Kända och vanliga fel på Volvo 480 turbo?

engolf
31 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Hej,

har nu länge varit sugen på en turbobil, och ville skaffa en Saab 900 turbo, men ombestämde mig och vill heller satsa på min favoritbil: dvs den snyggaste Volvon ever: 480 turbo.

Vill gärna veta om det är nånting man ska vara medveten om, kända fel och svagheter.
Rosten är nog ganska vanlig på den på grund av åldern och saltade vintervägar, så det får jag bara leva med.
Hur är motorn, lådan, turbon osv?

Ni som haft/har en 480 får gärna skriva om era erfarenheter med bilen, allt är av intresse, både positivt och mindre positivt.


Tack!

Rille0
1 november 2008 · 2 021 Inlägg

vädligt mkt elfel i dem har ja hört, sen är den ju extremt ful också

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Volvo_164
1 november 2008 · 100 Inlägg

Inte haft en 480 men en 440 Turbo med likadan motor, och i drivlinan är det väl inga problem förutom vanligt slitage, som drivknutar och sådant, men är just rosten som äter upp dom roll
sen att dom inte är varken snygg eller "riktig" volvo i min mening hör inte hit tongue
men 440in var trevlig och köra men dom känns lite "billiga" invändigt men dom går rätt bra orginal smile

Så är som alla andra begagnade bilar man köper att kolla rosten noggrant och provköra ordentligt om man hör några missljud, t.ex klunkande ljud när du svänger fullt åt nått hål brukar vara drivknutarna som inte är så billiga till dessa holllänska bilar.

Sen är det vanligt framvagns balken rostar, på 440in jag hade som busbil så had den nästan rostat av!
så igentligen det stora du ska vara rädd för när du kikar på dessa bilar är rosten wink

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Volvo 164E (1973)
Mercedes E320 CDI "Avantgarde" (2003)
Holiace
1 november 2008 · 1 754 Inlägg

Jag skulle vilja ha en 480 Turbo. Dock har jag hört så otroligt mycket dåligt om dem så.. Hm..

Jag kan inget om allt.
engolf
1 november 2008 · 3 235 Inlägg

Oki, tack!

Denna jag vill ha är nyligen besiktad, så jag utgår att den är i oko skick.
Får väl dra och provköra den, kostar ju inte många kronor heller:)

Men jag tycker det är ganska märkligt att en 1.8 liters turbomotor presterar bara 120 hk original?
Det måste väl vara en LTT?

Uppdaterar tråden lite:

räcker det att sätta på en annan turbo och ställa upp bränsletrycket för att få flera hästar?
Jag vet att för att göra det ordentligt måste man göra mer än så.., men frågan är om det är värt pengarna.

Senast redigerat av engolf (1 november 2008)

engolf
1 november 2008 · 3 235 Inlägg

Det borde ju finnas någon som vet..

Volvo_Mannen Volvoskadad
1 november 2008 · 6 017 Inlägg

är ju en renault motor, har ingen aning om den är trimvänlig

Jonas
Volvo_Mannen Volvoskadad
1 november 2008 · 6 017 Inlägg

Volvo_164 skrev:
Sen är det vanligt framvagns balken rostar, på 440in jag hade som busbil så had den nästan rostat av!
så igentligen det stora du ska vara rädd för när du kikar på dessa bilar är rosten wink

ja de rostar rätt mycket, och de går ju inte att hitta en fräsch begagnad balk. de finns att köpa nya men då kostar de som hela bilen

Jonas
jocke_gronberg
1 november 2008 · 4 586 Inlägg

japp har hört samma som i tidigare inlägg mycket elfel

engolf
1 november 2008 · 3 235 Inlägg

Tillbaka till min sista fråga:

det är en 1.8 liters turbomotor, och den presterar bara 120 hk original. (säkert LTT).

Jag undrar om man kan sätta på en annan turbo (FTT) och höja bränsletrycket för att budgettrimma den?
Självklart skaffar man samtidigt lite gröcre avgas...

bjoorniiee
1 november 2008 · 356 Inlägg

Men snälla.. Köp en 740/940 tic istället. Du får mer bil för pengarna, sen är det väl bra mycket roligare med RWD än FWD.

Tobb-3
1 november 2008 · 4 Inlägg

engolf skrev:
Tillbaka till min sista fråga:

det är en 1.8 liters turbomotor, och den presterar bara 120 hk original. (säkert LTT).

Jag undrar om man kan sätta på en annan turbo (FTT) och höja bränsletrycket för att budgettrimma den?
Självklart skaffar man samtidigt lite gröcre avgas...

dom laddar 0.5 orginal går att höja laddet till 0.8 utan problem. kolla på svenska 480 klubben hemsida finns mycket tips där big_smile

engolf
1 november 2008 · 3 235 Inlägg

Tack för tipset, ska göra det!

Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2008 · 26 113 Inlägg

bjoorniiee skrev:
Men snälla.. Köp en 740/940 tic istället. Du får mer bil för pengarna, sen är det väl bra mycket roligare med RWD än FWD.

..varför göra som precis alla andra..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
engolf
1 november 2008 · 3 235 Inlägg

AirOne skrev:

bjoorniiee skrev:
Men snälla.. Köp en 740/940 tic istället. Du får mer bil för pengarna, sen är det väl bra mycket roligare med RWD än FWD.

..varför göra som precis alla andra..?

Så sant:)

Dessutom tycker jag att 480 är otroligt snygg!

snackcalahan
1 november 2008 · 482 Inlägg

köp det är cool lite bil, finns en komplet köpguide i en klassiker tidning från i sommar som du kan skaffa, det som dom är kända för är elfel och kvalitets misar, motorn går det att få ut bra mycket kraft ur och de verkar hålla skapligt oxå smile

just real power
no turbo shit
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 november 2008 · 10 427 Inlägg

400-serien allmänt ska väl vara lite känsliga för rostangrepp i framvagnen.
Kan ju vara värt att ser över smile

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2008 · 26 113 Inlägg

En fd kollega har en vanlig 480, och jovisst ser dom lite halvfräcka ut må jag säga.
Men som sagt. Rostbenägna i framvagnen - det syntes särskilt på hans bil - men då får man
se det positiva: då är det kanske mindre rost bak smile

Sen det negativa är kanske att varenda pryl är lite egen. Alltså det går ju inte ens plocka
sidoblinkers från tex 240 för 480:ins är av egna former sad

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
jocke_gronberg
1 november 2008 · 4 586 Inlägg

itsfun har chip till den motor det ger +30 hk så då är du uppe i 150 iallafall. Sedan bättre flöde för avgaserna och du har några till

Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 november 2008 · 999 Inlägg

AirOne skrev:

bjoorniiee skrev:
Men snälla.. Köp en 740/940 tic istället. Du får mer bil för pengarna, sen är det väl bra mycket roligare med RWD än FWD.

..varför göra som precis alla andra..?

Precis! En 480 är en kul udda liten krabat cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang