p

WCC Avstängd
29 oktober 2008 · 41 Inlägg

Jackhammer!  :d

Yngst på Garaget ?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang