Värt att slänga på portat,planad topp med vx3kam på en b230f ?

tobbe_o Mekaniker
23 december 2008 · 48 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Du menar VX3-kam?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, är osäker på om det är VX eller VX3 kam i de motorerna. Hade stenkoll för sådär en 6-7år sen men man glömmer.

Men roligare än de du har nu blir det i vilket fall.

Team Chevy740
Volvo V70R (1998)
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 678 Inlägg

Men jag vet att det sitter VX3-kam och 531 topp i dom tongue Är dom lätt att få tag i? Är det värt att porta och plana toppen, eller räcker det bara att lägga dit dom?

Edit: Det är 116 hk på b230F och det dära trimmet ( 531 + vx3) ger 20 hk. Då borde det bli 136 hk ( B230FB) Men vissa säjer att B230FB har 131 hk.

Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)

beemern .......
23 december 2008 · 2 655 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Men jag vet att det sitter VX3-kam och 531 topp i dom tongue Är dom lätt att få tag i? Är det värt att porta och plana toppen, eller räcker det bara att lägga dit dom?

Edit: Det är 116 hk på b230F och det dära trimmet ( 531 + vx3) ger 20 hk. Då borde det bli 136 hk ( B230FB) Men vissa säjer att B230FB har 131 hk.

tycker du gör som någon nämde att du fixar fram en 16v topp och monterar iställe, kamrem från en viss modell ford och ändra lite me kamdreven sen har du typ samma hk som i en vanlig 16v motor, sen kan du ju montera lite värre grejer på de efteråt.

Tottis_vbg
23 december 2008 ·

det gör klart skillnad. om toppen e planad mycket får man ändra kamdrevet lite men ställer man vx3-kammen i noll så har du bättre drag i hela registret jämfört med en std M-kam, vx3:an drar till strax innan varvstoppet. e även så att vx3 å vx-kammarna e samma kam bara att vx3:an e framflyttad 3 grader (drar lite högre upp i registret)   har själv kört med bara vx3,tömd katt,ställbar bränsletrycksregulator å simons 2,5 tums system å det e som natt å dag jämfört med std. så bara på med grejerna:) och monterar du ett extraktor ihop med ett typ simons 2,5 tums system så får du ytterliggare drag över hela registret.

Om man funderar på portning ska man helst veta lite innan man ger sig in på det. 531-toppen funkar fint som den e std, går ju å plana lite 2mm lagom om man inte rör förbränningsrummen å vill ha det driftsäkert. sen det där med å ställa om kammen så blir det ju så att när du planar toppen så dras ju kammen med nån mm när kamremmen späns. men det e ju om man vill vara riktigt nogrann. ställbart drev e ju bra så man kan ställa karaktären lite på maskinen hur man vill ha den (vrid/varv) e det lilla som gör det...cool

Senast redigerat av Tottis_vbg (24 december 2008)

Jockefors
23 december 2008 · 961 Inlägg

ni får ursäkta om jag är lite seg just nu tongue så man kan alltså skaffa en 531 topp med ventiler och vx3 kam och bara plocka bort 530 toppen som sitter nu och köra ? eller MÅSTE man porta och plana ? är inte så hemma i dom här svängarna ( än så länge ) smile

Pure DieselPower
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 678 Inlägg

Tottis_vbg: jag har skrivit upp lite grejer som jag funderar på
* Byta till 531 topp
* Byta till VX3-kam
* Flexitune
* Ställa in förtändning några grader
* Extraktor
* Sportluftfilter
* 2,5" avgassystem
* chippa Lh 2.2 om det går.
* Porta och plana 531 toppen.

Men då är det en ny liten nybörjar fråga, hur portar man och planar? Vet inte hur en topp ser ut inuti.

beemern .......
23 december 2008 · 2 655 Inlägg

finns en sak jag undrar dock, finns de något möjligt sätt att man kan montera kamdrevet fel på kammen?. borde ju va ett spec spår som inte går att undvika?...

Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 678 Inlägg

hmm... jag är inte så bra på trimma. Jag brukar alltid följa experternas råd. Men jag vx3-kam kommer ju från B230FB och är lika som B230F. Det skiljer bara kammen och toppen.

Edit: Hur mycket hk tror du att jag kommer få om jag trimmar motorn med dessa trim som jag skrev upp. Du kan stryka chippet om det inte finns till LH 2.2. Skulle vara roligt om jag fick 150 hk med det får jag inte vet jag big_smile

Edit igen: Om man har LH 2.2 och hittar inget chipp till 2.2. Kan man uppgradera 2.2 till 2.4 genom att köpa en ny Databox ? LH 2.4 finns det mycket chipp till.

Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)

BOLUND bonntrimmare
23 december 2008 · 655 Inlägg

de e värt de smile (som alla andra säger)

H3dlund Med lem
23 december 2008 · 1 127 Inlägg

Jag skulle hellre köra på en V-kam! Den har inte den där försjutningen som VX3an har på avgaskammen. Och är lite roligare att köra. Drar riktigt fint upp i registret.

B230E hade ju 131hk med V-kam och 530 topp så.

tobbe_o Mekaniker
23 december 2008 · 48 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
hmm... jag är inte så bra på trimma. Jag brukar alltid följa experternas råd. Men jag vx3-kam kommer ju från B230FB och är lika som B230F. Det skiljer bara kammen och toppen.

Edit: Hur mycket hk tror du att jag kommer få om jag trimmar motorn med dessa trim som jag skrev upp. Du kan stryka chippet om det inte finns till LH 2.2. Skulle vara roligt om jag fick 150 hk med det får jag inte vet jag big_smile

Edit igen: Om man har LH 2.2 och hittar inget chipp till 2.2. Kan man uppgradera 2.2 till 2.4 genom att köpa en ny Databox ? LH 2.4 finns det mycket chipp till.

Nej, mer än databoxen som skiljer, sitter t.ex en knacksensor på LH 2.4 motorerna.
Ett chip till en sugmotor ger knappt ingen effektskillnad.

Anledningen till att det är skillnad mellan en sugmotor och en turbomotor är att man på en turbomotor kan ge han mer bränsle och ändra tändningen så att man kan höja laddtrycket och där vinna merparten av effekten.
Utan laddtryck är de ganska meningslöst med andra ord.

Team Chevy740
Volvo V70R (1998)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 december 2008 · 6 017 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Volvo_Mannen: Turbo gör så det drar mindre. Man får bättre förbränning.

inget jag märkt. vid lung långkörning är de samma bränsleförbrukning. men annars drar de garanterat mer bränsle. kör min 740GL på ungefär litern och de är inte så snäll körning, och turbon jag hade drog väldigt sällan under 1,1 vid motsvarande körning, oftast mera

Jonas
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 678 Inlägg

Men nu säjer ni att det finns 2 kammar. En V-kam och en VX3-kam. Vilken av dom är bäst? Egenskaper?

bybban Livsnjutare (ibland å på helgerna)
23 december 2008 · 228 Inlägg

beemern skrev:
finns en sak jag undrar dock, finns de något möjligt sätt att man kan montera kamdrevet fel på kammen?. borde ju va ett spec spår som inte går att undvika?...

jupp är ett spår som drevet sitter i. så det går ej utan en jä*** massa våld å sätta det fel.

4x4 is tha shit!
Nissan King Cab "Brutus" (1987)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
23 december 2008 · 2 252 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Men nu säjer ni att det finns 2 kammar. En V-kam och en VX3-kam. Vilken av dom är bäst? Egenskaper?

Modell   Lyftin   Lyftut   Duration in           Duration ut    Overlap lobcin lobcut
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

och VX3 kammen är en VX kam men de som skiljer är att Kamdrevet är ställtbakåt 3grader.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
23 december 2008 · 1 899 Inlägg

Detta är vad jag har tänkt köra med i sommar:

531 topp med V-kam (tills ja har råd att låta en motorslip fräsa ur ett fördelar spår i en av K-kammarna).
Extraktorgrenrör.
2.5" avgassystem.
Sen lär väl lite smått och gott i övrigt slinka ned. LMM från en GLT, samt spridarna.

Har inte bytt till större avgasventiler då ja inte har råd med det, men de vore ju givetvis kul om man kunde roll

Topplocket och V-kammen skulle egentligen ha monterats nu under julhelgen men de som renoverar den fick den inte klar tills dess så ja får hem den i Januari.

V-kammen, som sitter i B230E, är helt klart roligare att köra med än VX3 kammen (sitter i b230fb tillsammans med 531 topp). Skillnaden mellan dem är att V-kammen andas bättre och har ett längre register, men tyvärr så är de en bristvara häromkring (åtminstone på skrotarna). Då är vx3an helt klart lättare att hitta.

V kammen drar från 3 tusen till strax över 5 effektivt medans VX3 drar drar mellan 3 tusen fram tills 4500 därefter händer de inte mkt. Då ja säger effektivt så menar ja att de är där den största effekten går att hämta.

Skillnaden mellan b230f fram till 89 och från och med 90 är att stakarna är tunnare i fram tills 89. Har för mej att de skiljer 3-4 mm i grovlek på dem (är lat så orkar inte leta fram infon nu, men om nån skriker som fan kanske ja gör de sen tongue). Sen så skiljer ju styrsystemen mellan dem också. Regina systemet kom 91, även om de står 90 i haynes böckerna. Skillnaden ska vara att de är en annan lösning på insugsidan (LMM är ersatt med två andra givare) men dessa sitter inte på 90, utan de är likadant som LH 2.4.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (23 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 678 Inlägg

Men jag kunde få tag på en B230E motor som är hel gratis men jag tackade nej sad
Men det finns säkert på skroten för en billig peng. Men kan man inte porta och plana en 530 topp som dom blir lika bra som en portad och planad 531 topp?

V-kam är det som jag ska ha smile

Är det något mera som jag ska tänka på om jag ska trimma motorn. Jag vill försöka få den andas mera syre utan att ta in mera bränsle.

Vad gör Extraktorgrenrör? Hur många hk ger den?

Du sa att en V-kam drar efter 3000 rpm. Om jag ligger och gubbkör under 3000 rpm, tror du att den drar lika mycket som förr då?

Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
23 december 2008 · 1 899 Inlägg

I slutänden kan man nog göra mera med en 531 topp, men ja tror att du lika gärna kan köra med en 530 som är portad och planad.

Gör du så den andas mera kommer den dra mera bensin, förutsatt att du trampar på gasen, däremot om du kör lugn normal körning tror ja inte du kommer märka mkt. Har för mej att GLE var mera bensinsnål än GL enligt volvos handböcker..

Ett extraktor kommer att ge motorn mera drag i botten registret, den blir alltså starkare och mera accelerations villig. V-kammen kommer ändå inte att få bilen att kännas svag, iom att ingen utav volvos original kammar är några herrejösses kammar, med möjligen H-kammen som undantag. Den kommer nog att dra lika mkt bensin fortfarande iom att nästan samma styrka i botten kommer finnas kvar.

EDIT: Du ville ju veta vad extraktorröret gav för effekt, skulle gissa att de ger 5 hk. Men de är ju bottendraget du får utav det som är de intressanta.

Senast redigerat av patrikhornfeldt (23 december 2008)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Volvo740-88 Volvo850-92
23 december 2008 · 1 678 Inlägg

5 hk. Bättre än ingentig tongue

Jag tolkar att du menar att den kommer dra lika mycket när jag har trimmat den och jag kör lungt (under 3000 rmp).
Men kan jag göra mera med en 531 topp än en 530 topp? Hur? Men det är lika bra att jag använder en 531 om jag vill trimma riktigt.

Hur mycket tror du hur mycker hk jag komemr få om jag lägger dit en: Portad och planad 531 topp, V-kam, 2,5" avgassystem, sportluftfilter, Extraktorgrenrör, Flexitune (E85) och ställa in förtändning några grader?
30 hk kanske? Orginal nu så har jag 116 hk på 5400 rpm.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
23 december 2008 · 1 899 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
5 hk. Bättre än ingentig tongue

Jag tolkar att du menar att den kommer dra lika mycket när jag har trimmat den och jag kör lungt (under 3000 rmp).
Men kan jag göra mera med en 531 topp än en 530 topp? Hur? Men det är lika bra att jag använder en 531 om jag vill trimma riktigt.

Hur mycket tror du hur mycker hk jag komemr få om jag lägger dit en: Portad och planad 531 topp, V-kam, 2,5" avgassystem, sportluftfilter, Extraktorgrenrör, Flexitune (E85) och ställa in förtändning några grader?
30 hk kanske? Orginal nu så har jag 116 hk på 5400 rpm.

Du tolkar korrekt. tongue

Ja, de törs ja lova. Du får nog ut mer än så också. Kan tänka att med en standard 531 och V-kam bör man hamna på rätt sida om 140 hk sträcket, iaf garanterat över 135 hk. Så portad och planat och med ett riktigt avgassystem så blir de nog ännu mera pulver. Å sen om du kör på etanolen kanske du tjänar nån hk där också.

De ja menade med att man kan gör mer med en 531 än en 530 var att när båda är maxportade och planade och har största möjliga ventiler i så kommer 531an ge avsevärt mkt mera effekt. Men de är ju inga pengar man vill lägga ned i en bruksbil, så därför kommer 530n att duga gott.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang